|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag undrar om nagon vanlig sjal kan tipsa mig om var i Stockholm man kan inhandla ett nytt prisvart bilbatteri till min 318is Coupe ifran -94? Tack pa forhand. | |
|
Jag skulle tipsa om BMW. De är prisvärda och ca 150kr billigare än mekonomen sist jag jämförde. Mvh Asken |
|
|
Hur mycket e det då?????? Jag betalade 1050:- för mitt i skåne!!!! |
|
|
I mitt exempel en 523. Över 1,1k hos mekonomen och under 1k hos BMw men det finns säkert fler skillnader. Mvh Asken |
|
|
Det där är intressant. Till min bil rek. Mekonomen tre batterier från 1162:- till 1604:- Sedan när kostade batterier så himla mycket pengar? Jag överväger att byta mitt inför vintern trots att bilen startar som en klocka, batteriet är nämligen original=aldrig bytt. Dessutom svajar tomgången innan bilen blivit varm om man belastar med elbakruta och liknande vid kall/fuktig väderlek. Jag har nämligen en teori om att batteriet är en utjämnare vid sådana förhållanden och att tomgången skulle bli jämn (motorn skulle få en tjockare dämpkudde att studsa på) om man satte i ett nytt batteri? Är det en rimlig teori? Mvh / Micke R |
|
|
Är man dessutom clubmedlem har man 5-10% på BMW. clubkvällen imorgon på solna ger 20% så gissa vem som ska shoppa:) Asken Strax medlem av plastkitschligan.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Micke: Jag har också orginalbatteri, och funderar själv hur det ska klara denna vinter också ? Men jag kollade alla celler förra vintern och fyllde vatten och laddade och alla celler höll full syravikt. Batterier med höga ampertal kostar en slant om det är av välkänt kvalitetsmärke.Det är ju inget 500 kr. 60 ampers batteri typ Volvo Saab som massproducerats. MVH Hasso Länk |
|
Micke R: Tror inte det behövs bytas. När det är kallt ute, kliman jobbar, kanske sätesvärmaren och sen laddas bakrutevärmen på(en av de största strömförbrukarna) så påverkas tomgången. Tex slår man av/på acfunktionen ökar motorvarvet detta pga inbyggd kompensering. Byt batteri den dag bilen har svårt att starta det gör jag. Däremot skadar det inte att ladda emellanåt om man kör mycket korta sträckor och har många strömförbrukare på. Mvh Asken |
|
|
Ok, tack för de "lugnande orden". Batteribyte får vänta och jag tar det lite försiktigt med Klimaköra tills dess motorn fått upp värmen. Shoppa imorgon: Jajamensan. Vi ses där Asken! Mvh / Micke R |
|
|
Håller nog med Asken här! Det är lite onödigt att byta batteriet innan det börjar bli dåligt. Även om batterier inte är evighetsprodukter så finns det gott om exempel på att batterier kan hålla förvånansvärt många år! Se till att ladda batteriet ordentligt om du har kört mycket kortsträckor senaste tiden. Undvik dock att ladda det för länge om du har en billig/enkel batteriladdare som inte anpassar spänningen när batteriet börjar bli fulladdat, då kan du bränna sönder det. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För att motorelektroniken ska ha en fullgod funktion. krävs 12,5 V, så visst kan höga strömuttag påverka tomgången, när generatorn är fullbelastad, det är den som ger spänning till förbrukarna inte batteriet. Kolla för säkerhetskull att du har en laddningspänning på 13,8-14,2 Volt så att inte bilen ligger på gränsen att ladda för lite.Och som Asken säger kör du korta sträckor så med höga strömuttag så blir det inget över till batteriet.Ett dygns laddning är alltid rätt inför vintern och kanske nån extraladdning under vinter för fullgod funktion. MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.