|
|
|
|---|---|
| Hej, tänkte bara varna för en obehaglig upplevelse med hybridladdfunktionen. Jag körde i en hal nedförsbacke, bilen bromsade själv med hjälp av laddfunktionen, det sker på bakaxeln. När jag närmade mig en kurva började jag lätt att bromsa med bromspedalen. Bilen började överstyra pga lastväxling (vikten försköts till framaxeln) och åkte rakt fram på snövägen. Hastigheten var mycket låg och jag har 8 mm hacka dubbdäck. Vet inte om det är bättre att köra med Eco PRO funktionen då kanske bromsen är bättre balanserad? | |
|
Inte ens BMW står över naturlagarna… |
|
|
Du skriver överstyrning men sedan ”bilen gick rakt fram” i texten vilket tyder på understyrning. Bröt bakdelen loss på bredsladdmaner eller gick bilen rakt fram? Det var inte bara så då att när du bromsade på halt underlag så låste sig hjulen och bilen gled rakt fram. Det fanns inget grepp och då hade råkat ut för samma sak oavsett drivlina på bilen. Är det halt så är det. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Låter som att du råkade ut för ICE-mode i ABS-systemet, kör du väldigt sakta och låser hjulen (otroligt halt) förblir dom låsta då ABS-systemet inte reglerar bromsarna i väldigt låga hastigheter. Det går att framkalla samma sak genom att bromsa när alla 4 hjul är i luften samtidigt, hjulen står då momentant helt stilla och hjulen låser sig och förblir låsta en stund efter du har landat för ABS-systemet inte hinner reglera. Vanligt misstag i hoppet i Planfzgarten på Nürburgring och folk glider rakt fram in i sandfållan/barriären. |
| Helt rätt ska självklart stå understyra. Jag har kört i samma backe många gånger med min tidigare x3 2,0 disel och det har varit lika halt, aldrig varit med om något liknande. Jag förstår att det skiljer en del i vikt på de två bilarna vilket givetvis påverkar. Men upplevde verkligen en stor skillnad när jag började bromsa med bromspedalen istället för hybridladdsystemet och direkt tappade styrförmåga. Tack för förklaringen om ABS systemet. Nu lyckades jag släppa på bromsen vilket gjorde att jag fick fäste, vrida mer på ratten, fick sladd och gasa mig ur situationen. | |
| @Bmwapp, du funderade i ditt första inlägg på om din upplevelse berodde på för kraftig bromsning (av bilen) på bakhjulen, men det var ju inte bakhjulen som tappade fäste (innan du började svänga). Man kan möjligen resonera om det i fallet att du behövt bromsa själv från början (med bromskraft även fram), för lagom fart innan kurvan, hade upptäckt hur halt det var och tagit ner farten ytterligare. Vet inte om EcoPro hade bromsat bakhjulen annorlunda men det sker ju också bara på bakhjulen. I detta fallet med lite för hög fart in i kurvan är ju räddningen att få lite sväng på bilen och ge lite gas. Så det slutade ju på ett bra sätt. | |
|
@bmw21 det var alla 4 hjulen som låste sig. Är det någon som vet om bromseffekten är mer balanserad till framhjulen när man kör med ecopro? Bilen rullar då i stort sätt utan motstånd i nedförsbackar och man använder bromspedalen eller är det fortfarande så att motståndet ligger på bakhjulen för att ladda batteriet när man har lätt tryck på bromsen. |
|
| Det var ju framförallt framhjulen som tappade greppet när du bromsade. När hastigheten är för låg för att ABS-systemet skall förstå att du glider med låsta hjul är det föraren som måste minska på bromsen (som du ju också gjorde). | |
|
Liknar ett fenomen hos vår X3 30e nu 5 år gammal. Vid inrullning på hal väg i en landsvägsrondell med bara laddningsbroms kan bilen bli instabil om man börjar gasa samtidigt som man styr från vänster till höger ut ur rondellen. En tidigare anställd hos M-bilar gav en något oklar förklaring: hade samband med när drivningen på framänden kopplades in vid gaspådrag vid tvär sväng och låg fart. Kör man bara in i cirkulationen med så låg fart att man gasar lätt genom rondellen och styr samtidigt märks inget. |
|
|
Jag hänger inte helt med här: "Vid inrullning på hal väg i en landsvägsrondell med bara laddningsbroms kan bilen bli instabil om man börjar gasa samtidigt som man styr från vänster till höger ut ur rondellen." Om man går från ett bromsande läge (med skivbromsarna eller någon form av motorbroms) till att gasa i en sväng samtidigt som det är halt ute så kan det ju såklart bli instabilt. Det är ju liksom givet i sig att är det halt så är det extra tydligt vid lastväxlingar samt sväng och att då antisladdsystemet går in och gör korrigeringar. Men jag misstänker att det är något annat än det som avses? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.