AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.041

Koda bort eCall, nödsamtal

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har fått felmeddelande från och till på eCall, nödsamtal ur funktion på min 2018 X2á.

Eftersom denna inte kommer att fungera efter släckningen av 2 och 3G-nätet så vill jag helst kunna koda bort detta.

Ett batteribyte kräver rivning på invändiga sidor och tak så känns det inte som någon bra idé.

Någon som kodat bort detta eller vet vilken programvara som det går med.

Ola, du har säkert koll?

Tacksam för svar / Peter
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
En 2018 borde väl ha 4G?

Länk
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tyvärr inte säkert att bilarna kan göra eCall bara för att de har LTE-modem :( Många "tidigare" modem gör fallback till 2G/3G för voice om de inte har uppdaterats. Vet dock inte hur det är hos BMW.
Det är väl till och med så klantigt att EU eCall specade användning av 2G/3G ända till 2024? Med ny spec (NG eCall) som gäller för nya modeller 2026 och nya bilar 2027.
Har förstått att bilbesiktningen inte längre skall bry sig.
Någon som vet hur BMW har implementerat?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite extra info för att vara extra tydlig (då detta är snårigt och svängt fram och tillbaka - men detta är bara början på dessa förbannade SOW'ar - Smartphones On Wheels).

Enligt nuvarande regler (27 december 2025) ska ett fordon underkännas om det är fel på eCall-system (förutsatt bilen omfattas av kravet dvs om den är tagen i bruk 2018-03-31 eller senare).

Men en regeländring är på gång, precis som bmw21 syftar på.
Den hinner dock inte träda ikraft förräns någon gång under januari 2026.
Länk

Ni kan se själva i den senaste konsoliderade versionen av TSFS 2017:54 (innehåller senaste ändringen från 2025-06-02) att under 7.13 ska eCall bedömas på de bilar omfattas av kravet (vilket pekas ut av TSFS 2016:22):
Länk

Här är senaste konsoliderade versionen av 2016:22 (innehåller senaste ändringen från (2025-06-02) att under 72 ska eCall bedömas på fordon tagna i bruk 2018-03-31 eller senare. Men det är således denna som inom kort kommer uppdateras.
Länk

Kuriosa #1:
Notera att man bedömer mer än bara om det är en felkod eller felmeddelande för eCall. Följande saker ingår även i en kontroll och man kan få en anmärkning om något av detta inte är korrekt eller fungerar:
* felaktig programvaruversion
* felaktig systemkodning
* system eller komponenter skadade
* varningslampan för eCall anger fel på systemet
* fel på den elektroniska styrenheten för eCall
* fel på mobilkommunikationsutrustning
* fel på GPS-signal
* audiokomponenter är inte anslutna
* strömkälla är inte ansluten eller otillräckligt laddad
* systemet anger fel via det elektroniska fordonsgränssnittet
* felaktig minsta uppsättning data (MSD, Minimum Set of Data)
* audiokomponenter fungerar inte

Kuriosa #2:
Har inget med problemet i tråden att göra men Telia har ju kvar sitt 2G till slutet av 2027 så ett nödsamtal borde således roama till Telia 2G-nät (den borde ju hitta Telia BTS och campa där då MSC drar en förfrågan till din operatörs HLR). Oavsett så är detta ett (av många) helt onödiga krav som inte ska finnas - det finns andra områden där det är mycket större behov av att se över lagar och regelverk.
@jsn. Berätta hur man ska uppdatera LTE (4G) för att det inte ska gå via 2/3G….

Någon som helst källa?

Lite svårt göra ”fall-back” till något som som inte längre finns.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
bmw-slangen: Fast roaming för nödsamtal godkänns inte av PTS.

"Roaming via annat nät får inte vara enda lösning" Länk

Vad det innebär för bilar låter jag vara osagt. Vilket nät använder BMW?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Weiman : Helt rätt - hade helt glömt det!

Ok, nu driftar vi bort och in i off-topic land, men ni som har SOW'ar - hur väljer ni abonnemang/operatör?
Går det att komplementera med eget eSIM? Eller går allt via BMW ConnectedDrive (som i sin tur gör avtal med olika operatörer och helt och hållet bestämmer över vilken vad/när/hur det kopplas upp och som såklart ständigt uppdateras/ändras)?
Jag tänkte mig att BMW ConnectedDrive egna uppkoppling hanterar allt som bilens funktionalitet behöver, medans om man kompleterar med eget eSIM och det kan användas som separat Internetanslutning så att exempelvis förare och passagerare kan se på olika filmer i 4K under den långa färden.
Men eftersom en sådan lösning kostar mer men framförallt äter en bit på den viktiga Uppkoppling & Tjänster-kakan så lär det nog inte vara särskilt vanligt.
Speciellt inte då Uppkoppling & Tjänster och olika abonnemang kommer att vara en biltillverkares större och större (och till slut huvudsakliga) inkomstkälla. Om ett 10-tal år så kommer ni se reklam med "få bilen på köpet om ni tecknar <x> abonnemangspaketet hos BMW" :-)
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Hej igen.

Jag struntar i om eCall funkar eller inte. Batteriet är slut (tror jag) därför får jag felmeddelande.
Connected Drive fungerar så det använder väl inte batteriet.

Jag vill helst koda bort felmeddelandet om det går eftersom rivning av halva bilen inte känns ekonomiskt försvarbart.

Ola borde ha koll och säkert någon annan.

/ Peter
@Weman var läser du "Fast roaming för nödsamtal godkänns inte av PTS"? Det är nämligen helt fel. Roaming för nödsamtal är ett krav ifrån PTS.
Att man skulle kunna koda bort denna funktion är väldigt osannolikt då det är ett lagkrav inom EU att den ska finnas.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Peter, är det jag som är den Ola som ska ha koll? ;-)

Det har jag inte men när jag googlar så verkar det gå att göra med Bimmercode.

Hittade detta, måste vara mycket likt på din bil.:

"I was able to code out the emergency SOS malfunction error for my 2019 X5 with Bimmercode just now.

Load up Bimmercode app with your OBD2 adapter
Select the "Instrument Cluster" from the menu
Select "Expert mode" and acknowledge you are aware of the risk
Scroll to the top and search for "Meldung_0299" in the search box and enter
Select "nicht_activ", back out and then hit "Code""

Här är någon film på en F20, ser att de gör lite annorlunda, det kan nog vara olika på olika modeller så det behöver man reda ut, men det verkar helt klart som att det går när man googlar runt lite:

Bästa adaptern för Bimmercode är MHD Universal Wifi.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Volvo har låtit ta fram en firmwareuppgradering till de modem som sitter i SPA1 och MCA-bilarna som tillåter att även röstsamtal går över 4G. Det som behöver uppdateras är att modemen stöder VoLTE viket de inte gjorde när de producerades. Bilarna får denna uppgradering när de är inne på verkstaden för service. Huruvida BMW har haft behov av samma sak, och om de isf har gjort det låter jag vara osagt.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vilken operatör använde BMW isg av i EU? Deutche Telecom?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Ska3

Du har helt rätt - roaming av nödsamtal är en hörnpelare och en mycket viktig del av mobilnätreglementet.
Detta är inte PTS emot - de kräver att detta ska fungera.

Vad PTS är emot är att ens egna hemnätverk inte ens har den tekniska möjligheten att hantera nödsamtal.
Ett minimikrav ska vara att ens egna hemnätverk ska kunna hantera nödsamtal (och att roaming av nödsamtal ska ses som ett komplement).
Därför vill PTS att operatörerna spärrar (svartlistar) alla mobila enheter (MS - Mobile Station) som inte klarar av detta i ens mobilnätverk.

Weiman förkortade helt enkelt sin mening och skrev bara "Fast roaming för nödsamtal godkänns inte av PTS" där han menade (fullt utskrivet) "Fast roaming för nödsamtal som enda möjlighet att göra nödsamtal godkänns inte av PTS".

När det gäller EU så tar de mycket riktigt fram gemensamma lagkrav men medlemsländerna har fortfarande rätt att göra landspecifika avvikelser från dessa.

I eCall-fallet så har Sverige precis gjort detta (varit på remiss och denna avvikelse har enligt gängse ordning notifierats till EU).

Vi gjorde samma när det gällde lagkrav på backkameror och mycket annat.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Ja det är du som är olaO med koll.

Tack för input. Jag har Carly själv men antar att det inte går med den.

Jag ska kolla lite mer på Bimmercode.

Är det någon på detta forum som kodat bort eCall får ni gärna höra av er.

/Peter
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om jag förstått det hela rätt så räcker det inte med att din mobil/modem klarar 4G och VoLTE för att klarar de nya kraven. Emergency VoLTE-funktionaliteten tillkom efter de första 4G VoLTE mobilerna/modemen släpptes på marknaden.
VoLTE är inte ett röstsamtal som i 2G/3G utan ett datasamtal och har du "slut på surf" så ska ändå ditt 112-samtal ju kopplas fram (gratis dessutom) och det är detta som inte somliga riktigt tidiga 4G modem/mobiler klarar.
Jag har en äkdra 4G mobil (min "dumma" reservnödmobil utan pekskärm) har har 4G och VoLTE men som enligt min operatör inte har fullt stöd för emergency över VoLTE och den kommer därmed att spärras (inte Telia).

Inte så mycket om modem och bilar men om mobil-telefoner, på denna sajt har flera svenska operatörer gått samman för att beskriva lite mer om konskvenserna, men ännu inte listat tydligt vilka mobiler som blir svartlistade
Länk

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Jag koda bort mitt via Bimmercode. Fick göra det i två omgångar. Där var en grej jag missade första gången. Kolla denna länk:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.