AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.196

Turboproblem 320d xdrive 2018

ro
14
robkro
320d xdrive 2016, 520d xdrive 2018
Äger sedan tidigare en 520d xdrive 2018 och en 320 xdrive 2016 men funderar nu på att köpa en 320d xdrive 2018. Problemet jag står inför är att denna 320d har ett turboproblem, vinande ljud från turbon. Förklaringen jag fått är att vissa 320d mellan 2015 och 2018 kan drabbas av skador på turbohjulen orsakat av iskristaller som bildas i inloppsröret mellan luftboxen och turbon. Säljaren påstår att detta nödvändigtvis inte behöver betyda byte av komplett turbo, det är endast turbobladen som blivit blästrade av iskristallerna. Jag kommer naturligtvis kräva byte till ny turbo, det är Hedins som säljer bilen. Men detta kommer inte att eliminera felorsaken, problemet med iskristallerna kvarstår ju även efter ett turbobyte. Har hört att någon form av modifiering kommit från tillverkaren vilket verkar vara en uppvärmningsanordning i inloppsröret som smälter iskristallerna, men det verkar inte vara en obligatorisk återkallning. Någon som vet, är denna modifiering något jag kan kräva och är det bevisat att det verkligen funkar? Är det någon som fått det gjort och blivit av med problemet?
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Som jag har förstått det (från diverse foruminlägg) så har BMW ingen lösning på problemet samt att det drabbar främst bilar långt norrut i kallt klimat.

De som löst problemet själv vill jag minnas monterat ett E90/E91 insug på eget initiativ på F30/f31 bilar.

Om du Googlar detta turboproblem så tror jag du får ett flertal träffar, bl.a vissa som påstår sig fått byta turbo ett flertal gånger (och därefter bytt bilmärke).

Förhoppningsvis får du fler svar i tråden av de som har tilltänkt bilmodell samt eventuella lösningar på problemet. :-)
Enda lösningen på problemet är att installera insug från en f30 med motor N47 har själv gjort det på min tidigare 120d och nu min nuvarande 318d f30 2018 har aldrig havt förstörd turbo efter det. N47 insug passar rakt av på B47 motor som finns i nyare BMW.
te
2
teufelskreuter
320d xdrive -17
Hej!

Här finns lite mer att läsa om problemet: Länk

Har själv haft en 2017 F31 Xdrive med B47 motorn. Hann med tre turbobyten mellan 5500 -11500 mil. Dom första två tog BMW på garanti/goodwill. Det finns ett par uppdateringar som BMW kan göra , men ingen av dom åtgärderna fungerade för mig. Tredje turbobytet vid 11500 mil blev en tråkigare historia där BMW vägrade ta sitt ansvar och försäkringsbolaget hävdade att isbitarna som slog sönder kompressorn var "utifrån kommande" och vägrade dom med. Efter lite kontakter med motorpress och KO så löste det sig tillslut. Personligen så skulle jag aldrig köpa en 3 serie med B47 dieseln om jag bodde norr om Berlin!

Mvh Anders (numera Toyotaägare)
ro
14
robkro
Hej, och tack för era svar, speciellt att Anders tipsade mig om att problemet avhandlats omfattande i en annan tråd. Jag har gått igenom alla inlägg i den tråden, och jag reagerar på att ingen nämner förhållandet med relativ luftfuktighet i temperaturintervallet ca +5 till -5 grader som en möjlig orsak till problemet. Genom att jag själv är pilot och flyger olika flygmaskiner med kolvmotorer är isbildning ett välkänt fenomen. När man flyger vintertid, och speciellt i temperaturintervallet jag nämner ovan, är det mycket viktigt att samtidigt veta vilken relativ fuktighet luften har. Vid hög luftfuktighet i detta temperaturintervall vet en pilot att isningsrisken är hög och man avstår ofta från flygning i dessa förhållanden. Isning på en flygmaskin sker på vinge, stabilisator och roderytor men även i insugningsrör. Man märker isbildningen genom att man undan för undan tappar motoreffekt och det kan till slut resultera i motorstopp. För att råda bot på detta finns en förvärmningsanordning som piloten manövrerar manuellt. Man öppnar därvid ett spjäll och tar in hetluft i insugningsröret från en värmeväxlare runt avgassystemet. Detta gör man kontinuerligt med med säg 15 minuters mellanrum och smälter därvid snabbt bort isen i insugningsröret. Observera att det måste vara het luft, om luften bara är något uppvärmd kan faktiskt isbildningen förvärras.

Efter denna lilla utläggning kan man ju överföra problemet till vår 320d och hur isning kan tänkas ske där. Jag äger själv en 520d G31 av årsmodell 2018 som gått 18 500 mil, min sambo har en 320d F31 2016 som gått 10 500 mil, ingen av dessa har haft något turboproblem. Jag överväger att byta bort min 520d, med sin höga körsträcka, mot en 320d F31 av årsmodell 2018, men denna bil har nu en vinande turbo och har gått ca 8 600 mil. Samtliga dessa bilar har gått många mil i mellannorrland de senaste åren. Vad kan man dra för slutsatser, detta enligt mig och dom förhållanden jag har.

* Jag och min sambo kör enbart längre sträckor, aldrig under 2 mil någon gång, dessa bilar uppnår alltid full motortemperatur.
* Min 520 står alltid i varmgarage vintertid, för jag är nojig på AD-blue-systemet som riskerar skapa iskristaller vid kyla (320d saknar AD-blue), när min 520d står ute använder jag alltid dieselvärmaren. Min sambos 320d har elektrisk motorvärmare som alltid används vid lägre temperaturer, hon ställer därefter alltid sin bil i parkeringsgarage när hon jobbar.
* 520d har kylluftsspäll bakom njurarna som nästan alltid är stängda vintertid, 320d har inga sådana spjäll utan njurarna är alltid helt öppna.
* När det gäller den 320d som jag övervägt att köpa, har jag ingen aning om hur den har körts, om den gått övervägande korta sträckor (den har ju låga mil), eller om den stått ute utan uppvärmning.

Min teori är att 320d utsätts för kraftiga kylluftströmmar runt insugningsröret genom de helt öppna njurarna, och att det därför, framförallt under säg de första 15 minuterna efter start, sker påisning i insugningsröret och att isen sedan när motorn börjar komma upp i arbetstemperatur släpper och far in i turbon med kända skador som följd. Kanske en avskärmning framför- eller bakom njurarna skulle lösa problemet. För jämför med 520d. där det bevisligen inte alls sker turboskador i samma omfattning men där motor och insugningsrör i övrigt är lika (rätta mig om jag har fel, finns det skillnader på t ex insugningsrören mellan de båda modellerna). Generellt tror jag mera på att isningen orsakas av hög luftfuktighet och temperaturer runt nollan än att fukten som kommer från förbränningen är huvudorsaken. Naturligtvis kan det samverka och en kombination av åtgärderna kanske krävs för att helt råda bot på problemet. När det gäller luftfuktighet är inte detta speciellt kritiskt vid riktigt låga temperaturer för då är luftfuktigheten oftast mycket låg. Däremot i intervallet +5 till -5 är det kritiskt, för temperaturen sjunker i insugningsröret genom det lägre lufttrycket som råder där. Oavsett om jag köper denna 320d med vinande turbo eller inte (beror bl a på de garantier jag kan utverka) så kommer jag att vidta åtgärder på min sambos 320d i förebyggande syfte.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
intressant inlägg i debatten.

en annan parallell som stöder din tes - min luftvärmepump isar igen lättast när det är lagom kallt och fuktigt, men inte riktigt kallt. det är en viss blandning av kyla och fukt som skapar is
Jag har redan tidigare kommenterat att den enda lösning som faktiskt fungerat i praktiken, vad jag sett, är att montera insug från F30 med N47-motor. Jag har själv gjort detta både på min tidigare 120d och på min nuvarande 318d F30 2018, och efter det har jag inte haft några turboproblem alls.
Det intressanta här är att N47-insuget passar rakt av på B47-motorn i nyare BMW, vilket i sig antyder att problemet snarare ligger i insugets konstruktion än i yttre faktorer som luftfuktighet, temperaturintervall eller kylluft via njurarna. Hade isbildning från omgivningsluften varit huvudorsaken borde bytet av insug inte ha haft någon avgörande effekt.
Det är också detta som gör mig tveksam till teorier som bygger på relativ luftfuktighet och öppna njurar – de förklarar inte varför samma bilar, i samma klimat och med samma körmönster, fungerar problemfritt efter byte till N47-insug. Där finns ett tydligt före- och efter-scenario som saknas i de mer teoretiska resonemangen.
Min slutsats är därför att problemet är konstruktionsrelaterat i B47-insuget, oavsett om fukt och temperatur möjligen kan bidra i vissa situationer. I praktiken är det insuget som är den avgörande skillnaden.
ro
14
robkro
Är säkert helt rätt som du skriver att byte till insugsrör från N47-motor löser problemet, och det fungerar när det gäller en bil som inte ligger under någon form av garanti eller har en gällande maskinskadeförsäkring. Det gäller ju att BMW sanktionerar detta byte, annars kan en garanti eller en maskinskadeförsäkring bli ogiltig genom att man hävdar att motorn blivit ombyggd. Det är ju så att endast små skillnader i insugningsröret kan innebära att luftströmmen blir annorlunda och av den anledningen ingen isbildning sker. Generellt kan det nog ändå vara så att det är vid dessa speciella dagar vintertid, med hög luftfuktighet och "rätt" temperatur (fuktmättad luft runt noll grader), som det här fenomenet uppkommer och då man bör vara extra försiktig med gaspådrag innan motorn är helt driftsvarm. Tyvärr räcker det ju faktiskt att det sker en enda gång för att skadan ska vara skedd.

Jag har precis pratat igenom detta med Hedins/Bavaria här i stan som säljer den 320d som jag överväger att köpa. Dom kommer att byta ut turbon mot en renoverad utbytesturbo samt montera ett metallgaller framför turbointaget. Det är det sätt dom rutinmässigt gör nu vid byte av turbo p.g.a. isskador. Det kan alltså vara en ide för er andra med detta problem, att kontrollera om det går att beställa inmontering av detta metallgaller hos Hedins/Bavaria för det verkar nu vara en sanktionerad åtgärd. Åtgärden är enkel och lär inte kosta speciellt mycket och genom att märkesfirman gjort jobbet finns ingen risk att eventuella garantier eller maskinskadeförsäkringar blir ogiltiga.
ro
14
robkro
Jag har bestämt mig för att inte byta åt mig den 320d xdrive 2018 (8 500 mil) som är föremål för turbobyte hos ÅF innan försäljning. Det känns onödigt att utsätta sig för det här problemet x 2 genom att jag sedan tidigare har en 320d xdrive 2016 i familjen, som dock ännu inte drabbats av turboproblem nu vid 10 500 mil. Jag har idag fått tag på ett begagnat insugningsrör till F30 N47 hos Schmiedmann för en rimlig penning och jag byter till detta i förebyggande syfte i vår 320d. Jag har även tillverkat täckplattor till njurarna genom att dessa står helt öppna och genom att de till skillnad mot 520d av någon anledning saknar automatiska stängningsklaffar. Jag kan inte bortse från att den kalla luften blåser in direkt mot området där insugningsröret är placerat och därigenom kyler ner detta kraftigt. Detta är helt onödigt vintertid och det verkar inte bli kritiskt med för hög motortemperatur, i vart fall inte med de låga utomhustemperaturer som råder nu där jag bor. Det är också en möjlighet att endast ha den högra njuren täckt och låta den vänstra vara öppen när det blir mildare. Det vore intressant att veta ungefär hur många som bytt insugningsrör och om alla bara har positiva erfarenheter av detta.
ro
14
robkro
Någon som har erfarenhet, gäller turboproblemen även för bensinvarianten 320i f31 årsmodell 2017-2019?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.