AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
671

e90 325i n52 söker skruv till ventilkåpan

Hd
5
Hdron
E90 325i
jag håller på att bytta ventilkåpspackning och två av skruvarna som sitter runt om på kåpan har gått av och förmodligen orsakat problemet, men har någon 2 st över som jga kna köpa i stockholm

file:///C:/Users/hdron/Desktop/IMG_2978.jpg
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bra bild.....;)
Hej Hdron,

Det finns några olika skruvar att välja på, ser det ut som. Dessutom tycks det handla om aluminiumskruvar som inte skall återanvändas, så du behöver en hel sats.

Länk

//Lennart
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag bytte ventilkåpa på min E90 330i i förrgår och sparade de gamla aluminiumskruvarna, du kan få 2 st om du har vägarna förbi Hallstahammar. Det handlar om 2 st olika längder på skruvarna, de 3 i mitten av ventilkåpan har tjockare spacers än dom runtom. 1 av mina skruvar var också av. Viktigt att dom dras med 7 Nm och därefter 90 grader.
Skruvarna är förbrukade när de en gång dragits åt enligt spec. Försöker man igen, bäddar man för problem.

Materialet i en skruv är elastiskt till den s k sträckgränsen. Det är en bit in i det området som dessa (och även vissa andra skruvar/bultar) dras. Där tappar materialet sina ”normala” egenskaper och deformeras permanent. En töjning utöver denna gräns (som oftast bildar en platå i kurvan) leder till materialbrott.

Det är således mer än dumsnålt att försöka att spara här.

//Lennart

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Du behöver inte föreläsa om skruvförband för mig, jag vet hur det ligger till. Men ibland har nöden ingen lag och därför erbjöd jag skruvar som kan användas tillfälligt, om bilen behöver brukas, tills nya kommer.
Det var mer riktat åt TS. Och kanske åt någon mer.

Drar man skruvarna enligt spec ytterligare en gång - som du ju faktiskt föreslår - lever man farligt.

Kanske bra att veta?

//Lennart
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det var info om hur skruvarna ska dras enligt TIS, jag har aldrig sagt att man ska/kan återanvända skruvarna. Jag hade inte kunnat spara dom gamla skruvarna om jag inte bytte ut dom mot nya...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.