AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
868

Hur många volt ska batteriet ligga på i vila?

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Mätte upp batteriet imorses på min bil efter att den stått en hel natt i garaget. Den visade 12,6 volt. Är detta bra lr dåligt? Gäller bilen i sign.
Hej,

För ett vanligt bly-syra är det rätt ok, tycker jag. Ett idealvärde på 12,7 brukar nämnas, men det jag nog nästan aldrig sett på något av mina batterier när de sitter monterade i bilen och efter en natts vila.

Ett AGM håller väl idealt 12,8 volt och är i grunden tåligare, så handlar det om ett sådant, är 12,6 volt nog inte lika ok.

Men BMW har ofta krav på en lägsta spänning på 12,5 volt för att uppföra sig korrekt, så du har ännu marginal.

//Lennart
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Tack för svar. Det är ett agm-batteri. Jag tror det är originalbatteriet men jag har inte haft några som helst problem lr så. Allt fungerar normalt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänk dock på att vilospänningen säger väldigt lite om batteriets skick i allmänhet.

Din mätning visar iallafall två saker:
1) ditt batteri har inte någon trasig cell eller är urladdat
2) du har inte någon (kontinerlig/konstant) kraftig tjuvströmsproblematik

Däremot kan batteriet vara helt sopslut ändåså - två orsaker/symptom är vanliga:
1) inre resistansen är hög
2) lagringskapaciten är låg

*** 1) inre resistansen är hög ***
Det kommer att (främst vid höga strömuttag som vid motorstarter och då speciellt i låga temperaturer) göra att både strömmen och spänningen från batteriet kommer att vara lägre än normalt. Upplevs exempelvis typiskt som att startmotorn går långsammare och långsammare allt eftersom batteriet åldras och den inre resistansen ökar.

Jag bytte exempelvis mitt gamla 46Ah batteri i min E87 120i i höstas.
Detta för att jag fortfarande använde original batteri från fabrik.
Batteriet var alltså över 19 år gammalt (tillverkat vecka 29 år 2006).
Startmotorn gick vansinnigt långsamt de senaste åren (och spänningen sjönk ibland så lågt vid startförsök att ABS-systemet satte felkoder om för låg systemspänning).
Men mätte man vilospänning så fick man perfekta värden.
Däremot när man mätte den interna resistansen på det gamla batteriet fick jag över 15 milli Ohm (ett nytt batteri ligger runt 4.5 milli Ohm).

*** 2) lagringskapaciten är låg ***
Även om vilospänningen är bra kan lagringskapaciteten vara mycket låg.
Med lagringskapacitet menar jag hur mycket energi som batteriet kan lagra.
Här följer något förenklade förklaringar men beskriver ändåså bra vad problemet är.

Säg att ett batteri är 60Ah.
Det betyder att om det är friskt så orkar det ge en ström på 60A under 1 timme (60A * 1h = 60Ah).

Ett dåligt/gammalt 60Ah batteri däremot klarar inte längre lagra denna mängd, det kan vara nere på säg 10Ah istället.
Det betyder att om det batteriet ska ge samma ström på 60A så orkar den bara detta i 10 minuter (60 * 1/6h = 10Ah).

Men båda batterier kommer att visa en perfekt vilospänning på 12.6-12.7 volt.

Detta problemet kan märkas på olika sätt.
Man kan märka att det räcker man står stilla med tändningen på ett tag (och innebelysningen på, fläkten och stereon på) och man tycker att batteriet "tar slut" på nolltid.
Eller man märker det med samma scenario som ovan fast bilen börjar klaga på låg systemspänning och/eller ibland slår av vissa förbrukare (vilket inte händer för tex 5 år sedan med ett nytt fräscht batteri).
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Ok. Tack för ditt utförliga svara bmw-slangen. Förra vintern vart inga problem. Tempen har ju hållit sig mellan 5 och 10 plusgrader än sålänge. Så får se när det blir minusgrader hur det går då. Sen jag köpte bilen, snart 5 år sen så har det fungerat utmärkt. Jag brukar underhållsladda batteriet då och då kanske det förlänger livet lite på det samt pendlar 10 mil tur och retur varje dag till jobbet, det gör väl sitt till också.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, regelbunden underhållsladdning är rekommenderat för en modern bil (speciellt då om man har en "ofördelaktig körprofil") då de är fullsmetade med strömhungring elektronik så det är bra om man kan göra det. Du har dock en "fördelaktig körprofil" så du är inte direkt i "riskzonen". Så ditt batteri bör hålla länge - det kan säkerligen hålla ytterliggare 5 år.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Ett AGM-batteri ligger ngt högre i spänning och när det är fulladdat så ska det ligga på ca 13,0V. Även laddspänningen ska vara ngt högre. Om man har en äldre Ctek-laddare så ska man trycka på snöflingan. 12,6V som ditt batteri visar motsvarar ca 80% av kapaciteten. Om man sköter AGM-batterier så kan de hålla upp till 10 år, ibland lite längre.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Ok. då gör jag rätt då. Bara och fortsätta och hoppas på att det håller några år till.
Den här tråden tycker jag ger en bra bild av hur AGM-batterier kan uppfattas och hanteras i praktiken.
Inte bara bara…

Länk

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.