AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
673

Konstiga batterivärden i F11 2016

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hej,
Har bytt batteri en gång till Exide (EN850A) för ca 4 år sedan vid 13 kmil. Har nu 23 kmil på mätaren och när jag testar batteriet med den gamla "värmespiralbelastaren" går den efter 10-15 sek inte ens in i det gula som gäller ett 1000 A batteri. Batterispänningen en natt efter laddning med C-tech ligger på 12,3, vilket indikerar halvladdat enl. de tabeller jag kunnat hitta. Den nya batteritestaren säger SOH 80% och laddning 45%. Hur jag är laddar kommer jag inte högre än så när batteriet vilat ett tag.

Jag har inte haft problem med start eller andra konstiga fel men börjar fundera på om det är dags att byta eftersom jag bor lång från stan och kör utan vägassistans (bara halvförsäkringens skydd). Lite jobbigt att bli fast och vänta på hjälp i 1-2 timmar, som min bekant med RedGo avtal fick göra.
Har alltid startkablar med eftersom det är en automat.

Hur skulle ni gjort?
Hej,

Förutsatt att dina mätningar stämmer och att du inte vill få problem, är det byte som gäller.

Som nästan alltid när batteriet börjar tappa på våra bilar, är det tydligen förmågan att starta motorn som dör sist. Så egentligen har du nog fortfarande tid på dig innan det blir akuta problem.

Men ser du ett byte komma, varför inte genast? Rätt som det är kommer vintern på allvar och då kanske det är skönt att ha friska ampère åtminstone. :)

//Lennart
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Med dina värden, SOH 80% och laddning 45%, så skulle inte jag inte tveka på att byta batteri snarast. Om du tror att du blir tvungen att byta batteri före nästa bilbyte så är det bättre att du själv får nyttja det friska batteriet än att bytet blir strax före du säljer bilen.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bytt!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tack anade detta så då sätter jag idag in det Varta 95 Ah som jag nyss fick från autobatterienbilliger.de, 2 500:- var mycket rimligt och det kom på en vecka :0)
Så bra! :)

För intressets skull: är det ett AGM?

Senast jag skulle köpa ett vanligt bly-syra därifrån, gick det inte. Det skulle behövt gå som "Farligt gods" och det hade kanske blivit för dyrt. Det gick att beställa tidigare, men inte då.

//Lennart
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Yes AGM och det sitter på plats. Gick att starta direkt trots att bilen var utan ström en liten stund.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.