AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
705

Bmw 530 ixa 2019, kontakten till dragkroken är strömlös

An
3
Andwan
530 ixa 2019
Kopplade på en släpvagn och när jag kopplade in elkontakten så lyste ingen belysning, misstänker att det kanske blivit någon kortslutning. Kopplade även in elkontakten på en annan släpvagn, även där så lyste ingen belysning. Tidigare när jag har använt släpvagn så har belysningen fungerat. Har kollat i bagage utrymmet på höger sida där säkringarna sitter. På elschemat som finns med så finns det en symbol som ser ut som en dragkrok och hänvisar till F240, 282, 284 och 289. Jag har tagit loss dom säkringar som finns, men ser inget fel på dom. Det borde vara en säkring som gått sönder eller kan det vara något annat fel?
Har varit i kontakt med Bmw och där kostar en "analys" ca. 2000 kr./per timme. Vill först kolla om någon känner till detta fel, innan jag lämnar in bilen på Bmw.
Mvh Anders

Andwan
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
kanske ett glapp någonstans? ssk jorden
"spiralen" mellan bil och släp?
Hej,

Om du inte redan löst problemet - ta och MÄT säkringarna, alltså kolla om de leder ström. Ögat kan bedra.

Åtminstone en av dem du hittat bör vara på kanske 30A (gul, tror jag), eftersom dragkroksmodulen antagligen arbetar med en central ingång som fördelas på förbrukarna via t ex canbus-signaler.

(Kör du hyrsläp är ju risken stor att du tidigare, eller kanske just på det senaste, fått tag i ett defekt och blåst säkringen. I så fall ger ju ditt prov med nästa släp ett delsvar.)

//Lennart

EDIT: Om dragkroken är elektriskt utfällbar, KAN det ju vara så att den inte signalerar ”Klart”. Sådant går ju att missa i brådskan, men om det skulle vara på det viset finns det nästan säkert någon förregling som stoppar strömmen till dragmodulen.

An
3
Andwan
530 ixa 2019
Hej,

Tack för era tips, jag kollar upp detta och hoppas att det löser sig.

/Anders
Berätta gärna sen hur det gick.

Det brukar vara återkopplingarna som är intressanta och som hjälper andra med samma/liknande problem.

//Lennart
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du kan fälla ut dragkroken och knappen lyser grönt så borde säkringen till Dragkroksmodulen vara hel.
Det är säkring F35 som sitter i säkringspanelen på höger sida framför främre passagerarstolen.
Enligt mina anteckningar så är säkring; F240, F282, F284, F289 till el-försörjningen av släpet. De sitter i Huvudcentralen för säkringar och relän, på höger sida i lastrummet.

An
3
Andwan
530 ixa 2019
Hej,
Nu är felet åtgärdat med kontakten till dragkroken som var strömlös.

Plockade loss alla säkringar som jag nämnde i min beskrivning och mätade på dom och det visade sig att säkring F284 20A visade avbrott. Har nu bytt säkringen och nu fungerar släpvagnsbelysningen.
Säkringarna är placerade i bagageutrymmet på höger sida.
Tack för alla tips som gjorde att felet kunde lokaliseras och lösas.

Mvh Anders

Men så bra!

Stort tack för din återkoppling! :)

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.