AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
825

BMW Über Dåliga service system på tid!

Om man har en nyare BWM som man inte kör med så mycket med , så blir man straffad av BMW´s fantastiska Service system. Man byter saker på Tid som inte är dåliga som tex. Alla tändstift efter dryga 3 år och 3000 mil !!!! Är det vätskor kan jag köpa detta , men saker som som inte behöver bytas ! Tyvärr är det så så att de låser bilägaren fullständigt till sitt fantastiska elektoniska system. Saken är att det kostar massa onödiga pengar och man förbrukar saker som inte i dåligt! Fy skäms BMW!

Palle
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tändstift efter 3 år? Låter väldigt kort tid. Är det inte 4-6 år innan det brukar inträffa?

Generellt är det ofta den lite tråkiga sanningen att det kostar mycket att ha saker som används lite.
Ja normalt ca 6000 mil ish! Tyvärr är det så och jag är inte ensam om det (särskillt på M-bilar) , man ska undvika att ha nyare bilar som inte körs tillräckligt. Bättre med något Äldre entusiast bil med en Sevicebok du fyller själv och kan byta bromsolja själv , inte bli tvingad av BMW att komma dit vartannat år! (Även om du har din bil i varm garage på vintern). Jag gillar att skruva själv med och bytte 4 spridare på en Diesel nyligen och haft massvis med 2 hjulingar , så är inte hand fallen!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men är det inte en BMW 430i du har? Vilken årsmodell? Eller har du någon annan bil än den i profilen?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Byte av tändstift görs vid varannan service.
Alltså normalt fjärde året från nybil eller senast vid 6000mil.
Sen åttonde året eller senast vid 12000mil, osv
bl
2.293
blixten
325i -88
När det var garanti på min bil lät jag verkstad göra service med tändstiftsbyte på tid 4000 mil, men när garantin gått ut byter jag tex tändstift efter antal mil. Att det inte blir 100% korrekt i bilens servicedator är jag inte så ängslig över. Jag för protokoll över det som görs och när. Datorn har även tyckt att jag skall byta bromsbelägg bak vid något tillfälle och då var det väldigt mycket kvar på beläggen.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Att själv göra service efter garantin gått ut och kanske gör lite som man själv tycker är rimligt, exempel låter tiden gå längre än rekommenderat om bilen gått lite. Det är så klart upp till var och en.

Man skall dock på en nyare bil tänka på att man har maskinskadeförsäkring upp till 8-10 år och 10-15000 mil. Om det inte finns service dokumenterad från verkstad och enligt rekommendation kan det bli problem att få ersättning.

MVH Christofer
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@Palle37, vem har tvingat dig att köpa en BMW och sedan också tvingat dig att slaviskt följa serviceschemat?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.