|
|
|
|---|---|
|
Hejsan , har sett filmer på att man har haft värmeventilen lös från bilen och testat funktionen genom att lägga ström på stiften i kontakten. Man kanske borde känna om den drar om man samtidigt har handen på den om den sitter kvar i bilen eller vad tror ni om det ?? Bilen är en E61 -05 med enkel solenoid. | |
|
Testade detta och ventilen verkar öppna och stänga så då är väl möjligen den elektriska vattenpumpen boven när det är dålig värme. |
|
| Menar du värmeventilen som styr värmen i motorn eller värmeventilen som styr värmen i bilens coupé? | |
| Hej det var ventilen som sitter på vänstra innerskärmen. Har förstått att denna reglerar flödet till kupen ? Och att den elektriska tillsats vattenpumpen hjälper till att cirkulera vätskan. | |
| En original vattenpump för kupen skulle väl kosta drygt 5k . | |
|
Hej, Min bil är äldre än din och har två värmezoner, men det verkar som att BMW länge har behållit grundkonceptet. Min bil gav länge felkod på hjälp-pumpen. Men värmen fungerade. Det enda som inte fungerade var restvärme-funktionen, en finess som BMW kanske hade släppt på din ÅM? Den går ut på att man kan få värme i kupén genom att ta tillvara den sista värmen ur motorn när den är avstängd. En bra funktion i vissa lägen, men den förutsätter naturligtvis att kylvätskan kan cirkulera. Det är hjälp-pumpens uppgift. Det visade sig att hjälp-pumpen i min bil slutat att snurra. Men så länge motorn gick och den vanliga vattenpumpen arbetade, blev det ett tillräckligt stort flöde genom värmepaketet. Jag började med att köpa en, eller kanske rentav två begagnade, kompletta paket med pump plus värmeventiler. Båda hade precis samma problem. Bortkastade pengar, förutom att jag kunde skruva isär saker och studera deras funktion. Hjälp-pumpens motor tenderar att med stigande ålder fastna, uppenbarligen pga stoft som bildas av kolborstarna, torra lager och kanske annat slitage till följd av de förra. Mycket damm inuti, som fick ankaret att till slut fastna. Att ta isär pumpmotorn helt lyckades mig inte. Något mekaniskt tog emot. Jag gillar att fixa till saker, men här gick jag bet. Så det fick till slut bli en fabriksny. Original (enda val) men inte från den lokale. Det finns bättre alternativ. Då var det en BMW-handlare i Litauen, men den tycks ha rättat in sig i ledet. Nu är det kanske Hubauer.de som är bäst? F ö vill jag minnas att värmeventilernas grundläge genom fjäderbelasting är ”Öppen” och att de stängs/reglerar när IHKA-modulen skickar ström till dem. Vilket naturligtvis inte hindrar att fel kan uppstå. /Lennart EDIT: Den litauiska firman: Länk |
|
|
Hej tack för ditt utförliga svar , jo det finns värme i bilen men tror inte det skulle räcka när det blir minusgrader. Man kanske kan se på ett diagnosverktyg om pumpen har havererat. Tack för adressen till Hubauer.de , ska kolla sidan. Det finns nog restvärme men vi har den enklare klimatanläggningen utan det. Man kanske borde skaffa nåt diagnosverktyg. |
|
|
Om du tänker behålla din 20-åriga bil ännu ett tag, är ett diagnosverktyg i lådan en av de bättre investeringar du kan göra. OlaO här i forumet är en trygg axel att luta sig emot. Säljer rätt grejer och ger bra support. Här finns många referenser som kan intyga. Länk /Lennart |
|
| Hej , ja det vore nog bra , ska kolla Olas länk , tackar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.