AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
631

E39 kallt i kupén

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
BMW 530 E39 med Klimakontroll:
När jag ska strömmar det kalluft från klimaanläggningen, trots att jag har satt den på Auto och 25 grader. Det finns kylarvatten, termostat, vattenpump slangar osv är nyligen bytta och fungerar.

Så då testade jag med bilen i varmgaraget ca 18 grader och en IR mätare

1.⁠ ⁠Kliman på ”auto” och 25 grader.
2.⁠ ⁠⁠Slangarna till och från värmeväxlaren (motorrummet) 21,5 grader
3.⁠ ⁠⁠Startar bilen
4.⁠ ⁠⁠Blåser kallluft under instrumentbrädan
5.⁠ ⁠⁠Kylarfläkten är igång (!) när jag startar bilen och stänger inte av (Vi bytte den i våras. Misstänker starkt att viskokopplingen inte håller OEM kvalitet trots "kvalitetsmärke")
6.⁠ ⁠⁠Motortempen normal, kylarvattnet kallt. Ingen skillnad på temp till och från värmeväxlaren/dubbelventilhuset
7.⁠ ⁠⁠Utetempmätaren funkar som ska.
8.⁠ ⁠⁠Klimatpanelens sensor verkar inte snurra (det lilla hjulet bakom panelen) Som jag förstår ska den läsa av innertempen och reglera kliman. Rengjorde den för 5 år sedan. Kan det vara boven i dramat? (Att motorfläkten drar igång är ju inte bra, men borde väl inte orsaka att kliman blåser kalluft)

2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej, har du undersökt att värmeventilerna i motorrummet öppnar?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej, har du undersökt att värmeventilerna i motorrummet öppnar?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
....det kan även vara luft i kylsystemet.
Länk
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Tack Håkan. Ska kolla detta.
Hur kan man enkelt kolla värmeventilerna. Går det utan demontering?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Börja med att lufta. Det är det mest vanliga problemet. Sedan kan det även vara pumphjulet på vattenpumpen som släppt.

Länk
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Kusligt... Du hade helt rätt Håkan. Jag fyllde på mer än 2 liter kylarvätska. Ibland är det löjligt när man söker i fel ände. Sannolikt är det läck i expansionskärlet som är boven i dramat. Men nu kommer nästa konstighet. På instrumentbrädan sitter en (gul) lampa i klustret för Temperaturmätaren. Jag har tills nu trott att den ska lysa ifall nivån sjunker under en given nivå. Det har den inte gjort. När jag kollar under expansionskärlet för att se ifall kontakten eventuellt har hoppat ut. Finns det ingen givare alls! Bara ett hål och fäste. Inte heller finns det kablage.
Kollar på Real OEM för att få klarhet och det verkar som att endast bilar med "board computer" har nivågivare, vilket för mig ännu mer förvirrad. Om bilen av någon märklig anledning inte skulle ha en givare - varför då en lampa? Eller mäter den nivån på annat sätt? Många frågor... Tar upp ämnet i ny tråd också.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.