|
|
|
|---|---|
|
Min 330e är ihopaparad med två mobiler, låt oss kalla dem mannens och fruns. Låt oss säga att mannen kör och frun åker med och det ringer till frun, som passagerare. Hon vill prata länge med låt oss kalla henne svägerskan och om saker som inte berör mannen och även barnen i bilen och frun för översamtalets ljud till sin mobil. Men eftersom mobilen är ihopaparad med fruns mobil och samtal pågår i den mobilen så tystas radion. Låt säga att den vi kallar frun pratar i sin mobil i 20 minter och den vi kallar mannen vill höra radio istället för tystnad från bilens högtalare, går det att göra på något enkelt sätt? Dvs låta få samtalet att inte delvis fortsätta hanteras av bilen utan helt hanteras av mobilen och dämed frigöra bilens ljus för fortsatt radiolyssning för mannen och barnen? Att slå av blåtand i mobilen under samtalet känns som en dålig workaround, tänk om frun har en BThandsfree som hon vill använda för samtalet? Risk att bt glöms avslaget. Kunde inte hitta något i bilens menyer som släpper samtelet helt till bara mobilen. Vad händer om det kommer trafikinfo - hörs den trots samtalet? /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
| Sicket dravel. Ställ en vettig fråga så ökar sannolikheten för svar. | |
| Låter som din frus telefon är nr 1 och därför blockar annat ljud? | |
|
Min fruns telefon är inlagdi bilen efter min omordningföljden spelar roll. Ska kolla om min mobil blockar likadant, det ger en ledtråd, men tror det. Ska3: Kort och koncist: Kan man göra så att ett samtal i en mobil parad med bilen inte blockar radio i högtalarna om man för över samtalsljudet till mobilen. Samtalet hänger liksom kvar i bilen också även om samtalsljudet bara är i mobilen så styrs det fortfarande av bilen. Skruvar jag upp elle rner volymen så ändras samtalsvolymen i mobilen och radion är forsatt tystad. Är det dravlefritt nog för att du kan hjälpa mig nu? /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Uppdatering: Även min/mannens mobil tystar radions ljud vid samtal, även om samtalasljudet förts över till mobilen. Kan man få bilen att "släppa samtalet" utan att lägga på , radion spelar radioljud igen medan samtalet fortgår i mobilen? /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Går väl att välja i mobilen, om du tex skall kliva ur, flytta samtalet till mobilen. | |
|
@passo222 Jag för över samtalet till mobilen, då flyttas samtalsljudet till mobilen och det är helt rätt MEN så länge samtalet pågår så är ljudet i bilens högtalare tyst. Jag vill lyssna på radio eller annan media i bilen när samtalet i mobilen har flyttat sitt ljud dit. Just nu är det samtal i mobilen och tyst i bilens högtalare om man flyttat över samtalsljsuet från bilen till mobilen. Kan man får bilen att spela radio igen, när man flyttat över ett samtal från bilen till mobilen utan att avsluta samtalet mobilen? /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Har inget med när man lagt in telefonen vilken telefon som är nr 1. Du väljer ju själv i vilken prioordning ( i en undermeny)du vill att telefonerna skall koppla upp mot bilen när den har möjlighet att koppla upp sig till flera. Skulle tro att den alltid stänger ned övrigt ljud om det är den prioriterade telefonen som tar emot samtal, medan telefoner längre ned på listan kan ta emot samtal utan ljudavbrott? Åker du själv stänger den därför alltid ned övrigt ljud under vid samtal. | |
|
Vad händer om frun i sin mobil kopplar bort BT-kopplingen mot bilen? Så att bilen bara är medveten om din mobil, ergo den tror att du är ensam i bilen? Alltså i listan med BT-enheter väljer "koppla bort" vilket torde innebära att ev andra BT-enheter som kanske finns i hennes handväska fortsatt är kopplade och kan användas om det blir för jobbigt att hålla luren mot örat. Samtal med svägerskor har en tendens att bli långvariga..... Nu har jag inte detta problemet eftersom frun inte är begåvad med ett körkort och därför inte tillåts köra bilen ensam (ja faktiskt inte heller med mig som handledare ska noteras) men det skulle kanske kunna vara en anledning. Att den stackars bilens lilla "hjärna" inte kan hantera 2 mobiler som är uppkopplade samtidigt. Vi måste ha överseende med att det bara är en BMW trots allt ;-) Niklas Fransosen |
|
|
Båda telefonerna är lika kopplade till bilen. Normalt tas samtal i bilens ljudsystem men vill man prata så inte alla i bilen hör väljer man föra över samtal till mobilen - vilket i sin tur ger samtalsljudet antingen i mobilens högtalare/mic eller mobilens hörlurar. Här vill jag att bilen släpper samtalet helt och itne som nu att bilen fortfarnade kan lägga på och håller radion tystad. Men så funkar tyvärr bilen idag. Kan jag ändra så att bilen börjar spela radio igen då ett samtal förts över till mobilen? /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Båda telefonerna är lika kopplade till bilen. Normalt tas samtal i bilens ljudsystem men vill man prata så inte alla i bilen hör väljer man föra över samtal till mobilen - vilket i sin tur ger samtalsljudet antingen i mobilens högtalare/mic eller mobilens hörlurar. Här vill jag att bilen släpper samtalet helt och itne som nu att bilen fortfarnade kan lägga på och håller radion tystad. Men så funkar tyvärr bilen idag. Kan jag ändra så att bilen börjar spela radio igen då ett samtal förts över till mobilen? /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Ja så länge du inte svarat i den prioriterade telefonen som ligger först i listan på de uppkopplade telefonerna så är det inget problem, men svarar du i den prioriterade telefonen så går det inte föra över ljudet tillbaka till telefonen, så det är viktigt att ha koll på vilken telefon som är prioriteraf när man har flera telefoner uppkopplade och vill ha möjligheten att ha ett privat samtal när man tagit emot det i bilen. | |
|
Det här med prioriterade telefon förstår jag inte - hur kan jag se vilken/vilkan som är prioriterade mobiler? Jag tykcer både telefonerna fungerar lika "fel". Har iofs bara provat att svara på samtal i bilens display eller ringa upp. Blir beteendet annorlunda om jag tryckar på svara på mobilen? Jag gissar inte. Då jag ringde på min egen mobil från mobilens display så gick ljudet autmatisk över till bilen och för jag från bilen över det till mobilen (BTheadset kopplat till mobilen) så är bilens högtalare tysta tills samtalet är slut. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Så här gör man (åtminstone i min 2021 med iDrive7). Mina förutsättningar: Spelar musik från USB-sticka. Samsung-telefon uppkopplad via Bluetooth (ingen Android Auto igång). Ringer från bilen (med rattknapp/iDrive från lista eller långt tryck på assistentknappen för röststyrning på svenska med mobilens "Gemini"). När samtalet kopplas/är igång väljer man "Com-knappen/Mobila Enheter/[aktuella mobilen]/Koppla ifrån. (Man kan först ha valt "Överför till mobil" om man vill, men det fungerar oavsett.) Då fortsätter samtalet i mobilen och musiken spelar igen. ("Koppla ifrån" är tillfällig och man ansluter lätt igen med "Anslut".) Jag har bara provat med prioritets-mobilen men det har nog inte med det att göra. (Ordingen går att flytta om i Mobila Enheter/Inställningar.) |
|
|
Det låter som att du av-parar mobilerna för att få igång musik i bilen och sedan måste du manuellt para ihop bortkoppald mobil med bilen igen. Det borde funka oavsett om det är priomobil eller andra-mobilen. Det känns primitivt och dåligt tycker jag. Jag skulle i så fall vilja ha "avpara till samtalet i mobilen avslutas" men det har ju såklart bilen svårt att detektera eftersom den inte längre är parad med mobilen. Ännu bättre om bilens ljudanläggning kunde göra "släpp samtalskontrollen till mobilen och fortsätt spela musik utan att avpara". Giltigt för alla mobiler parade med bilen. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Ja du kan koppla flera telefoner till bilen samtidigt, men det är bara den prioriterade som är uppkopplad så du t ex kan ta emot sms spela musik osv från den telefonen vilken då också styr vilken som tystar ljudet i högtalarna när du tar emot samtal. Länk |
|
|
Hej, jag tror såhär, har bara äldre bilar men testa: 1. När du låser upp bilen med ’din nyckel’, se till att din frus mobil endast har ’audio’ i Bluetooth-menyn aktiverat, inte ’phone’ 2. Hon kan ha ’phone’ aktiverat när hon låser upp med sin nyckel, dvs hon kör 3. När ni nu är ute och åker, och du är förare, det ringer till henne, då ringer det på hennes mobil. Alla andra audio-källor som radio, din musik, etc, borde vara tillgängliga. Råkar hon streama musik, när det ringer i hennes lur, tystnar den musiken i bilen, trots att hon tar samtalet ’i luren’. Detta går ej att åtgärda. /M Mina bilar: Länk |
|
| @325cabrio, Skulle kanske varit tydligare. "Koppla ifrån" glömmer inte mobilen. Ett klick på "Anslut" i iDrive, så är den tillbaka. Detta är funktionen du efterfrågar. | |
|
@FreudeAmFahren: Huruvida min frus SMS resp om hon kan strömma musik vet jag inte men det du säger om att bara prio-mobil tystar radion stämmer inte för mej. Bådas mobilen tystar radio även efter man fört över samtalets ljud till mobilen. @bmw21 Det låter som det du säger med "koppla från" och "anslut" är det jag efterfrågar. Ska prova vid nästa färd och återkommer. @tegel Jag vill inte förbestämma hur samtalsljudet ska gå innan avfärd för ALLA samtal till/från en viss mobil. Jag vill göra det enskilt för varje resp samtal, och kunna ändra minst en gång per samtal: från samtalsljud i bilen till samtalsljud i mobilen - tänk "det här samtalet roar inte längre alla i bilen". Jag hoppas bmw21s förslag funkar för oss. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Ok då fungerar det annorlunda på din bil än på min. ( känns väldigt osmidigt att inte kunna ta emot samtal utan att samtidigt tysta radioljud) | |
|
Jag kan bekräfta att bmw21s procedur funkar även i min bil. Tack för hjälpen att finna detta! Dvs för över samtal till mobilen och sedan i bilens menyer : Com-knappen/Mobila Enheter/[aktuella mobilen]/Koppla ifrån När samtalet är slut, så på samma ställe, tryck Anslut. Jag tycker BMW borde haft detta synligt direkt på skärmen när pågende samtal visas, istället för att behöve göra 4 klick till. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.