AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
737

Kass handbroms E90 LCI

Dr
89
Drell
325i E90 LCI -09
Hej gott folk!

Besiktade bilen för ett tag sen och fick inte godkänt, har googlat fram felet och det är följande..

1. “rörelsereserv kort” = handbroms­reglaget har för liten slack, bromsen är inte korrekt justerad.
2. “Bromsverkan otillräcklig” = när bromsen dras åt fungerar den inte tillräckligt för sin uppgift — bilen kan riskera att rulla eller inte stå still säkert.

Så nu undrar jag om det är någon här inne som kan lösa detta i morgon eller på onsdag i (Göteborgsområdet), i morgon får jag nämligen körförbud, anledningen till att jag dröjt med att fixa problemet är dödsfall i familjen o.s.v.. På tisdag går det inte, då är det begravning.

Har även kollat verkstäder, men ingen har tid.

Skulle vara evigt tacksam!

Tack på förhand!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du har inte testat att justera den själv? Av med bakhjulen och så bör du med en mejsel i skivan kunna spänna dem. Kanske inte räcker, men enkelt första steg att testa.
Dr
89
Drell
325i E90 LCI -09
Hade nog försökt om jag hade en lift, men det har jag ju inte. Värdelöst..
bl
2.294
blixten
325i -88
Om slacket är så pass stort att du kanske når första eller andra hacket, men handbromsen ändå inte tar, så är det kanske ytterligare något fel än bara justering av slacket.
Dr
89
Drell
325i E90 LCI -09
blixten: Ja, vi får se. Ska lämna in bilen på mekonomen i morgon så får vi se vad dom säger.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En billyft är ju alltid lyxigt, men har man inte det så kan man ju lyfta den med domkraft och ställa på pallbockar. Relativt få hemmamekare har billyft. Men om mekonomen-verkstad hade tid inom kort är väl problemet ur världen då du ändå främst letade det.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Har du testat att köra sakta framåt och samtidigt dra i handbromsen, typ pumpa försiktigt ett par ggr, har för mig att jag läst någonstans att det kan göra susen. Du märker det direkt om den tar några hack tidigare än innan. Testa!
Mvh
Dr
89
Drell
325i E90 LCI -09
Mekonomen var riktigt snälla, hjälpte mig snabbt och ombesiktigade den åt mig för totalt 1498:-, helt ok pris för att vara dom.

Problemet löst iaf.

Tackar er som svarat i tråden!

Mvh
Hej,

Ursäkta att jag lägger mig i. ;)

Men vad gjorde Mekonomen? Som Grelle tyckte, justerade backarna?

Det låter så, åtminstone, när det inte kostade mer.

Inte viktigt iofs, men om tråden skall få ett meningsfullt slut för andra som söker på problemet, vore det ju schysst att ge ett äkta facit, mer än bara att ”det löste sig”.

//Lennart
Dr
89
Drell
325i E90 LCI -09
Hej, Lennart!

Nja dom gjorde en bromskontroll för att se över vad som var problemet, sen såg dom väl att det bara behövdes gör en enklare justering, spände vajern. Justeringen tog dom inte betalt för + plus att när jag bokade så fick jag ju 32% rabatt just den tiden jag valde. Dom kollade även skivor och belägg och påpekade att vajern kan behöva bytas innan nästa besiktning, smårost tydligen.

Men när man fixat ett problem så uppstår det ju alltid ett nytt, blir fullständigt galen snart. Inget allvarligt fel iof. Bilen talar om att det är halt när det inte är halt, så jag måste stänga av DTC för att kunna köra. En kass magnetring kanske?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.