AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
727

E46 airbag modul

Ol
3
Olle61515
330ci-02
Har en e46 330ci där airbaglampa börjat lysa och Jag hittar ej felet. Någon som kan ha något tips?

Jag började med att koppla in obd scanner och får inte fram airbag modulen alls på scannern
(har provat olika felkodsläsare men samma på alla).
Det är som om det inte finns någon airbagmodul på bilen överhuvudtaget.
Jag letade sedan upp modulen och den vart orörd, jag kopplade ur den och kollade så allt såg normalt ut och sedan tillbaka igen.

Jag vet ej vad jag ska göra för att hitta felet hjälp!
Välkommen till forumet! :)

Först och främst behövs mer data om bilen. Årsmodell, miltal, lite historik, allt som gör det möjligt att kanske fjärrdiagnostisera.

Felkodsläsaren måste vara BMW-specifik i det här fallet. En ”allbils” funkar i många/de flesta fall inte.

Ett skott från höften: sensormattan i passagerarsätet. Ett standardfel, men det finns också andra, t ex (glapp i) bältessträckare

Vill du göra en billig chansning, prova att ersätta sätesmattan med en emulator härifrån:

Länk

Medlem i forumet och med bra kunskap och support.

//Lennart
Ol
3
Olle61515
330ci-02
Tack för svar

Det är en 330i coupe från 2002 22k mil, förra ägaren har tidigare haft sportratt i den och sedan satt i originalratt igen. Den gula kontakten under förarsätet saknar låsmekanism men har varit så en längre tid utan problem.
Har lånat två ganska avancerade och fina felkodsläsare som ska kunna läsa airbagmodulen av en bilverkstad.

Saken är den att när jag kopplar in läsaren så hittar den som sagt ingen airbagmodul överhuvudtaget. Precis samma som om man kollar en bil som inte har några airbags.

Jag tänker att det är modulen då jag borde fått fram felkod om det nu skulle vart något annat fel?
Viktig information!

Hittar felkodsläsarna andra moduler i bilen? De (modulerna) behöver ju inte visa några fel men borde ändå visa att de finns och är felfria.

Trots förhistorien (med rattbyten och allt) började lampan lysa nyligen och i din ägo?

Det är inget som fanns redan när du tog över bilen?

//Lennart
Ol
3
Olle61515
330ci-02
Alla andra moduler finns som vanligt
Har ägt bilen i snart 2 månader lampan började lysa i fredags.
Ok. Detaljer är viktiga.
Nu kommer nog flera in.

Har du provat att använda sökfunktionen här ovan? Kan ge en del - inget nytt under solen!

//Lennart
Ni
958
Nip
320i-04
Efter 3 månader vet du förståss inte, men på min 2004 har jag haft 3 utbytta airbags så långt
- gratis av bmw, risk för någon felfunktion eller hur det var

2016 passagerarsidan
2018 förarsidan
2025 passagerarsidan

Men det har varit brev om detta från bmw då.

Men varför inte fråga själv hos bmw om det är något som skall göras på din?
- din är ju bars 2 år äldre än min och tidigare ägare vet man inte hur länge de haft bilen
- kanske fixar man ditt problem samtidigt tänker jag

- jag har fått lampa på airbag, är det något byte som inte gjorts på min?
- det kostar ju inget att fråga

När jag fick min gjord för en månad sedan, så hade de alla datum för tidigare också.
- så väldokumenterat om något inte gjorts av tidigare ägare på din så syns det

Bara en vild idé...
@Nip:
Låst artikel, men det framgår tillräckligt. Man kan nog googla fram mer om man vill.
Jag utgår från att det var detta som det gällde i ditt fall. Bör inte ge lampa.

Länk

//Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Olle, jag tror vi haft kontakt kanske via mail men detta tror jag är ett klockrent fall av trasig SRS styrenhet.
Köp en beggad med samma nummer eller kompatibelt nummer och koda in med NCS-Expert som ingår i Inpa-kitet.
Superlätt att göra.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.