|
|
|
|---|---|
|
Har en G31, 530e X-drive årsmodell 2021-02, vad har ni med med samma serie för mjukvara uppdatering i era bilar? Har 07/2021.62 är detta verkligen den nyaste uppdateringen som finns till min bil (har provat med att uppdatera), bilen tycker att den har den senaste mjukvaran? | |
| Stöder G3* OTA? Annars är det väl uppdatering på verkstad som gäller. Brukar väl göras vid "den stora servicen", dvs upp till vart fjärde år mellan tillfällena. | |
| G3* med id7 ( med den större skärmen) skall kunna ta emot uppdateringar OTA varför det låter lite kanske i äldsta laget att ha en uppdatering från 202107 på din bil? Jag vet däremot att det krånglat på en del bilar med uppdateringar OTA i början så det kan säkert vara fallet med din också. | |
| Jo uppdatering i bilen är möjlig men som sagt den hittar ingen ny och den jag har känns något "out dated". Nä ville bara ha lite mer info innan jag börjar gå på BMW om det. Har också läst om det där med bilar som inte vill ta emot uppdateringar, kan ju vara så lätt att föra ägaren inte har brytt sig att uppdatera och nu har det missats för många uppdateringar för att bilen skall kunna lösa det typ.. Hade iof varit nice och få veta vad folk med liknande bilar har för mjukvara i sina G3* bilar. | |
|
Du lär inte kunna förvänta dig att det kommer nya versioner av programvara på en bil som är 5 år. Det som kommer är om där är några kvarvarade allvarliga buggar annars inget. Verkstaden kommer inte heller uppdatera om du inte ber om det och betalar för det. Ain't broken don't fix it. |
|
|
En liten uppdatering om vad som hände, jo bilen fick jag uppdaterad till senaste mjukvaran inklusive all styrboxar i bilen. Så nu har jag version S15A-25-11-530 var ifrån början S15A 21-07-562, och ja det kommer uppdateringar även till äldre bilar... Missar bilen två uppdateringar i rad så slutar bilen motta uppdateringar, och måste då högst troligen bli uppdaterad på verkstad. Slutligen fick jag betala något för detta? Nej, mer än all tid jag har lagt på detta... Kan även tillägga att 12V batteriet bör vara i bra skick. Tog över 6 timmar att få min bil uppdaterad hos BMW. Utklipp från BMW: Vi skickar dig härmed instruktioner för hur en uppdatering startas i bilen, även kallad "Remote Software Upgrade" (RSU). Dessa villkor måste uppfyllas för att uppdateringen ska kunna köras korrekt: Fordonet måste stå på plant underlag. Bilen måste ha ett tillräckligt laddat fordonsdatorbatteri. Fordonets SIM-kort måste ha en tillräcklig anslutning till mobilnätet (4G/LTE). Alla fönster, dörrar, taklucka och baklucka måste vara stängda. Den fysiska nyckeln måste finnas i kupén. Ytterljus och varningsblinkers ska vara släckta. Utetemperaturen är inte under > -10 °C. För att uppdatera programvaran gör så här: Kontrollera om dina sekretessalternativ är korrekt inställda i bilen. Bilen behöver ditt tillstånd för att dela med sig av information. I bilen, i iDrive menyn, gå till "CAR" "Inställningar" "Allmänna inställningar" Klicka sen på "Dataskydd". Se till att alternativet ”Alla tjänster inklusive analys” är ikryssat. Sök efter uppdateringar: I bilen, gå till "CAR" "Inställningar" "Allmänna inställningar" "Remote Software Upgrade" Du kan även använda MyBMW appen för att söka efter uppdateringar, samt ladda ned uppdateringen och sedan överföra den till bilen för installation: I appen, klicka på fordonstabben, längst ned till vänster. Klicka på "KONTROLL. STATUS" Klicka sedan på "Remote Software Upgrade", under "Programvara". Din smartphone kommer sedan vara tvungen att vara uppkopplad till bilens Bluetooth samt Wifi för att föra över uppdateringen. För att koppla upp till bilens Wifi, följ dessa steg: I bilen, gå till "COM" Gå till Mobila enheter. Välj Ny enhet. Välj Internet, Appar. Skanna QR-koden eller sök efter WiFi i din mobila enhet. Ange lösenordet till nätverket Bekräfta Viktigt. Se även till att My BMW–appen har behörighet att använda lokalt nätverk. Detta bör gå att ändra i telefonens inställningar för appar. För att uppdateringen skall överföras från MyBMW-appen till fordonet rekommenderar vi att bilen körs i minst 1 timme. Kontrollera sedan "Hejdå" -skärmen när bilen stängs av med start/stop-knappen. Det bör visas ett alternativ där du kan acceptera installationen. Om Remote Software Upgrade inte går att starta: Vi rekommenderar dig då att uppdatera BMW ConnectedDrive-tjänsterna i din bil för att de ska fungera felfritt. Notera att det är viktigt att du har bra mottagning i bilen (d.v.s. att bilen inte står i ett garage) när du går igenom stegen. Vänligen följ stegen nedan: I din bil, på din iDrive gå till: APPS Tryck på den fysiska "Optionsknappen" (i bilens mittenarmstöd) Uppdatera Appar och Tjänster OK Vidare rekommenderar vi dig att starta om din iDrive på följande sätt: Starta motorn. Tryck och håll in volymknappen på instrumentbrädan i upp till 60 sekunder tills skärmen slocknar. Om skärmen ej slocknar, tryck på volymknappen 3 korta gånger och sen en fjärde gång där du håller knappen intryckt. Håll den intryckt i upp till 60 sekunder tills skärmen släcks. Låt bilen stå låst och parkerad i 45 minuter. Den vanligaste anledningen till att installationen ej kan startas beror på att bilens batteri ej har tillräcklig laddning. Kör därför bilen en längre sträcka. Stäng sedan av motorn och kontrollera "Hejdå" -skärmen när bilen stängs av med start/stop-knappen. |
|
| jisses vilket projekt... | |
| Bra jobbat! Märker du någon skillnad eller upplevd förbättring efter uppdateringen? | |
| Nja någon revolution är det inte, lite skillnad är det, upplever att växellådan växlar mjukare. Samt lite skillnad i det grafiska i Idriven. Kan väll tillägga att jag inte använt bilen så mycket heller efter uppdateringen. | |
|
Fan va bra! Jag har letat o letat efter just den här tråden. MyBMW appen har slutat funka och BMW säger att det är på grund av den gamla versionen. Dom sa till mig att det skulle kosta 3000 att uppdatera, vilken verkstad gick du till för att uppdatera? |
|
|
Var i kontakt med BMW ConnectedDrive först, där dom försökte och forcera en uppdatering. Men efter det inte funkade så gick jag till Bmw där jag köpt bilen då den fortfarande har sin Bmw premium garanti kvar. Bilen är köpt hos Holmgens bil Norrköping så det är via dom som allt ordnade sig. Dock så är det inte många som har koll på det här med uppdateringar på BMW så här gäller det att få tag på rätt person.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.