|
|
|
|---|---|
|
Behöver byta oljan till styrservon då den förmodligen inte är bytt under bilens livstid då den är rätt brun. Dessutom är nivån låg, så jag vill helst inte fylla på med nytt när det är så gammal olja i systemet. Hur gör jag det enklast? Behöver ju suga ur den gamla oljan ur behållaren, men vill gärna få ut allt i systemet för att ersätta med nytt. Någon som har ett vettigt tillvägagångssätt att berätta om för att göra det enklast? | |
|
Hej, Här ser du layouten, så kan du välja vad som verkar ge mest utdelning för minst arbete. :) Länk På min profilbil tömde jag genom att lossa insuget till pumpen. Men jag var då inte primärt ute efter att byta oljan. Kanske det ändå blir lättast att suga ur, som du tänkt, fylla på med ny och upprepa en eller två gånger? //Lennart |
|
|
Tack Lennart. Blir nog den enkla vägen att suga ur behållaren och fylla på med nytt osv osv. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På min E87 120i så valde jag det alternativet (suga ut, fylla på, suga ut, osv). Nu var min styrservoolja i relativt fint skick så därför passade denna metod alldeles utmärkt för mig och min situation. Jag köpte 2L styrservoolja och sög upp 400ml i taget. Räknar man det rent teoretiskt så blir det ca 7.7% kvar av den gamla styrservooljan (vilket var fullt acceptabelt för min del). Se mer detaljer i dessa inlägg: Länk Länk Länk Även om din styrservoolja är sunkig så är alla metoder bättre än att inte göra något alls. Kan således rekommendera att göra som jag gjorde (2L vilket räcker till ungefär 5 vändor med "sug upp, fyll på, låt cirkulera"). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.