AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.262

För-/nackdelar 520d/530e inför köp?

Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Jag kör i dagsläget en 3-serie Touring (diesel), men behöver en större BMW. Jag kollar på 520d samt 530e.

Tilltänkta 5-Serie bör ha gått max 10 000 mil samt vara generation G31 (eller nyare).

Jag bor i Norrbotten med snö och ibland sträng kyla under vintrarna, och funderar bl.a på funktionen med Ad-Blue för dieseln, samt jobbpendling 50 km dagligen för laddhybriden?

Så jag tar tacksamt emot alla tips och åsikter ni kan bidra med inför köp av en ”ny” begagnad 5-Serie. 😊
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vilken budget har du tänkt dig?
Ad Blue bör inte vara något problem.
Kolla batteristorlek och laddhastighet på batterierna, de är relativt små och laddar relativt långsamt fram tills alldeles nyligen.
Kupevärmaren värmer bara kupen, inte motorn (om den inte är ombyggd av någon icke-bmw verkstad eller person).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan du ladda på jobbet? Om ja, då borde du få en hel del av dina mil på el vilket såklart kan tala för laddhybriden.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Tack för svar och sorry sen återkoppling. :-)

Budget är inte skriven i sten, men omkring 300 000 – 350 000 kr. Bilar här uppe i norr kan dock ligga högre i pris (både hos BMW-handlare och i märkesoberoende bilaffärer). Generellt är bilarna i märkesoberoende bilaffärer ofta ”hämtade” från södra Sverige.

Tipset om motorvärmare var bra. Även att det kan förekomma olika batterier med olika laddkapacitet. Ad-Blue problem har jag hört från tidigare generationer av 5-Serie, därav frågan.

Tyvärr (i dagsläget) finns bara motorvärmarstolpar på jobbet, men tillgång till laddning kanske kommer inom snar framtid.

Finns det något annat att ”önska” eller ”önska bort” i konfigurationen för att få en trivsam och problemfri 5-Serie?
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Av egen erfarenhet skulle jag säga att 50 km ( 25+25) dagspendling i ett kallt klimat är lite för lite för dieseln skall må bra( blir ej genomvarm och kondens riskerar proppa igen avgassensorerna, och distansen är för lång för att elen skall räcka fullt ut ffa vintertid med det mindre hybridbatteriet. Med sådan dagspendling är nog helel eller bensin att föredra, alternativt hybrid med större batteri.
Visa användare
27
pincam
530e -22 Touring
Tjena, jag köpte en beggad MY 2022, 530e i våras. Är faktiskt helnöjd med den. Den har strax rullat 11k mil. Räckvidden på sommaren med el då är ca 45-50 km men nu med 3-4 plusgrader kommer jag ca 35-40 km på el med Hybrid Eco Pro läget och destinationen inställd i GPS. Jag har 41 km till jobbet så det är ju precis på gränsen. Jag har tur och kan ladda på jobbet så min genomsnittliga förbrukning av bensin var under november 2.2l /100 km. Det inkluderar även resor där jag inte kunnat ladda bilen på stället jag besökt. Jag har haft dieselbilar tidigare där AdBlue systemen ballat ur och det har varit kostsamt att laga så därav valet på bil utan AdBlue, så en laddhybrid med bensin var ju ett bra val då.
Finns det några nackdelar med denna bil då?
Jag gillar inte ljus bilden på helljusen som får någon mysko mörkare kant nertill, visst man vänjer sig. Men däremot köpte jag till helljus automatiken härom veckan och den gillar jag.
Sen en sak till: Har du adaptiv farthållare igång och ligger i innerfil på motorväg och blir omkörd så kan bilen få för sig att ganska hastigt sänka farten, känns inte helt stabilt men man kan lura den genom att minska känsligheten på avståndsinställningen som man kan göra via ratten. Problemet löst -isch.
Sen så fryser gärna dörrarna i bak om det har regnat och det sedan fryser på men det är ett känt fel på dessa har jag sett.
Annars en klockren bil - köp!

MVH/Pincam - Sthlm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.