|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en E39 Touring 525i, 02:a. Jag har renoverat bilen sedan i somras och nu är den äntligen på vägen igen, efter en rejäl genomgång av motor, fjädring samt en helt ny shoppinglucka och bakruta. Jag har noterat ett problem med vindrutetorkarna fram. När man kör i intervalläge stannar de inte i det normala parkeringsläget, utan ungefär en decimeter högre. Om man kör "manuellt" stannar torkarna direkt när man släpper spaken, oavsett var på rutan de är. Ibland åker de ner till parkeringsläge igen efter en stund. Är den första E39:an jag äger, så har inte så bra koll på dessa bilar eller "moderna" bilar över lag. Har inte heller hittat några bra svar via Google. Någon som har förslag på vad som kan vara fel? | |
|
Hej, Jag har för mig att något liknande har behandlats här tidigare men minns varken när eller vilken modell det gällde. Prova att använda sökfunktionen här ovan och skriv "torkare", "torkare near stannar" eller något i den vägen, så kanske du hittar något användbart. Om du har tillgång till en BMW-specifik felkodsläsare, kanske den kan ge någonting. Hur som helst är en sån nästan den viktigaste ingrediensen i verktygslådan, när man pillar med en gammal BMW. //Lennart |
|
|
Lite uppdatering som kanske kan vara hjälp till andra som har samma problem. Inuti torkarmotorn finns något som heter Parking Position Switch. Det är en liten kontakt som ska tala om för torkarmotorn när den är i parkeringsläget. Det var denna som gått sönder. Jag läste lite guider på Bimmerforums och den är fullt möjlig att byta, men lite pilligt och kräver lödning, vilket jag inte är världsbäst på. I slutändan beställde jag en ny torkarmotor. Att byta denna var hur smidigt som helst och efter att ha justerat in torkararmarna i rätt position fungerar det nu helt oklanderligt. Jag har behållit gamla motorn och ska försöka denna kontakt framöver. Jag litar inte fullt ut på att den 700-kronors eftermarknadsmotor jag köpte kommer hålla i längden. |
|
|
Trevlig återkoppling! Och nyttig! Tack för den! Det verkar som att du satsar på att laga den trasiga? Lycka till! När du nu kan koppla av lite - akutläget är ju avverkat - kanske du kan få till lödningen. //Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.