|
|
|
|---|---|
|
Hej! Behöver lite råd.. Köpte min 520d för snart 5 månader sedan. Redan från start "satte" den sig bak om man inte körde den på ungefär 24 timmar, den sänkte ner sig så att skärmen nästan låg på bakdäcket. Fick sedan varning i bilen häromveckan, jag inte minns ordagrant, men den bad mig åka till verkstad för att kontrollera fjädringen bak. Ett par dagar senare kom även "Begränsad körkomfort. Störning nivåreglering". Googlade och sökte här på forumet, och hittade luftbälgar som trolig anledning. Köpte och bytte dem, och bilen funkar nu fint, den sätter sig inte längre, och varningen om att kontrollera fjädringen finns inte kvar. Men Störning nivåreglering är kvar, den kommer efter 2-3 minuters färd varje gång jag kör bilen. Så till mina frågor: 1. Nivåreglering - är det den lilla sensorn med två-delar arm som sitter på bakvagnen, bredvid/framför luftbälgen? Finns det andra komponenter som kan strula förutom den? 2. Har hittat art.nr 3714678407204. Men reservdelen är väldigt märklig, för hälften av träffarna gäller nivåreglering för luftfjädring, men hälften gäller nivåreglering för xenon-ljus. Är det samma typ av sensor för båda? Det här förvirrar mig.. och jag vet inte om jag hittar rätt del på skruvat eller autodoc. Jag vet inte heller hur jag testar om det faktiskt är denna givare, eller något annat som strular. Testade en kompis biltema odb-läsare, men den hittade inga felkoder i systemet. Hjälp! MEN - nu kom en ny varning, "Begränsad körkomfort. Störning nivåreglering". Den kom bara några dagar innan | |
|
Hej, Artikelnumret bör vara 37146784072, såvida de sista "04" inte refererar till någon HW-variant. Det har f ö ersatts av 3714670000. Länk Sen ser det faktiskt ut som om det sitter TRE sensorer av samma typ där bak. Det verkar ju nästan osannolikt, men jag kan inte läsa ut något annat av länken ovan. Däremot kan jag inte säga något om felmeddelandena. Kanske är någon sensor (eller länkaget) sönder, eller kanske måste någon felkod släckas. Det kommer säkert fler inlägg vad det lider, så håll ut! Jag ville bara ge en aning support. :) Med Biltema OBD universal kommer du inte särskilt långt. Tänker du jobba själv med bilen och åtgärda diverse fel som kommer att uppstå, måste du uppgradera. OlaO här på forumet är en kille att luta sig mot, om du tänker göra det. Säljer grejer och ger allmänt omvittnat bra support. Länk //Lennart |
|
|
Tack Lennart! Tack för länken - jag lyckades genom diagrammet hitta rätt del. Tydligen används samma sensor för båda funktioner, alltså nivåreglering på luftdämpning OCH lysenas nivåreglering om man har Xenon-lampor. Hittade till båda sidor på skroten för 190kr, så byter dem i förebyggande syfte. Tack! |
|
|
För min förståelses skull: Att samma SORTS sensor används för både nivåreglering och xenonljus-justering går ju att se. Men sitter det verkligen tre sensorer där bak? Eller har en av nivåregleringens sensorer dubbel funktion? //Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.