|
|
|
|---|---|
|
Finns det några nackdelar att använda bromsvätska med högre kokpunkt - förutom priset? Jag hittade ett par oöppnade flaskor med Endless-bromsvätska och tänkte eventuellt använda dessa till en bil som går 2-3 trackdays per år men som för övrigt rullar som en daily-driver året runt. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Bromsvätska med högre kokpunkt absorberar, generellt, mer fukt från omgivningen än en "standard" bromsvätska och kräver kortare utbytesintervall. Sen brukar racebromsvätska ha lite högre viskositet än bromsvätskan som moderna bilar levereras med och en del menar att det kan påverka hur ABS-enheten jobbar. Har kört med racebromsvätska i min M2 i flera år utan problem och det har aldrig varit något knas med ABS-enheten heller, däremot går den bara sommartid så jag kan inte svara för hur det blir på vintertid då den högre viskositeten potentiellt kan påverka lite mer. |
| Jag kör alltid med racebromsvätska, Motul 600 eller 660. Har aldrig upplevt några nackdelar med det. Nu har bromsvätskor olika kokpunkter både avseende utan fuktinnehåll och med. Det innebär att tex Motul ofta har en högre kokpunkt med ett visst fuktinnehåll än en standardvätska har utan fukt. | |
|
Enda nackdelen, förutom priset som du redan nämnt, är att racevätskan absorberar fukt och därmed har kortare livslängd. En bra tumregel är därför att byta vätskan varje år, lämpligen på tidigt på våren i samband med olja/filterbyte innan bansäsongen börjar. Du kommer inte märka någon skillnad vid vanlig körning om du byter regelbundet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.