|
|
|
|---|---|
|
Hej Ny på forumet 😊 Har en X3 2013 med konstigt fel att fönsterhissar fram går åt fel håll, knappen nedåt - rutorna uppåt och v.v. Gäller båda rutorna fram. Rutorna bak fungerar korrekt. Samma fel vid komfortöppning via nyckel - framrutor upp och bakrutor ner. Försökt att kalibrera om utan framgång. Öppnat dörrsidan och ingen uppenbart fel med skadade eller felskarvade kablar. Någon som varit med om liknande? Har tillgång till en E91, tror ni att knappsatsen/kontakten är liknande så att jag kan prova om det är själva knappsatsen som är galen? Mvh Peter | |
|
Välkommen! Knäppt problem. Jag tror inte på att knappsatsen är tokig, om den inte skulle ha blivit utbytt mot någon som inte passar till bilen (vad det nu skulle vara). Jag vill nog också avråda från att prova E91:ans panel. Antagligen passar inte kontaktstyckena, men utan att ha försäkrat dig om att de är kompatibla (vilket jag inte alls tror att de är - se länken nedan så får du en uppfattning om alla varianter som finns för E9x. Räkna med att X3:an har samma "utbud") och att det är riskfritt, bör du låta bli. Elsystemen på moderna bilar är m e m datoriserade och minsta felkoppling sabbar mer än man vill veta. Länk En felkopplad skarv eller felvänt kontaktstycke känns mindre sannolikt, allt sådant brukar vara fysiskt utformat för att det inte skall kunna ske. Jag tycker att du skall grubbla vidare på tänkbara orsaker och kanske försöka kontakta tidigare ägare för att kanske få en förklaring. Kanske manöverpanelen har blivit utbytt till någon som egentligen inte passar, kanske drivmotorerna har förväxlats höger/vänster, kanske kontaktstycken trots allt vänts fel (spånar bara). Någon enkel förklaring borde det finnas, men chansa inte. Lev i så fall hellre med uppförandet tills du känner dig säker på vad det handlar om. //Lennart |
|
|
Är motor och hissmekanismen spegelvänd i dörrarna, så kanske Lennarts hypotes om demontering/montering på fel sida kan vara en förklaring. Eftersom komfortfunktionen via fjärren gör likadant så borde väl inte knapparna vara problemet? |
|
|
Tack för svar. Ni har rätt i att det både är dumt att chansa och att eftersom komfortöppning via nyckeln oxå är tokig så borde knappsatsen vara ok. Fel polarietet på motorerna verkar rimligt. När jag höjer (sänker…) rutan så går den inte hela vägen upp, saknas 5mm. Drar jag upp ytterligare så går den upp i topp för att direkt vända ner till den där 5mm glipan |
|
|
Har du köpt den med rutor som inte går att stänga helt, eller när blev det på detta viset? |
|
|
Stämmer köpt med rutor a la high Chaparral… Öppnade dörrsidan och såg inget uppenbart fel, ska jämföra med bilder på hissmekanismen och se hur det ser ut och om man kan se plus och minus in på motorn. |
|
|
Hej igen. Svårt att släppa problemet... ;) Jag sökte på ”x3 windows moving wrong”. Svaren rör många modeller och fler problem med rutorna, men jag antar att det finns gemensamma nämnare. Jag har valt ut två svar, men det finns massor att läsa igenom Här är en tänkbar lösning. TS hade haft något strul med förarfönstret och tagit av något skydd på motorn för att kunna vrida manuellt. Vid återmonteringen hade skyddet hamnat 180 grader fel och rutan rörde sig ”tvärtom”. Länk Och en lång en tråd på samma tema: Länk //Lennart |
|
|
Tack för engagemang. Den där 180 graders vändningen låter som en trolig lösning till problemet, men undrar hur det kommer sig att det blivit fel på båda framdörrarna? Undrar om det är samma motor på både förar- och passagerardörren? Switcha höger-vänster eller öppna motorerna och vrida axeln 180 grader? Först måste jag dock byta bakruta som sprack i helgen… Mvh Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.