AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.004

Serviceintervall på garagerad entusiastbil

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag får ingen klarhet i hur mycket jag än försöker fundera över serviceintervallet för speciellt olja då en bil körs 100-200mil/år och står i varm eller kallgarage.

Spelar typ av olja in och eller även typ av bil för att bestämma hur ofta löjan bör bytas? Det finns uppgifter om att köra just lite kan ge mer skydde eller oönskade saker i oljan än att bruka bilen mer? Många säger självklart oavsett 1kg/år nuinst, men de som har 3-5 bilar går det lite extra jobbigt och framförallt onödigt om det inte absolut behövs.

Själv kan jag bara säga rent visuellt efter 1år och utomhus förvaring av fordon brukat max 100 mil ser oljan ut som ny, luktar som ny nästan. Det enda som verkar viktigt är oljefiltret för det brukar börja ”säcka” lite och gummipackning på det har lossnat och ligger löst bredvid då man byter filter. Filtret blir poröst på nästan samma sätt som efter 1000mils brukande så här verkar filtret behöva bytas årligen. ( jag använder Mahle/Bosch/Bilstein/Meyle)

V vet egentligen, men som sagt onödigt med jobb som kanske inte behövs, finns så mycket annat jobb som kan krävas på bilar, speciellt äldre.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad är det för bil/bilar?

Allt hänger väl på hur kinkig du själv är och hur viktigt det är för dig att hålla historiken felfri med förhoppning att maximera värdet vid en eventuell försäljning.

Om bilen inte rullar mer än 200 mil per år så hade jag nog bytt vartannat år som tumregel.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har olika 80-90 tals bilar med 4 or och 6 or sammanfattat. Det är just det jag syftar på är det inte rimligt att göra oljebyte varannat år när man kör ett 100-tal mil bara utan att något tar skada!?

En äldre motor har sämre toleranser än de nyare så teoretiskt borde det vara fördel för dem att serva varannat år.

Men tänker även på glykol och bromsvätska, finns ingen luftfuktighet och konstant temperatur där ett fordon förvaras inomhus borde intervallet förlängas avsevärt?

Jag känner till en person och numera släkt som förvarar ett 100-tal fordon inomhus och de blir över tid förstörda om de aldrig startas och körs, men osäkert när det inträffar. Det som är tydligt är att alla gummipackningar som står i förbindelse med olja blir dåliga så det blir en ganska bisarr och tråkig kuliss av exempelvis Ferraribilar, Masersti, Porschar, BMW 328:or, mfl som står putsade men med pölar av olja under sig :-)

Jag är strikt ute efter när en bil verkligen behöver sin service av dessa vätskor och det är lurigt, man behöver nog veta rådande luftfuktighet för detta, här i Sverige är %RH ofta mellan 30-60 inomhus, medan i Asien osv är det standard med %RH = 60%.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det finns inget rakt svar när en bil behöver service eller underhåll. Det är alltid ett subjektivt tyckande där parametrar som teknisk livslängd, ekonomi, risk och arbetsmängd står i kontrast till varandra.

Maximal teknisk livslängd får du genom att byta allt ofta, men mer stor kostnad och mycket arbete som följd. Även om ekonomin är obegränsad så upplevs det ju stökigt att serva en personbil som en F1 bil efter varje helg.

Ska du maximera ekonomin så behöver du kompromissa med livslängd och risk, men får automatiskt ned arbetsmängd.

Såhär fortsätter det och det finns inget rakt svar. Men är de exempelvis en 518 -95 det handlar om så finns inte det ekonomiska värdet i det av att sköta service minutiöst enligt schemat som om det vore en M3 E30 SE. Men för dig kanske detta är din lilla baby och då vill du sköta den perfekt ändå. Men nu tolkar jag dig snarare som att du vill kunna höja serviceintervallen för att det blir för mycket arbete kontra mängden du kör dem?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Såklart, bara det att det är 518i jag brukar och således lägger mil på och alldeles för många för att gör service varannat år.

Bara det att har man många saker att göra med sina fordon försöker man prioritera så mycket man kan med begränsad tid.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad gäller just bromsvätska så är det ju 24 månaders intervall, oavsett modell eller mil. Skulle tro att det är så på alla bilar med Dot4-bromsvätska, men ej säker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.