AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.943

Ladda 330e snabbare?

Sida 3 av 3
"Försprång genom teknik"/"Vorsprung durch Technik" är inte BMW:s...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bra poäng Ska3. =)

Jag tänker främst på BMW - Freude am Fahren som deras ledord.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Att ladda med 22kW hemma blir dyrt. Man måste i ha åtminstone 35A men i praktiken helst 50A. Bara huvudsäkringen kostar extremt mycket och de flesta villanät har inte stöd för det heller utan då måste man gräva ner en ny kabel också vilket inte är billigt heller osv osv.

Från och med 2027 får man dessutom effekttariffer att förhålla sig till. Många har redan det. Då får man betala extremt mycket om man har enstaka timmar med hög last.

Vi har haft dubbla elbilar sen 2017. Kört totalt över 35 tusen mil på el, varav 27-28 tusen med huvudbilen. Tror inte jag har saknat 22kW hemmaladdning en enda gång. Oftast så är 11kW onödigt snabbt.

Nån enstaka gång har jag varit på jobbet, 8 mil bort, en fredag och därefter åkt upp till mina föräldrar (30 mil) på kvällen. Då har jag inte haft tillräckligt för hela resan utan stannat på Gävle Bro en kvart medan vi köpt lite godis på macken osv.

Det här med att man kommer hem med tomt batteri och sen plötsligt måste iväg och åka en massa mil igen oplanerat är inget användarfall som jag känner igen annars. De allra flesta har inte lika långt till jobbet som jag har heller. Sen är det ju så att man laddar när man kan och inte när man måste. Det betyder att batteriet i princip aldrig är nästan tomt. Man gör inte som med en bensinbil att man kör till bilen varnar för låg nivå i tanken och sen åker till macken och fyller på.

Jag hade oftare räckviddsångest med min förra dieselbil. Man tänkte "äh, jag tankar imorgon" och sen lyste det rött och gissometern visade helt plötsligt 0km och man satt där och undrade om man skulle ta sig till macken på ångorna eller ej. Det händer inte med en elbil för mig. Har oftast goda marginaler. Motståndet mot att koppla in laddaren när man kommer hem är mycket mindre än att ta en liten omväg till macken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.