|
|
|
|---|---|
|
Bytte till vinterhjulen (sheissefula) och konstaterade att original TRX-sommardäcken som kostade 2500kr/styck (240/45-415)endast har 3mm kvar bak och 5mm kvar fram efter ca 2000mil, är detta normalt. Inget är snedslitet på något sätt och bilen har verkligen körts ofattbart försiktigt, dvs inga som helst däckspinn eller farter anmärkningsbart över den lagstadgade. Visst bör breda däck slitas mer än smalare, men vilket mil-intervall är att räkna med??? | |
|
Är nog extremt svårt att säga! Körsätt, vägunderlag, däcktyp, gummiblandning i däcken, hastighetsklass på däcken, bärighetsklass på däcken, lufttryck i däcken, hjulinställning etc, etc påverkar livslängden på däcken. Det kan vara så att du har lite felaktig Toe-in och då sliter du ut däcken snabbare utan att de slits snett. Däck slits generellt mer i början när klackarna är högre (mer friktionsvärme pga rörelsen i gummit). Mvh |
|
|
Mina bakdäck är slitna i sommar enligt; M5:an, Pirelli P-Zero 255/40-17, från 8 till 6 mm på 1020 mil, normalt körda. 540:n, Falken 451 265/40-17, från 6 till 4 mm på 950 mil, normalt körda. (I båda fallen är framdäcken slitna 1 mm) Ovetenskaplig slutsats; Falken verkar ha sämre livslängd än P-Zero. När jag satt på dom i våras trodde jag att P-Zero skulle vara ett betydligt mjukare däck. |
|
järnet |
På en framhjulsdriven bil (sannolikt inte en BMW då) med motorstyrka över 200 hk typ en Volvo V70T räknar man med att däcksslitaget kostar mellan 2,5-3 kr/mil, givetvis beroende på hur du kör mm. I runda slängar kan du räkna med att 4 däck för 2.500 kr håller mellan 3 000 - 4 000 mil. Du kan säkert komma upp över 3 kr/mil om du ger dig faan på det. |
|
Tänkte bara, som en lite dålig referens, berätta att farsan körde närmre 8.000 mil på en uppsättning michelin 15" (minns ej fullständigt namn/dimensioner). 7000 mil satt de på hans SAAB 9000CDE, med autobahnkörning varje år. De sista 1000 milen satt de på min Volvo 744. Däcken hade fortfarande lagligt mönster när jag sålde bilen för ett tag sedan. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Ett däck slits dubbelt så fort i 120 mot 70km/h. Ett däck av högre profil slits sämre än ett med låg. 4-5000mil på sommardäck av skaplig kvalitet brukar det bli för mej. 1500-3000mil på vinterdäck. Sen gäller det att se till att man har tillräckligt med luft i däcket. Många har aldelles för lite, brukar ha 0,2-3 mer än rekomenderat. Då räcker däcket längre av egen erfarenhet, fråga inte varför! |
|
|
Lite luft extra (0,2-0,3bar) resulterar i att däcken deformeras mindre = mindre friktionsvärme = svalare = håller längre. En del brukar alltid ha så mycket luft som anges för maxlast och hög fart, men då blir komforten lätt lidande. Mvh |
|
|
Dessutom drar den mindre bensin med mer luft i däcken. CHS |
|
rsarits |
Däcken slites mycket mer i stadskörning, jag åker sammanlagt 16mil/arbetsdag, nästan enbart motorväg 110-130km/h. Jag har kört 6000mil på mina sommardäck (uniroyal) och de har mönster kvar för ett par tusen mil till med samma slitagetakt. Att köra rakt fram i jämn fart verkar inte slita nämnvärt på däcken, men de borde förstås slitas ännu mindre om jag kör saktare, men det har jag inte tid med;-) Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.