AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.216

Råd och tips inför byte koppling/svänghjul?

Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Min manuella 2011 320d (RWD) har nu gått lite drygt 21.000 mil och är i behov av ett svänghjuls- och kopplingsbyte. Problemet visar sig som kraftiga vibrationer i bilen, både vid stillastående samt vid hård acceleration. Dock har jag inget problem med ”huggande dragläge”

Då jag tänkte göra bytet själv (i garaget utan billyft) har jag några frågor jag hoppas få svar på innan bytet. :-)

- Ungefär hur högt behöver man lyfta/palla upp bilen inför demonteringen?
- Hur når man bäst den svåråtkomliga översta skruven mellan sprängkåpa och motor, underifrån bilen eller ovanifrån i motorutrymmet intill torpedväggen efter demontering av diverse plast?
- Behöver DPF:en demonteras helt, eller räcker det att demontera skruvarna från DPF:ens nedre fäste?
- Behövs ett speciellt centreringsverktyg för att centrera kopplingspaketet, eller går centreringen att göra på annat sätt?
- Om bussningar samtidigt bör bytas i länkaget till växlingsmekanismen (pga vibrationer i växelspak), görs detta underifrån och är det några speciella bussningar som är lämpliga att byta?

All hjälp emottages tacksamt inför bytet, samt komplettering med fler goda råd om så finns. :-)

Helst skulle jag lämna in bilen på verkstad inför bytet, men kostnaden jos BMW (utan ev rabatt) är närmare 40.000 kr.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Jag har nu kollat bättre vad ett byte av svänghjul och koppling kostar på en BMW-verkstad. Med 25 % rabatt är priset 31 212 kr (dvs ord pris 41 616 kr). Detta på en bil som värderas till 75 000 kr i listor.

Jag gör därför ett nytt försök att få återkoppling på mina frågor om byte av kopplingspaket. Rimligtvis borde någon ha gjort ingreppet, antingen privat eller som mekaniker. :-)

Även om jag funderar på ett inköp av en nyare 5-Serie, så behöver jag ha kvar denna som 2:a bil.

Så hoppas därför någon har svar på följande:
- Kan man göra bytet med uppallad bil på garagegolvet utan att det blir ”överjävligt”, eller är billyft ett måste?
- Ungefär hur mycket väger växellådan?
- Lossas allt underifrån, dvs även de svåråtkomliga skruvarna högst upp på sprängkåpan?
- Behöver DPF:en lossas för att få ut växellådan, eller bara dess nedre fäste?
- Behöver drivaxeln linjeras/centreras på något sätt (2WD på min bil), eller styrs linjeringen upp i dess fästen?
- Är det några moment som är "extra krångliga" eller är det bara mycket att demontera & montera tillbaka?

Sedan kanske det finns andra saker att tänka på vid byte av kopplingspaket. I så fall tar jag gärna emot tips eller övrig feedback. :-)

Ett Luk kopplingspaket kostar mellan 9 500 – 11 500 kr vid köp från Trodo eller AutoDoc, vilket är helt OK summa för att få ordning på bilen igen.
Har du kollat på youtube? exempelvis denna

?

Köp reservdelar från www.aeromotors.se det är billigare än autodoc!
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Kollat med någon annan verkstad, tex Mekonomen etc.?

Att BMW vill ha multum för jobbet förvånar mig inte, de vill ju ha nästan 2000:- för byta torkarblad...

Ring runt och begär offerter, om du nu inte absolut vill göra det själv. Tänkte det lät krångligt om du inte har tillgång till billyft.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Tack för svar i tråden. :-)

Jag ska följa tipset och kolla priser hos andra verkstäder. Dock har jag inte kunskap om hur bra (eller BMW-kunniga) verkstäderna i Luleå är. Men här finns i alla fall verkstäder knutna till Meca, AutoExperten m.fl.

Kan någon rekommendera en verkstad i Luleå (eller närområdet) som brukar göra bra jobb tas det tacksamt emot. :-)

Dessutom kanske det finns möjlighet att hyra in sig på billyft kvällstid. Dock så vet jag inte om ett byte av kopplingspaket tar 1, 2 eller 3 kvällar för den som ej gjort detta tidigare.

Angående priser så var www.aeromotors.se några hundra kronor billigare än AutoDoc. :-)

Ma
1.334
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Jag tror du skall leta efter en verkstad som kan byta koppling. för en normal verkstad med lyft är det en vanlig åtgärd. Du kan säkert få fast pris. Jag hade aldrig gett mig på detta på en billyft (OKQ8) timpris. man vet aldrig vad som kan strula...
bl
2.293
blixten
325i -88
ca 6000 kr för en Sachs kopplingsats och svänghjul hos tyska autodoc. Du borde kunna sikta på ett totalt pris på ca 10 000 kr inklusive arbete hos en verkstad som inte saltar räkningen. Det är ett ganska tungt arbete att byta koppling om man inte har både lift för att hissa upp bilen och en lift för att hålla växellådan, kanske även avgassystem måste lossas. Dessutom kan det strula som Matthias ovan säger.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Absolut att du ska kolla med andra verkstäder än BMW ÅF, det här är inte ett så komplext jobb men relativt omfattande ändå, så lyften är guld värd och känns som ett måste. Men det kommer ju ta ett antal timmar för det är en del moment.

Att komma ned till 10' för ett vitt jobb inkl material känns som en utopi i mina ögon, men visst, jag är inte insatt. Men för 20 år sedan fick jag en koppling bytt på en 323i E36 och jag tror snarare jag gav runt 5-7' då om jag minns rätt och det var utan kvitto...
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tror knappast att en verkstad utför ett kopplingsbyte, alltså arbetet utan material, mot kvitto på en modern bil för under ~10000:-. Givetvis är det stor skillnad på hur mycket jobb det är på olika bilmodeller, vet inte hur mycket jobb det är på bilen i fråga, men en heldag 6-8 tim?
Dessutom vill man ju ofta inte att kunden kommer dragande med egna delar, det blir ofta fel. Kräver i regel en speciell relation med verkstaden.
Skall verkstaden dessutom ordna materialet så kan man lägga på 50-100% på priserna Aeromotor, Autodoc, Mister Auto osv tar.

Tar en märkesverkstad närmare 40´ gissar jag på prisspannet 25-30´ hos allvekstäderna. Dessa är oftast är knutna till "skurk-kedjor" som likt märkesverkstäderna tar horribla mellanskillnader.

MVH Christofer
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Tack för alla bra synpunkter som inkommit. :-)

Jag ska kolla priser hos andra verkstäder i Luleå och kan sedan återkomma med deras kostnadsförslag. Detta som info till trådens uppskattade kostnader.

Sedan stämmer det säkert att de vill sälja en komplett reparation inkl kopplingssats. Men det får jag även kolla vid prisförfrågan.

Därutöver undrar jag varför Luk kopplingssats generellt verkar rekommenderas till BMW? Nämnda Sachs är ju också ett så kallat Premiummärke. Och vad sitter originalmonterat?

Angående tid/arbetskostnad så tar BMW 9 120 kr inkl. moms för bytet enligt offert (inkl byte av vevaxeltätning). Med 25 % rabatt blir arbetskostnaden 6 840 kr.

Förutom kopplingssatsen så verkar en BMW vevaxeltätning kosta ca 625 kr.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tycker arbetskostnaden på 9120:- hos en BMW-verkstad låter bra, det är ju bara 4-5 timmar. Att kopplingssatsen kostar ~30´ låter däremot galet. Har du frågat denna verkstaden om du kan komma med eget material?

MVH Christofer
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Gissningsvis kan BMW ge rabatt när man betalar för "hela paketet". :-)

Att bara önska montering av egna delar ger antagligen fullt pris, om det ens är möjligt. Man jag ska kolla. :-)

Sedan köper man ju komplett kopplinssats inkl tillbehör på AutoDoc och Trodo, men BMW prissätter alla artiklar styckevis enligt bild på offert nedan:

Länk
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Normalt om verkstaden står för delarna så lämnar de väl garanti på delarna & jobbet i x-antal år.

Kommer du med egna grejer så står du själv för "risken" med delarna och att de passar.

Som sagt, ta in offerter och jämför.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMWs arbetstid låter som rena fyndet. Men de verkar som sagt ta igen det på materialkostnaden. Herregud vad de tar betalt för delarna.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Här kommer en återkoppling hur det fungerar att anlita en fristående verkstad för byte av koppling och svänghjul.

Jag vände mig till en ”känd” verkstad i Luleå som tog lite över 24 000 kr för ett kopplingsbyte. BMW ville ha 7 000 kr mer.

Efter kopplingsbytet hade jag slirande koppling (Carly’s felkod: 4A91 Clutch Slip) samt högt dragläge på kopplingspedalen. Dvs kopplingsbytet blev ej utfört fackmannamässigt.

Detta märktes även vid full-gas-omkörningar då bilen ströp effekten (sänkte varvräknaren) när kopplingssliret uppkom.

Efter en del tjafsande erkände verkstaden att jobbet måste göras om. Initialt hade både servicetekniker och mekaniker provkört bilen och sa den var OK.

Efter ny åtgärd verkar kopplingen fungera OK. Dock har verkstaden nu deformerat flänsen till DPF:en så det kommer in massvis med dieselavgaser i bilen. Jag förstår inte hur man kan missa detta (igen), då bilen provkörs efter reparationen.

Med facit i hand borde jag anlitat BMW direkt och fått jobbet utfört ordentligt, i stället för dessa clowner till mekaniker.

Det som återstår att se är vilket ansvar verkstaden kommer att ta till de följdfel de skapar.

Återkoppling tas gärna emot hur jag går vidare ifall jag måste bråka med verkstaden angående ansvarsfrågan till de kostsamma följdfel de skapar.

Och vad är rimligt att begära, riktad fläns eller ny DPF? Riktad fläns känns lite "sådär" när allt var OK innan deformeringen.

Som parentes ka nämnas att DPF:en är bytt till ny för ca 1 år sedan hos BMW.

Länk till bild på deformerad DPF-fläns:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.