AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
689

330e - När tänds och släcks blå ikonen "ej full kapacitet pga låg temp" för er?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
330e touring från 2021:
Upptäckte en ny ikon på intrumentpanelen häromdagen - en blå bil med en termometer igenom, uppe till höger i instrumentpanelen. Läste i intruktionsboken (400 sidor) som säger att det är för låg temperatur för att bilen ska kunna ge full effekt? Körde i läge electric individual = dvs heleldrift och batteri 100% och indikation på 30 km körsträcka - verkar vara normalt angiven stäcka nu på hösten - hade omkring 40 i somras och någon enstaka gång 51 km.
Jag antar att driv-batterierna inte är tillräckligt varma för att ge max effekt eller gäller detta bensinmotorn (som ju inte används då jag bara kör cirka 10 km).
Kan man undvika denna ikon genom att förtemperera bilen via appen? Eller tempereras bara kupen då och inte batterierna?
Jag laddar normalt inte bilens drivbatteri precis före avfärd utan tidigare under natten eller dagen före, då elen är billig (timpris och solceller) men brukar nyttja tempererad bil vid avfärdstid via appen.
Men som sagt är tempereringen bara kupen - sparar ju indirekt batteri genom att inte värma kupe med driv-el eller är det även batterierna som tempereras?
Eller kan jag på något annat sätt undvika den blå ikonen?
Jag noterar inte någon brist på kraft vid vanligt pendlingskörning med ikonen tänd.
Vid vilken utetemp tänds ikonen för er och slocknar den efter ett tags körning om batterierna "värmts upp av användning"?

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.