|
|
|
|---|---|
|
BMW 120d 2007 som har ett problem med att motorlampan tänds vid kraftigare gaspådrag, den säger reduced power, men bilen går som den ska. Felkod är 43E2 gasspjäll aktivering. Men det sitter inget gasspjäll på denna. Enbart ett rör där spjället borde sitta. Vet någon vad det kan vara för fel? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Det är en N47-motor du har - eller hur? Jo, men det sitter väl ett gasspjäll på dessa om jag minns rätt. Det behövs för att man ska kunna ha DPF - eller mer korrekt för att kunna skapa den regelbundna regenerering som DPF kräver. Sätts denna felkod så kommer ingen regenerering att utföras, så det är inte bra i längden att köra med denna felkod. Gasspjället ska vara detalj #17 i skissen här nedanför: Länk |
|
Hej, nej det är m47 motorn. Så det ser helt annorlunda ut. |
|
Aha, MY2007 är lite klurigt då det kan vara vilket som (fast de flesta svensksålda MY2007 brukar ha N47-motorn om jag minns rätt). Men även denna sista generation av M47-motorn har gasspjäll - fast bara om den har DPF (se ovan för förklaring varför). Det där gasspjället är väl detalj #16 i skissen nedan (sitter vid EGR-ventilen): Länk Fast kravet för DPF kom väl runt 2009 (eller något i den stilen), men det fanns väl på en del motorer/modeller innan det blev lagkrav antar jag. @Enhol : Har din bil DPF? @Enhol : Har du förresten de sju sista siffrorna i bilen VIN (chassi) nummer? @Enhol : Vad är storyn bakom detta? Fungerade bilen "perfekt i 10 år" och plötsligt kom denna felkod? Eller köptes den osedd från Copart i helgen och detta är första körturen? :-) |
|
Ja den har dpf. WBAUG51030PW57906 Storyn bakom är att jag köpt den av en polare. Men han har inte brytt sig om lampan de senaste 2 åren. Men jag tycker det är sjukt störande att så fort man gasar på lite så kommer lampan och felmeddelandet. Det sitter inget spjäll utan enbart ett rör (metall) mellan insuget till plastslangen. Men felkoden går ej att radera, så måste vara något elektriskt. Hade det varit någon vakuum slang eller läckage så borde felkoden gå att släcka för att sedan komma tillbaka. |
|
Jepp, ser nu i utrustningslistan att den har option 200 (Diesel Particulate Filter) vilket du i och för sig redan bekräftat! Oh, M Sports Package - nice! Så yes, denna bil har DPF och därmed ska den ju även ha ett gasspjäll. Eftersom det numera inte sitter något gasspjäll (endast ett rör) så kommer regenereringen av DPF aldrig kunna fungera och har det körts så en längre tid så är DPF nog skadad så den inte går att använda igen. Dessutom sätts den igen mer och mer och kan skapa motorstörningar (man får ju över tiden en viss ökad restriktion som bara ökar med tiden som i långa loppet kan jämföras lite med en igensatt katalystor). Däremot så är det ju inte omöjligt att man gjort en DPF-delete och samtidigt passat på att ta bort gasspjället. Då har man även kanske tagit bort DPF-enheten helt och hållet eller iallfall rensat ut den inuti och monterat den tillbaka. Har man gjort detta så kan ju naturligtvis inte DPF skadas eller sättas igen. Felkoden (och lampan) är helt normat allt den sätts (och tänds)! Felkodens exakta beskrivning är följande: >> Description : The DDE detects an open circuit fault at the output stage of throttle valve actuator. >> Condition : Voltage 9.5 to 16V I korta ordalag så känner DDE (motorstyrenheten) av elektriskt om det sitter ett gasspjäll inkopplat (den känner av spänningen på "returledningen" så att säga). DDE letar efter ett gasspjäll och när det inte sitter något gasspjäll där så är det klart som korvspad att den stackars DDE blir förvirrad och sätter felkod och tänder MIL (denna felkod är programmerad till att tända MIL) :-) @Enhol : Så frågan är - vad har modifierats på bilen då gasspjället (som satt där förut) monterats bort? |
|
Tack för infon. Det är ju inte omöjligt att det gjorts dpf delete. Då ska det bara vara att programmera ny programvara för att ta bort lampan. För det fanns väl inga krav på att det måste finnas dpf på denna årsmodell för besiktningen? Jag ska mecka med den i helgen och kolla om filtret kan vara rensat. |
|
Att ha DPF, katalysatorer, urinbehållare och allt annat är teoretiskt bara indirekta krav. Man specificerar inte hur man löser problemet - endast vilka nivåer på avgasutsläpp som tillåts. Men för olika nivåer så krävs det i princip en viss typ av teknik (då det ofta är det enda sättet att nå dessa nivåer) och då blir ett sådant utsläppskrav och synonymt med en viss teknik. När Euro5 kom (nånstans där vid 2009 eller lite senare) så innebar det i praktiken att dieselmotorer var tvungna att ha ett dieselpartikelfilter för att uppnå kraven. Går du in på Transportstyrelsen och kollar uppgifterna för ditt fordon kommer du att se att under posten "Miljöklass" står det "2005PM". Denna miljöklass är något som infördes i Sverige för bland annat dieseldrivna personbilar runt typ 2006 och det är den svenska motsvarigheten till Euro4. Nu är bilen heltypsgodkänd så rent tekniskt kan man nog anmärka på att motorn saknar DPF då den hade det från fabrik - men chansen är i princip noll skulle jag säga. Men notera att denna text finns i Transportstyrelsens författningssamling angående besiktning och avgaser dieseldrivna personbilar: >> Fordonet ska underkännas om funktionen hos de rökbegränsande >> anordningarna bedöms vara bristfällig Att ha plockat bort DPF helt och hållet kan således anses ha gjort "funktionen hos de rökbegränsande anordningar bristfälliga" och man kan således få underkänt. Sen hur stor sannolikheten för detta sker är något helt annat. Men för att klara Euro4 så borde inte DPF behövas (tycker man iallafall). Däremot så är ditt fordon en 2007 och därför måste OBD2 vara fullt fungerande (och om lampan lyser och det finns en felkod i området P0001-P0499 samt P0650 så blir det en anmärkning av graden 2). Nu är jag snordålig på hur avgaser mäts och hanteras för knatte-motorer vid en besiktning (som du nog vet så för en bensinmotor görs både en OBD2 felkodsavläsning samt avgasmätning vid förhöjt varvtal). Men jag tror att om OBD2 felkodsavläsningen går bra på en dieselmotor så skippar man helt opacitetsmätningen. Men jag vet att de kan göra en opacitetsmätning om det av olika anledningar anses behövas - exempelvis om bilen är ett enda rolling coal när den rullar in genom porten till besiktningen så lär de göra en opacitetsmätning oavsett hur bra den där OBD2 felkodsavläsningen går :-) Så detta fordon verkar ju definitivt "lämpat" för DPF Delete så att säga. Det viktigaste är väl ny programvara som inte sätter felkod och tänder den där varningslampan. Vid dessa årsmodeller borde det ju vara vanligt med motormodeller både med och utan DPF, så även om det är borttaget så borde det inte höja på så många ögonbryn. Men om det sitter där - fast rensat - är väl det som är mest stealth och med en ny programvara så kommer ingen att kunna se något eller fatta någon misstanke. Jo, angående regenerering. Kör man mycket motorväg och höga effektuttag så vill jag minnas att då blir det ändåså en viss rensning/bortbränning/regenerering då avgaserna är ganska varma (fast aldrig som en aktiv regenerering kan åstadkomma). Men nu brukar många knatte-motorer bara puttra omkring i byn med körsträckor på några kilometer, aldrig över 40 km/h och varvtalet går aldrig över 1500 rpm och då blir det ju som det blir. |
|
Egr ventilen är borta. Egr kylaren sitter kvar men pluggad😀 DPF är borttagen. Så vet du någon som kan programmera bort lampan som kommer upp? Den är nybesiktigad så inget de anmärker på, men oerhört irriterande att lampan blinkar till om man gasar på för mycket. |
|
Aha, ok! Ja, men då förstår jag varför man även tog bort gasspjället :-) Jo, rimligtvis borde man bara behöva programmera om den där styrenheten en smula (kort och gott efterlikna hur styrenheten för samma motor utan utrustningskod 200 är programmerad). Med största sannolikhet är styrenheten redan modifierad då den inte verkar bry sig att EGR och DPF är borta. Motorstyrenheten mäter hur avgaserna ändras när den aktiverar EGR och kan därmed se om systemet fungerar eller inte - därför måste detta vara bortprogrammerat redan för annars hade den klagat. Samma sak med DPF - det sitter ju både temperatursensor, trycksensor och syresensor på DPF så får den inte vettiga signaler därifrån så kommer motorstyrenheten att klaga högljutt - därför måste även detta vara bortprogrammerat då den inte klagar på detta. Jag skulle rekommendera att du tar den till samma firma som fixade både EGR och DPF - de borde nog enkelt klara av gasspjället (då de klarade både EGR och DPF). Lite roligt att tillverkarna öser dit massa krims-krams och bilägarna skruvar bort det innan ens de hunnit dra i handbromsen på vägen hem! :-) Vet inte hur många <sätt in valfri förkortning>-delete kit det finns - det är för stötdämpare, fyrhjulsdrift, däcktrycksövervakning, urineringen, DPF, GPF, ELV, MSA, NOX, BOTOX, diz and dat! Jo, tänk på att bara för att det inte anmärktes något vid besiktningen denna gången betyder inte att det inte kommer att ske vid framtida besiktningar. Men sannolikheten är dock som nämndes tidigare ytterst låg - så jag skulle inte vara speciellt orolig. Men som sagt - det kan hända. |
|
Hej igen! Nu har jag köpt ett annat rör och ett begagnat gasspjäll. Nu försvinner den felkoden. Jag var precis ute och körde, då kom samma lampa upp med reduce power. Men bilen går som den ska. Läste av felkoden och det var 45A0 railtryck någonting permanent. Raderade felkoden och provade att kalibrera gasspjället med Funktionen att hålla ner gaspedal och tändningsproceduren. Efter det startar inte bilen, den går bara på startmotorn men tänder inte ens till det minsta. Men det kommer inga felkoder tillbaka, har tagit av batteriet. Kört på startmotorn igen. Men fortfarande inga felkoder. Har du någon aning vad det kan vara? Känns som något med bränslet, men varför skulle det precis komma när jag åtgärdat gasspjället. Med vänlig hälsning, Fredrik |
|
Vad har du för tryck i fuelrailen (hur många bar säger PID'en)? Har man tur så kan ju det ge en initial felsökningsvektor otroligt enkelt. Det var felkoden 0x45A0 eller hur? Beskrivningen för denna är ju "DDE: Rail-pressure plausibility delivery-controlled". Som du vet så övervakar ju DDE trycket i fuelrailen. Denna felkod sätts om det trycket överskrider ett visst gränsvärde (typiskt mellan 1750-2450 bar beroende på motorvariant). När denna felkod sätts så tänds motorlampan och DDE går in i torque limiting mode (dvs reduced power) - överensstämmer precis med vad du upplevde. |
|
Efter felsökning hela morgonen har jag tillslut fått igång bilen. Har kollat dieselteyck, skruvat bort vid en spridare, och det kommer bränsle när man kör på starten. Men forfarande helt död Gick in med datorn och nollställde alla styrenheter och adaptioner som typ går och göra. Efter det startar den och går som vanligt. När jag kalibrerade gasspjället så måste något hänt i någon styrenhet som säger till bilen att den inte ska starta. Nu när jag är ute och kör går bilen jätte fint, men när jag gasar på lite så kommer reduce power upp igen. Dock går bilen klockrent och är inte i limp mode. Men felkoden som ligger nu är 4580. Permanent fel. : railtryck sannolikt mängdrelaterat . Felet utlöser förnärvarande ingen felinformation. Är det tryckgivaren på commonrail röret som utlöser felet? Bilen går som sagt som den ska. Men direkt när man gasar så kommer den felkoden. |
|
Så vad har du egentligen för tryck i fuelrailen (hur många bar säger PID'en)? Det är bara att slänga upp och grafa det (kombinera gärna det även med varvtal och gaspedalläge). Det är ju den bästa början till en mer strukturerad felsökning (såvida du inte redan hittat problemet). Då ser du svart på vitt vad som händer (datadriven felsökning) istället för att vänta på och gå efter oprecisa felkoder. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.