|
|
|
|---|---|
|
Då har man än en gång fått vatten på sin "hata biltvätten"-kvarn. Läs och förfäras! Länk Mina bilar (obs. ÄVEN tjänstebilen) tvättas ALLTID för hand, nu har man en gång för alla fått bevis för att det är värt allt slit! let the Best Machine Win! | |
|
Självklart tvättar man alltid för hand, även under vintern! /Manray/ |
|
elof |
hua man får kalla kårar i hela kroppen av alla fina bilar som körs in i dessa autotvättar...... |
|
Frågan är om det inte är bättre att låta bilen vara skitig än att köra in den i en automattvätt, speciellt om det är en sådan med repande borstar! Mvh |
|
|
Aldrig att någon bil i min ägo körs in i en dylik helvetesanläggning, då får den hellre förbli smutsig tills jag får tid/ork att putsa för hand! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Stackars X5:an som var med i reportaget :( Mina framtida bilar kommer aldrig att få genomlida en maskintvätt!! MVH Niklas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Självklart tvättar jag min bil i automattvätt med borstar på vintern 5-6 ggr.Med ett rejält skyddande vaxlager inga problem alls.:) Fint när borstarna piskar upp glansen i lacken. MVH Hasso Länk |
|
Hur är det med t ex OK/Q8´s GDS-hallar? Recirkuleras vattnet även där? Hemska tanke isåfall för jag brukar tvätta där för hand 7-8 ggr på vintern. Stefan |
|
|
På OK GDS används friskt vatten i kranarna. Däremot tas sköljvattnet hand om via en oljeavskiljare så kemikalier mm inte kommer ut i dagvattnet. Lika dant om man lämnar in bilen för tvätt. Det stämmer som dom skriver att det blir rinningar efter automattvätt, not so good... Asken |
|
|
Jag frågade min lokala OK/Q8 mack och dom har ingen recirk på vare sig snabbtvätten eller GDS-hallen, men dom vet inte om dom får ha kvar tvätten (automat) när lagen om hårdare krav skärps ---------BMW ///M3---------- |
|
|
Puh, det var good news. Trodde ett tag att jag utsatt kärran för mättad saltlake i 7 års tid... Stefan |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vadå! salt är ju ett gammalt känt konserveringsmedel :D MVH Hasso Länk |
|
Hasso, röker du bilen med? :oD Mvh |
|
Nej men det var nära när kompressormotorn brann upp:) Bägge bilarna utanför vid det tillfället. Fick så vara i 4 dagar tils lukten gett sig. MVH Hasso Länk |
|
Jag gör som Hasso och tvättar automat på vintern. Jag är ganska säker på att även om det finns saltrester kvar i vattnet så är det mycket mindre än det redan är på bilen efter några dagar på svensk vinterväg. Dessutom blir underedet renspolat från en frätande matta av salt och slask. Detta är inte så lätt att komma åt att göra när man tvättar för hand, om man inte står i en smörjgrop och spolar. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.