AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
983

Motortemp hög 530xd F11 -12

Har en 530xd 2012 som gått 15k mil, märkt att nålen för tempmätaren går lite över mitten (100c) när jag drar släp. Spelar egentligen ingen roll om jag drar tomt eller lastat släp. Kopplade upp Carly idag och såg att kylvattnet pendlar mellan 99-105 grader med tomt släp bakom bilen. +2.5 grader ute och körde 5mil i 80-90km/h. Kopplade av släpet och körde 3mil i 110km/h och då låg kylvattnet mellan 98-102 grade. Sen sjunker ju tempen rätt fort om det blir nerförsbacke ner till ca95 grader.
Kan tycka det är lite för varmt. Jämför jag mot min e61 530xd tror jag aldrig den gick över 97 grader dom gångerna jag kollade.

Är det nått jag ska oroa mig över? Hur varmt går era diesel 6or?
Ska jag börja misstänka att jag har en termostat som bråkar med mig ?
Hej,

Jag antar att din bil har en sådan där typisk BMW-termostat, som har ett inbyggt elektriskt värmeelement.

Detta styrs från DME/DDE och känner av diverse parametrar som kan innebära ett ökat kylbehov, t ex ett plötsligt starkt eller ett ihållande högt gaspådrag eller, som i ditt fall, en tyngre belastning än normalt.

När elementet aktiveras får det termostaten att öppna lite tidigare än den aktuella motortemperaturen motiverar och lite mer för att parera att motorn blir varmare än börvärdet (standard).

Antagligen har detta elektriska element lagt av på din bil. Inte alls ovanligt, och bilar med detta fel ger oftast inga märkbara symptom. Felet syns nog i de flesta fall bara när det görs en diagnos, då det ”trötta” elementet ger en felkod.

Såtillvida hör din bil till undantagen.

Om du störs av denna ”brist”, är det termostatbyte som gäller. Men, som sagt, felet får nog i de flesta fall ses som rent kosmetiskt.

//Lennart

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, faktist inte lenwib - denna första generation av N57-motorn har den traditionella termostaten (där endast kylarvattnets temperatur påverkar termostaten).

Denna termostat har en öppningstemperatur på 88°C och är fullt öppen vid 100°C (maximal kylning).

Därför är jag lite förvånad att se att den pendlar mellan 99-105°C med endast ett tomt släp och endast ett par plusgrader. Även om de där "luftgardinerna" där fram (vet inte om denna F11 har det men gissar på det) fastnat i stängt läge så skulle de ändåså varit stängda vid denna temperatur och mediokra last - så de ska rimligtvis inte kunna orsaka detta.

Jag hade också förväntat mig mer att den låg där strax över 90°C relativt konstant för majoriteten av scenarios (mer som du beskriver din E61).

@Forss: Vilka felkoder (BMW-specifika) felkoder finns det?
Jaha, där ser man!

Men nu är TS i bmw-slangens goda händer! :)

Bara en allmänt trött termostat, alltså? Eller ett igenkläggat nånting?

//Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo fast jag och dessa (diesel)knattar - ingen bra kombination! :-)
Det är märkliga små varelser som jag aldrig någonsin kommer att förstå.

Så om någon med N57 (även N47 för den delen också då de har samma kylsystemskonstruktion) har erfarenhet att dela med sig hade det varit intressant!

Men ur mitt perspektiv så tycker jag det är ett lite märkligt beteende från en traditionell termostat i denna typ av statiska scenarios.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast när jag tänker efter - DDE7 (som är det motorstyrsystem du har) brukar öppna de där "luftgardinerna" där fram när temperaturen går över 100°C (för att maximera kyleffekten).

Därför är jag som sagt förvånad över att se den pendla mellan 95-105°C.

Men även om "luftgardinerna" gått sönder och är stängda så skulle vanlig körning i 80-90 km/h vid så låga yttertemperaturer ändåså inte öppnat dessa "luftgardiner" (ganska sällan de öppnas faktiskt).

Såg i en beskrivning om DDE/ följande:
>> During trailer towing, the radiator shutter is permanently opened if the trailer
>> is connected to the trailer module.

Därför hade jag inte blivit förvånad om du istället hade beskrivit "det tar väldigt lång tid att komma upp i temperatur när jag har ett tomt släp kopplat till min bil" eller att du sett ovanligt låga temperaturer typ konstant 89°C när du körde med ditt släp (men lite högre när du körde utan).

Men i det här fallet är det ju lite tvärtom.

Så personligen tycker jag att sådär ska inte ett kylsystem bete sig som har en konventionell termostat med öppningstemperatur/fullflödestemperatur på 88°C/100°C. Känns lite myschko...
Eftersom en diesel inte utvecklar så mycket värme, och alltså sällan behöver öppna luftgardinerna, kanske det handlar om att gardinerna inte fungerar, att de fastnat bara för att de så sällan aktiveras?

//Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det ska såklart vara "brukar öppna de där..."! Rättat mitt inlägg - tackar!

Ja, det är inte så ofta de där aktiveras (öppnas).
Händer som sagt att de slutar fungera och förblir stängda, men de flesta märker det inte och sätts som sagt bara en felkod. Tror det var en tråd om detta här på AutoPower för något år sedan.
Nu är det dock inte säkert att denna modellen har de här luftgardinerna.

Ja, det var en anledning varför jag var nyfiken om det fanns några felkoder (utifall det var några på de där luftgardinera - eller luftspjäll kanske är bättre namn).

Men det kan inte pga dessa - felsymptomet är omvänt.

Även om de fastnat i stängt läge så ska det finnas kyleffekt i överflöde för en 530xd i 80-90 km/h och ett tomt släp i så låga temperaturer som endast ett par plusgrader!
Och om de fastnat i öppet läge så hade man helt enkelt obeserverat en snorlångsam ökning av motortemperaturen och sen utan problem hänga kvar vid lägsta möjliga arbetstemperatur.

Så kliar mig lite i huvudet här... Som jag brukar göra med (diesel)knattar... De är alltid så märkliga... Jag känner mig inte bekväm - detta är utanför min comfort zone...
Hej och tack för svar.
Den har luftspjällen innanför njurarna, dom öppnar direkt man kopplar släp till bilen. Så dom verkar fungera som dom ska.

Körde 14 mil idag utan släp +8 grader ute, bilen är normal sölig upp i temp, som en diesel är. Låg och pendlade mellan 99-104 grade med farthållare på 115km/h. I nedförsbackar kan temperaturen sjunka till ca 95grader. Stod på tomgång 5min när ungarna hade kisspaus, då låg den stabilt på 92 grader.

Har felkod 26D200 fuel pump power consumption too high. Känns inte som den har nått med motortempen att göra.

Känns som att termostaten inte öppnar riktigt fullt. Funderar om jag ska chansa på att beställa en ny termostat och byta. Billigt men lite tjorvigt och byta.

Har denna 2st termostater som e61 har? En för egr och en huvudtermostat eller vad man ska säga ?

/Fredrik
Lite uppdatering om nån skulle hamna i samma sits och behöver svar på sina funderingar.

Beställde en ny termostat + packning och glykol. Tog ca 1,5h och byta, väldigt lätt att byta när man plockat av allt som var ivägen, blir alltid lite grisigt när man håller på med glykol men lätt att tvätta rent sen.
Körde 25mil utan släp och sen 28mil med släp idag. Temperaturen låg och pendlade mellan 91-93 grader rätt stabilt. Tror högsta temperaturen jag såg var 95 grader under hela resan. Temperaturen utomhus låg mellan 0 till -5 grader och låg ungefär 90km/h hela tiden.

Använde mig att Carly för att titta temperaturen på kylvattnet och även tempen på oljan.

Detta känns som en bättre motortemp än tidigare och jag skulle säga att problemet är löst.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
topp! bra med återkoppling
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.