AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.348

Slut Bilbatteri

Visa användare
65
zaqqe
bmw 540 iA touring 2018
Hej!
Jag har en Bmw 330E 2017
Lampan lyser rött och det står att batteriet inte laddas,men om jag trycker bort varningen så tar det en stund innan det börjar lysa igen. Bilen har gått 15 ??? Så jag tror batteriet är slut och måste bytas.
Jag vill bara utesluta att det är det andra batteriet,för det laddas upp när nan kör med kabel,och jagctrorxetväven gördel när man kör i läget save. Jag kör oftast korta sträckor ofta på el.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om 12v batteriet inte laddas är felet snarare generator eller laddningsrelä.
Men ibland är felmeddelanden lite konstigt översatta. Du bör åtminstone försöka kolla vad du har för spänning på 12v batteriet när bilen är igång. Det bör vara en bit över 14v.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Enligt BMW skall du om du har en felkod på batteriet släcka den och sedan ladda så om du har tur slipper du byta det (12 voltsbatteriet).
Detta gjorde de på min X2á.
Visa användare
65
zaqqe
bmw 540 iA touring 2018
Ska testa det har lånat en laddare nu, förra gången jag hade detta problem räckte det med att ladda batteriet, Men jag ska köpa nytt batteri i alla fall.
Då jag kör långkörning 1-2 gånger per år varav 1 på 40 mil enkel o en på 12 mil enkel, nån gång 3 mil enkel men oftast 2.5 km enkel lr 1 mil typ 10-20 gånger per månad på el
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är en jättedålig körcykel. Ditt 12v batteri har inte en chans att ladda upp.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Fast med laddhybrid/elbil från BMW så underhållsladdas 12 voltsbatteriet av högvoltsbatteriet, (men nu är det ju 8 år gammalt också så då sjunger det säkert på sista versen ändå) Med en sådan körcykel på en vanlig ICE hade batteriet kastat in handduken för länge sedan utan underhållsladdning.
Visa användare
65
zaqqe
bmw 540 iA touring 2018
Då hade jag rätt att det var det som var felet, men jag ville fråga ändå.
Visa användare
65
zaqqe
bmw 540 iA touring 2018
Laddar generatorn hybrid batteriet också, då räckvidden ökar lite grann när man rullar mycket i nerförsbacke?

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Elmotorn fungerar även som generator (regenerering).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
65
zaqqe
bmw 540 iA touring 2018
Hej!
Igår när jag skulle köra bilen o la i växeln så rullade inte bilen, det stod något om högspänningsbatteriet. Gasade lite på tomgång sen började bilen röra på sig när jag gasade till ungefär 2000 varv.

Vad kostar det att byra högspänninsbatteiet om jag måste byta det?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jättejättemycket. Men det är ett väldigt ovanligt fel, ofta är det något annat som ger felkod än själva högspänningsbatteriet. Finns en del kablar och styrenheter som ger sig oftare än själva batteriet.

Länk
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Går det ens att byta högspämningsbatterierna?

Ang körcykeln så borde den väl inte vara ett problem med en laddhybrid - såvida du kör den i läge electric (cioh undviker att gasa kickdown så bensinaren startar) - då kör du ju på ren el och bensinmotorn går inte alls och då används väl knappt 12Vbatteriet heller. Din bensinmotor är ju nästan oanvänd. Förbrukare som värme, AC, lampor och torkare körs väl från högspäningsbatteriet på ren eldrift och underhållsladdas 12V från högspäningsbatteiet så borde det ju inte slitas så mycket heller eftersom det knappt används utan bara underhållsladdas lite.

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
65
zaqqe
bmw 540 iA touring 2018
Tack för era svar!
Hoppas det bara är generatorn, för det är något som lever om när motorn igång.
Visa användare
65
zaqqe
bmw 540 iA touring 2018
Hej!
När jag körde till jobbet på ren eldrift så ökade räckvidden från 17 till 18 km. Men det gick åt förstås. Senare car det som om.
bilen bara dog. Den körde inte framåt trots att den var igång ,, jag gasade lite mer så började den köra igen. Precis som igår.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Vad kan det vara för fel?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.