|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon BMW-modell idag som har fungerande röststyrning på svenska? De senaste två BMW-bilarna jag har ägt/äger har röststyrning, men inte på svenska. Vanliga kommandon kan fungera på engelska, eller för den delen på tyska, men jag har valt att inte använda röststyrningen då det mest intressanta är att mata in adresser i navigatorn, och det gör jag utmärkt med idrive-vredet. Allra bäst gick det på min G30 där jag kunde "skriva in" bokstav för bokstav på toppen av vredet, men det går OK även med att vrida in vredet bokstav för bokstav i min nuvarande G26. Eftersom idrive-vredet tyvärr är bortrationaliserat i "Neue Klasse", åtminstone i den nu presenterade IX3, så anar jag en väsentlig försämring av förar-ergonomin i den nya generationens BMW-bilar. Att behöva böja sig fram åt sidan och knappa in adresser på skärmen är knappast att rekommendera under körning. Så enda vettiga lösningen vore en fungerande röststyrning om den finns. Min erfarenhet av röststyrning på svenska är från en kollegas tjänstebil, en Audi A4, och den var inte övertygande. Min kollega gjorde flera försök att tala in olika adresser under färd, vilka alla misslyckades. Att skriva in adressen under färd var omöjligt då Audi låser skärmen när bilen rullar (d.v.s. inte ens medpassageraren kan knappa in adressen). Enda möjligheten var att stanna bilen och därefter knappa in adressen. Inte en lyckad lösning om man redan har styrt ut på motorvägen. Därav frågan om BMW har lyckats utveckla röststyrning på svenska än? Annars vill jag väldigt gärna ha kvar idrive-vredet på kommande BMW-bilar! | |
|
Till min I4a kom det en OTA uppdatering för något år sedan som som gav bilen svensk språkstyrning. Funkar perfekt. Använder ändå mest Siri och CarPlay för navigering. |
|
|
Ja, "sent skall BMW vakna". Svensk-uppdateringen gäller ju bara de nyaste systemen (inte min med iDrive 7). Men finns inte skrivplattan i G26? När jag förbereder en färdplan använder jag appen (där Goggles rösttolkning kan användas) och skickar till bilen. Som en extra datapunk är min erfarenhet från Audi A4 2014 ! med stora navigatorn att röstinmatning av svenska namn och adresser fungerade utmärkt. Även tillfälliga passagerare kunde utan problem berätta adressen för den. Tricket var att inte försöka vara tydlig med mellanrum mellan orden. Så denna brist är det jag är besviken på i min G22. |
|
| Jepp fungerar faktiskt jättebra (men tror den bara fungerar i bilar med idrive 8.5?) | |
|
Jag har en iX1 MY25 och fick nyligen en uppdatering till min iDrive 9.0 men fick ingen svensk röststyrning vilket är dåligt! Funkar pefekt via Android auto med röststyrning, bara att säga adressen så hittar den (dock ej BMWs nav då). Finns ju lite ¨kul¨ saker man kan göra med röststyrningen annars (engelska) tex höj/sänk värmen mm. Mvh |
|
| Idrive 9 är Android baserad till skillnad från 8 som är Linux och 9 används bara i modellerna som inte har någon Idrive controller. Får väl ändå hoppas att de löser röststyrningen även till 9 osv då det verkar som att alla bilar framöver tyvärr kommer vara utan idrive hjulet | |
|
Hej! Tack för inlägg så här långt! Jag försökte få igång röststyrningen i min I4:a från 2022, men den ville inte fungera "då jag hade fel språk inställt" (svenska). Om jag mins rätt så har bilen iDrive 8.0, så uppgraderingen med svensk röststyrning fungerar nog bara i iDrive 8.5. Vad det gäller skrivplattan i iDrive -vredet, som jag uppskattade mycket i min G30, så bevakade jag detta noggrant tillsammans med säljaren från beställningen av bilen i november 2021 till leveransen i juli 2022. Beskeden skiftade, men så småningom kom det slutliga beskedet att skrivplattan hade utgått pga komponentbrist. Om det verkligen var komponentbrist eller om det var en medveten besparing kan man fråga sig. |
|
|
Angående iDrive 9, så är väl den baserad på Android Automotive men i "BMW:s skepnad". T.ex. Volvo med Android Automotive (också dålig med endast pek-skärmsimplementering) har svensk röststyrning. Så BMW är inte ursäktad! (Android är väl fortfarande i grunden också baserad på linux ...) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.