|
|
|
|---|---|
|
Hej. Idag på besiktningen så fick jag bakslag på att corden var synlig på insidan av samtliga däck. Bilen, en X2á med original RFT Continental med ca 3 mm kvar. Den har gått drygt 6000 mil men kanske 3000 med sommardäcken. Ingen obalans och "gubbkörd" Vad tror ni. Kan den vara felinställd från början eller är det däcken som är dålig. Continental har ju visat sig slitas väldigt fort. Tack på förhand för svar. / Peter | |
| ja, jag tror att den varit felinställd från början. sedan är inte RFT däck att rekommendera om man vill ha fördelaktiga egenskaper, förutom att de går att köra med en liten bit med punktering. På min egen bil var hjulinställningen oxå helt fel när den levererades som ny. Tycker inte continental slits mer än andra kvalitetsdäck. | |
| Byt till icke RFT och gör sedan en hjulinställning. Du kommer få en mycket trevligare bil efter detta. | |
|
Bilen är faktiskt väldigt trevlig att köra trots detta. Ingen obalans och RFT-däcken har varit otroligt bra. På min tidigare X1á var det Pirelli RFT som inte var något vidare och när jag bytte till icke-RFT blev det en väldig skillnad. Jag kommer att byta till icke-RFT och göra en hjulinställning. Dessutom är det dags för vinterdäck. Skall bli spännande om jag ser något slitage på dessa. Tack för input / Peter |
|
| Moderna bilar med breda däck sliter insida per default. Sedan är kanske 3mm <=> kord väl mycket för normalt slitage. | |
|
Min Audi Etron 55 har gått nästan 8000 mil och 5000-6000 mil är nog på sommardäcken. Minst 5 mm kvar och helt jämt slitna. Då är det också en bil som väger över 2,5 ton med marginal. Så jag har dubbla däckmönstret kvar på dubbla sträckan, med en riktig tungklump till bil som har 400hk+. Det blir ju en faktor ~5 i slitage du haft gentemot mig. Så att detta är något man får räkna med på nya bilar, där säger jag nja... Att få fram corden på 3000 mil kan ju aldrig vara rätt annat än på en sportbil som körts som den förtjänar. |
|
|
Hej igen. Igår var jag iväg och gjorde en hjulinställning hos en renommerad firma. Det blev endast en väldigt liten finjustering. De trodde att någon hade gjort en inställning tidigare men så är inte fallet. Det är väl bara att acceptera och köpa andra däck än Continental nästa gång till våren. Nu åker vinterdäcken på och jag kunde inte se något slitage på dem. Skulle vara intressant om någon annan råkat ut för detta. Helst någon med en X1(F48) eller X2. Möjligheten finns väl att det är något med konstruktionen på dessa. / Peter |
|
| Slits de snett så beror det ju på något. Att byta däckfabrikat kommer inte hjälpa. Det kommer slitas där ändå pga toe out eller för mycket negativ camber. Eller så är bussningarna slitna/dåliga. Då kan det nog se bra ut statiskt men sen klarar inte bilen belastningen vid körning. | |
|
Verdi2. Känns jäkla konstigt. Snällkörd bil. 6 år och 6000 mil. Mestadels fjäll- och stockholmsresor utan tung packning. Kanske 200 mil lättdragen husvagn. Jag tror inte det är bussningar. Bilen känns som ny i alla körlägen. F39 och F48 är väl BMW´s första framhjulsbaserade bilar. De kanske tänkte lite fel när de gjordes. / Peter |
|
|
Grelle: Nu har inte detta med frågan att göra, men en E-tron med uppskattningsvis 50% kvar av däcken efter 5-6000 mil! Det låter osannolikt bra, vad är det för däck? Många som kör E-tron har vittnat om att sommardäcken bilen levererades med var slut efter 2-3000 mil. Jag själv bytte däck på våran lättviktare, T-Roc, efter 6500 mil nu i sommar, Dunlop Sportmaxx. De var då godkända, men inte mycket mer. Tycker det är väldigt bra, har aldrig haft sommardäck som gått i närheten så långt tidigare på någon bil. För övrigt är det bara att se till att bilen är OK och att hjulinställning är OK regelbundet. Annars är det ju bara att byta däck när det behövs, vad mer kan man göra? MVH Christofer |
|
| Ja jag vet inte. Men hur skulle det kunna vara däckets fel? | |
|
crille82, Jag är själv förvånad. Men visst, även om jag felbedömer och det är 4 mm kvar så är jag nöjd då jag hört om markant högre slitage för elbilar generellt. Har inte bilen där jag är nu, men det är 20" fälgar och de däck jag fick med från fabrik. Min egen teori om att folk med elbilar sliter mer däck för att de använder gasen markant mer kontra tidigare fossilbil. En 2-liters diesel på 190hk ger Svensson ju sällan full gas med på motorvägspåfarter och dylikt, då de inte händer fullt så mycket och kanske mest låter. Med de flesta elbilar är det tvärtom och det händer väldigt mycket och låter lite. Så då blir det nog mycket oftare än flera vill erkänna när de sedan står på verkstad och inte kan förstå var däcket tagit vägen... Vet flera kollegor och andra som säger att det är kul att trycka på sedan de fick hem nya elektriska tjänstebilen kontra den gamla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.