AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
797

Hög spänning BMW E60

ch
11
christiansuss
525i Touring -07
Hej jag fick problem med min bil igår. Abs, servo, airbags, punkteringsvarning, hastighetsmätar, radio mm slogs ut.
Fick väldigt många felkoder och många va med highvoltage så vi testade spänningen på bilen.
Och när man körde med bilen så började spännigen gå upp till 17v och då började felkoderna sätta igång.
Är det någon annan som har haft samma problem?
Kan det vara generatorn som blivit kass?
Mvh Christian S

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Generator/laddningsregulator.
BMS?

Vad säger din favoritsökmotor?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@christiansuss : Det är laddningsregulatorn (som är en del av generatorn) som är defekt. Den har till uppgift att just regulera spänningen till lämpliga nivåer.
ch
11
christiansuss
525i Touring -07
Tjena igen nu väntar jag på regulatorn och skulle hämta grejer i bilen eftersom jag inte kan köra den och då va batteriet urladdat. Försökte att ladda batteriet men det blev error. Provade att dra ut plusspolen ett par minuter (fick tips om det) men det går inte ens att ladda batteriet nu?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@christiansuss : Om du mäter spänningen direkt på batteriets poler med din multimeter - vad för spänning får du då?

Steg 1 : Lossa den negativa batterikabeln (man ska alltid lossa den negativa sidan då de eliminerar risken för kortslutning vid hanteringen) och låt den vara bortkopplad från batteriet.

Steg 2 : Koppla nu in batteriladdaren (direkt på batteriets poler) och låt den försöka ladda batteriet.

@christiansuss : Vad menar du med "det blev error"?
Menar du att batteriladdaren inte ville ladda?
Oftast beror det på att batterinivån är alltför låg i batteriet för att batteriladdaren vill ladda batteriet, men kan även bero på att du kopplat plus och minus fel eller att batteriladdaren känner av något annat fel på batteriet.
Men prova igen och ladda batteriet nu när det är helt frånkopplat (i de flesta fall brukar batteriladdaren gå igång och ladda).

@christiansuss : Vilken batteriladdare har du (märke och modell)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.