|
|
|
|---|---|
|
Zeekr har turné och man kunde provköra i Uppsala de här dagarna. Så jag passade på. Bra siffror. Laddar extremt snabbt. 480 kW, men i Sverige finns nog inga laddare som klarar mer än 400... 640-nånting hästar. Gasade inte fullt men den kändes pigg. Tillräcklig räckvidd. Luftfjädring, HUD, ventilation i framstolarna, massage, parfymering, elektriskt ställbara ryggstöd bak, skidlucka, elektriskt utfällbar dragkrok... Ja en välutrustad, snabb bil helt enkelt. Men... Gillar inte inredningen. Svart och tråkig. Fanns inget ljust att välja heller utan helsvart är det som finns. Ganska ok syntetmaterial men känns ändå lite galonigt när det är svart. Sa jag att den var svart? Och dyster. Så njae. Fick ingen "vill ha"-känsla riktigt. Men imponerande bil ändå till det priset. (689' nånting) Tycker XPeng G9 lockar mer om jag ska gå på det kinesiska spåret. Men det är mycket pengar. 847'. Ix3? Ja absolut men tar ju sån tid att få en. Behöver en "väntkorv". Lutar åt en begagnad iX. | |
|
Zeeker 7X för 689'. Skall man ha dragkrok, original vinterhjul och en annan färg än vit så är det 80' till, ganska mycket pengar. Visst, man kan nöja sig med vit, men dragkrok och vinterhjul från eftermarknaden skall man ju ha ändå, tillkommer då 45-50'. MVH Christofer |
|
|
Ja det drar ju iväg lite till innan den är helt färdig. Så i praktiken skiljer det nog bara ca 100 tusen mot en iX3 som jag dessutom känner att jag vill ha. Så nej, både Xpeng och Zeekr är avskrivna för min del. De bidrar dock till prispress. En ix3 hade lätt blivit minst 100 tusen dyrare om det inte varit för Tesla och Kina-bilarna. Och nu är ju ix3 själv med och pressar priserna. Säkert till Audis och Mercedes förtret. De hade nog gärna fortsatt sälja de här bilarna för runt miljonen. Jag tror utvecklingen fortsätter och därför vill jag t ex inte beställa en ny iX eller i5 just nu. De känns redan lite föråldrade. Duger åt mina behov så det är inte det utan mest en oro för värdet. |
|
|
Vad som är lite retligt är att iX3 inte erbjuds med luftfjädring eller ens adaptivt chassi. Inte heller ventilerade stolar. Skall bli intressant vad GLC kommer kosta. Den lär dock säkert bli dyrare än iX3 och har ju lite sämre räckvidd och laddning. MVH Christofer |
|
|
Intressant att du kunde provköra. Jag hade bokat en tid i onsdags men var tvungen att boka av och hade ingen jätte inspiration att boka en ny tid. Gick dock förbi dem på Stora Torget (märkligt ställe att starta provkörning på - enda gången man skulle fått köra bil där). Gick dock förbi i torsdags och såg en mörkgrön, snygg design. Vinterdäck mm måste ju läggas till i de flesta offerter. Nu ser man dock att det finns ”erbjudande” på iX60 på Holmgrens för 887 tkr. Jag skulle nog valt en sån framför ix3, utan att dock ha hundra koll på utrustning. Dock helt ointressant om det inte finns finans upplägg operationell leasing som är tilltalande. Gäller dock även för iX3-intresset som jag inte är hundra på beroende på innermått och bagage. /Anders |
|
|
Crille82, Ja just det. Zeekr hade faktiskt både och. Grejen med räckvidd och laddhastigheten på en ix3 är ju att bilen kan användas på samma sätt som en bensinbil. Man kan bo i lägenhet och åka ner och ladda den på macken på samma sätt som man tankar. Du får 37 mil WLTP på 10 minuter. Det blir ju inte riktigt lika bra som en bensinbil men det är inte särskilt långt ifrån. Personligen har jag dock inte det behovet då jag kan ladda hemma. Men som alltid, bilarna som inte klarar samma sak som ix3 kommer värderas lägre. Jag förutspår extremt bra andrahandsvärde på ix3. Blir även spännande att se nya i3 som touring och vad det innebär i pris osv. Jag vill ju ännu hellre ha en sån egentligen. Meanwhile så finns ju faktiskt Audi A6 e-tron med 700+ km räckvidd och 270 kW laddning redan nu men den ska de ha sinnessjukt mycket pengar för. Tyckte den var plastig och bullrig... |
|
|
Med känsla, Ja med barnvagn och sånt en sväng till så faller ju kanske ix3 bort av utrymmesskäl. Jag har ju ingen barnvagn eller barnstolar längre men däremot en labrador och så har jag börjat spela lite golf igen och golfbagar och vagnar tar enormt med plats. (Spelar ofta med min son) I och med hunden så tycker jag även att husdjursläget på Zeekr (samma funktion som finns på Tesla) är mycket bra. Så Zeekr har faktiskt många rätt samtidigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.