AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
878

Skall styrservolampan lysa på f10/f11 vid tändningspåslag?

Tu
58
Tummen13
520d f11, 2011
Jag hade kabelbrott på mitt styr servo och min styr servo varningslampa lös. Det fick jag nedslag på besiktningen på. När det var lagat fick jag åter nedslag för att lampan inte lös vid tändningspåslag så som de flesta varningslampor gör kort. Jag har kollat på en modernare BMW som tillhör min kollega, och det visar inte lampan med ratten! När man står på tändningen. Hur ser det ut för er med f10-f11 (2011)?

Alla varningslampor måste visa att de fungerar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Transportstyrelens författningssamlingar, i det här fallet TSFS 2017:54, är din pålitliga vän! :-)

Nej, inte alla varningslampor måste fungera. Men det börjar bli fler och fler som måste fungera på dagens SoW'ar (Smartphones on Wheels).

$5.1.4.5 Elektrisk servostyrning (EPS)

Grund för bedömning || Bedömningskod
EPS: Indikering, ur funktion/varnar för fel i systemet || 2

Så yes, du får en anmärkning med bedömningskoden 2 (kräver ombesiktning) om indikatorlampan för systemet är ur funktion eller varnar för fel.
Tu
58
Tummen13
520d f11, 2011
Jag köper argumenten, MEN! nedan ser man länkar till youtubefilmer där den antingen lyser eller ej lyser på f10/f11:or. Varför är det olika? Har det med utrustningsnivån att göra, att den bara lyser om man har typ filhållningsvarning/assist installerat (jag har ej)? Är det fr o m en årsmodell? Olika marknader borde väl inte spela roll?

2010 520d:

202+: Länk

520d LCI

Tu
58
Tummen13
520d f11, 2011
Påväg hem från jobbet så stannade jag vid en beg bilhandlare i Spånga som hade en F11 2013 520i manuell till salu. Big up och shout-out till bilhandlaren som säljer NFN552 (om ngn är intresserad, hör av er!) för att jag fick låna nyckeln och se att
a) lampan lyser när man gör instrumentklustertestet
b) lampan lyser EJ när man startar bilen/sätter på tändningen.

Det är alltså kanske inte endast ett youtube-fenomen? Det är nog så att detta är ok och en "feature" på de tidiga och kanske mindre utrustade F10/F11?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mig veterligen så har alla F10/F11 elektromekanisk styrning (mekanisk styrning som är assisterad av en elmotor och inte någon Bluetooth-styrning som dagens SoW'ar har).

Däremot så finns det ett "extrapaket" man kan lägga på (2VH dvs Integral Active Steering) som innebär styrning på bakhjulen samt en variabel planetväxellåda på rattstången (som ändrar utväxling efter hastighet).

Den här symbolen (ratt med utropstecken bredvid) används ju för att indikera problem i både det vanliga elektromekaniska styrsystemet men även om man har problem med något av alla extrakomponenter i Integral Active Steering systemet.
Det står ju till och med i instruktionsboken att "I sällsynta fall kan den integrala aktiva styrningen behöva initieras" (och varningslampan lyser då).

Varning till känsliga läsare! Nu kommer lite gissningar...

Kan det vara så att de modeller som INTE har Integral Active Steering endast visar symbolen vid instrumentklustertest och det anses att den elektriska servon inte är viktigare än den hydrauliska klassiska servon och därför tänds inte varningslampan när tändningen slås på? Skulle det vara fel på styrservot så kommer besiktningspersonalen att enkelt känna att styrningen går för tungt och det blir isåfall underkänt på detta.
Medans för det mer avancerade systemet (med fladdriga bakdäck och planetväxlar på rattstången) så anser man att från ett säkerhetsperspektiv så måste dessa delar fungera korrekt och därmed tänds varningslampan när tändningen slås på? Här är det inte lika enkelt att avgöra för besiktningspersonalen att enkelt känna att alla system mår bra och är trafiksäkra.

Men hur i hela helsike ska den stackars besiktningspesonalen veta vad alla bilmodeller har för "logik" och vad som ska lysa och inte lysa?

Nä, jag får inte riktigt ihop det...

Har en bil EPS så ska den lampan lysa när man slår på tändningen - det är iallafall min åsikt.

Såvida det inte har att göra med att kravet här i Sverige (kanske runtom EU) kom väl runt 2013?
Kan det vara så att tidiga F10/F11 inte tände lampan då det inte var ett krav, men på tex MY2013 och framåt så tog man bort ifdeffen i java-scriptet och checkade in skräpet på master och voila så nu tänds lampan när man slår på tändningen?
Tu
58
Tummen13
520d f11, 2011
Jag är inte känslig läsare och tror ju lika som du. Jag ringde transportstyrelsen och de sa att besiktningspersonalen inte behöver veta om liknande saker, men de skall veta var de skall kolla! Jag ringer BMW och BMW verkstad oxå och följer upp här när jag vet hur det blev.
Tu
58
Tummen13
520d f11, 2011
ok, det har löst sig och det blev ett litet antiklimax.
a) BMWs kundtjänst var snabbt tillbaka med att hänvisa till min bruksanvisning med både bild och länk, och jag kan där bl a läsa att "vissa" lampor skall tändas vid tändningspåslag (alltså ej ALLA). Vidare kan man se symbolen kopplad till systemet "Integral aktiv styrning*" som alltså inte jag har...

b) stationschefen på besiktningsstationen jag använde hävde anmärkningen, mailade mig ett nytt protokoll = ej längre körförbud. Detta gjorde han med hänvisning till att om de inte visste om eller varför den skulle lysa, så skall de inte anmärka på den, och detta hände inan jag ens fått svar av BMW som kunde styrka min position faktiskt, så det gick överraskande fort ändå.

Så, nej, inte alla lampor behöver tydligen lysa på en F11, bara "vissa". Allt enligt instruktionsboken....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.