|
|
|
|---|---|
|
Detta är mitt första inlägg på detta forumet och jag är fullt medveten om att detta forumet främst är inriktat på och om BMW. Men i brist på andra forum som minskar i samma takt som bilarna blir mindre och mindre lättmekade och elektroniken i bilarna håller på att ta över mer och mer... så lägger jag in tråden här. Jag planerar att köpa en TOYOTA AVENSIS KOMBI 2005 - 2010 Har bara ägt en Toyota tidigare i livet och det var en Yaris Verso (minivan) från tidigt 2000-tal. Den var väl ingen större höjdare då den hade blivit misskött av förra ägaren och rosten hade tagit karossen. Letar egentligen efter en skattebefriad Volvo 745/945/855 alt en skattebefriad Mercedes W124 allmänt kallad E-klassen, (men har slagit ur tanken då de blivit så vansinnigt dyra- Vill inte lägga flera hundra tusen kronor på en bil som är 30 år eller äldre. :-( Alt en W211, även det E-klassen från första årtiondet av 2000-talet. Men där misstänker jag att kvaliteten sviktar. Så nu har valet fallit på en "ny begagnad" Toyota och den här gången en Avensis kombi. En bil med så få tidigare ägare som möjligt och så få mil som möjligt på vägmätare och ca 50K kronor i inköpspris. Och naturligtvis med så lite rost som möjligt. Min första fråga vilka motoralternativ som är bäst? Rent vägskattemässigt ligger väl en 2.0 motor på ungefär samma vägskatt oavsett om det är bensinare eller diesel. Men om jag riktar in mig på ca årsmodell 2005 - 2010. Vad bör jag se upp med? Vilka är de riktiga fällorna som man kan råka ut för? Ska kanske tillägga att jag över huvud taget inte mekar med bilar själv utan om det uppstår några fel på bilen så är det verkstad som gäller. Men jag är en "erfaren" bilägare för övrigt och har ägt "mängder" med bilar. Och självklart många BMW som jag varit mycket nöjd med. :-) Bilen ska bl a användas till en större "flytt" framöver så den måste funka hyfsat som dragbil. Sitter det inte dragkrok på bilen kommer jag att sätta på en. Vad bör jag vara EXTRA observant på? Svaga punkter? Hurdan är automatlådan i Avensis? Har alla Avensis kombi (bensinare och dieslar) kamkedja? Inga kända fel på krockkuddarna? Det ryktas att det suttit BMW dieslar i vissa årsmodeller av Avensis som kom från BMW. Åsikter om denna 2.0 BMW diesel motor? Alla åsikter välkomnas. :-) Kolla gärna in min egna hemsida : Länk | |
|
Här kommer en bild och en länk till på ett ungefär vad jag söker. Länk |
|
|
Jag har ägt exakt en sån där bil fast med 2.2d motorn och förutom att jag fick byta bromsar bak (skivor och belägg) hände ingenting under de två år jag hade bilen. Jag skulle inte valt den motorn och växellådan (5-stegad automat) dock. Den var törstig och trött, klart sämre än många andra 4-cyl dieslar jag haft på den fronten. Den har nån avancerad katalysator som ska vara extra effektiv men den drar upp förbrukningen märkbart. Jag låg nånstans runt 0,7-0,8 i förbrukning vilket känns som 1-1.5dl mer än vad konkurrenterna drar i samma klass. Bensinmotorerna har en CVT låda om det är automat, alltså en steglös låda. Alla gillar inte hur en sådan känns. (Det är som att åka scoooter) Vet inte vilka som har kamkedjor Airbags ger omedelbart felkod om de inte fungerar så om inget lyser i bilen när du provkör så fungerar det |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.