AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
855

Behålla eller Sälja ? Rimligt billig verkstad

Ja, hej igen ! Jag är förvisso väldigt nöjd med min BMW 118D som jag köpte i maj i år och alla som har åkt i den och själva har erfarenheter av bilar säger : Behåll den ! Jag undrar om nån kan tipsa om en rimligt billig kunnig verkstad i Norra storstockholm ? Jag behöver få en genomgång innan den ska besiktigas till våren för att se om det är nåt "på gång" som kommer att kosta skjortan och vad gäller den kostiga lukten från klimatanläggningen så är kvarstår detta problem men jag har klarat mig i sommar genom att öppna rutorna bara men nu blir det kallare och man behöver defrosterfunktionen om inte annat. Bilen är från 2008 och har gått drygt 26600 mil nu . Jag hade önskat att det var automatlåda men de modellerna verkar vara 20 tusen kr dyrare .

N47-Nicke
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle rekommendera dig att låta besiktning vara det som avgör om något behöver lagas eller inte. Om du inte vet av tydliga missljud/oljeläckage/andra problem så behöver du inte aktivt leta dem. Vet inte vad du kan vinna på att betala 2-5' på en felsökning som sannolikt konstaterar att den skulle må bra av lite nya bussningar, bromsar, fjädrar och stötdämpare, koppling m.m. Inget av det är sannolikt i nyskick om bilen gått 26 000 mil, men är det inte så dåligt att du lider av det så kör vidare tills det går sönder och laga då istället.
bl
2.293
blixten
325i -88
Jag håller med Grelle, fem-sexhundra kronor som en besiktning kostar, är rätt så prisvärt för att få reda på bilens eventuella brister.
I många sammanhang och skeenden i livet har det framkommit att preventiva åtgärder är av nytta. Det har mången gång hörts uttalanden som : -"Om du hade kommit ....så hade det inte gått så här långt och vi hade kunnat fixa det.." Om en viktig del - och de lejonparten av delarna i en bil är ju viktiga - börjat rosta eller nån bussning blivit torr och spruckit för att inte tala om DAMASKER som går sönder och skit kommer in i känsliga delar där det absolut inte ska in nån skit och förstöra , så kan man ju tänka sig att det vore bra att få reda på det INNAN det är för sent. Så jag frågar igen för ni som skriver här måste ju rimligtvis veta om vilka auktoriserade BMW-verkstäder som finns i norra storstockholm med omnejd.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk

Här kan du hitta alla auktoriserade BMW-verkstäder, jag bjuder på några exempel

Hedin Solna
Hedin Bromma
Hedin Kista
Hedin Danderyd

Det vi ville poängtera är att din tanke inte är dum, speciellt inte om man mekar själv. Men om man ska betala auktoriserade verkstäder för att göra förebyggande underhåll är det inte givet att det blir billigare än att underhålla vid faktiskt behov.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Klart som korvspad att du ska besikta bilen först och eventuellt reparera den sedan, om nu besiktningen hittar något att anmärka på. En verkstad vill tjäna pengar såklart, så delar som egentligen har lång livslängd kvar kan de döma ut för att just få sälja. Du har en bil från 2008 som gått långt, är du bara det minsta snäll mot din plånbok så lämnar du inte till en auktoriserad verkstad. Om besiktningen hittar något fel, ta in offerter via autobutler.se. Där kan du inte bara jämföra pris utan också se vilka omdömen respektive verkstad har.
Du skrev: "...förebyggande underhåll är det inte givet att det blir billigare än att underhålla vid faktiskt behov. " och visst, så kan man ju tänka men om ett problem UPPSTÅR mitt i en semesterresa t.e.x. , kanske man tänker: -" faaan vad olämpligt att bilen blev obrukbar precis NU när vi är på väg till stugan vi hyrde och med ungarna och allt och måste få den bogserad till Falun för akut reparation.." typ .. Om jag hade råd så hade jag förstås köpt en sprillans ny bil som sannaolikt hade varit trygg att använda i åtminstone 3 år . Sen ska jag alltså INTE lämna in bilen på en auktoriserad verkstad men vilken verkstad ska jag då välja ? Jag är fullständigt ovetande om hur det ser ut nu i"verkstadssverige" jämfört med 70-talet på Pelle & Nisse hade verksta'n. skruva själv är inte aktuellt. Jag bytte lampor fram och det var något av det jävligaste jag varit med om och då var det 25 grader varmt och solen sken till och med ! Om jag INTE ska sälja bilen för att den som mina bekanta säger är en "pärla" så måste jag i rimligaste mån veta att den kommer att rulla vidare åtminstone ett år till utan problem.
Bilen har nu rullat över 26600 mil och fick nya sulor i början av sommaren. Besiktas senast 2026-05-31 och skatten ska betals i mars . Jag ställer av den om en månad och så får den stå till åtminståne våren nästa år . Under tiden letar jag efter en likadan fast med automatlåda. (steptronic) Jag orkar inte hålla på och växla hela tiden. Är det nån som noterat att våra vägar är fulla av olika jävliga vägbulor nuförtiden ?
Man kan boka diverse tilläggspaket på besiktningen för en billig peng. Boka ett och var aktiv och ställ frågor så får du en bra uppfattning om skicket.

Att garantera funktion på en så gammal bil blir extremt dyrt och inte ekonomiskt försvarbart.

Men om du ändå ska ställa av och sälja till våren skulle mitt tips vara sälj nu och köp "nytt" till våren. Inte direkt så att värdet ökar med tiden.
Jag erinrar mig att nån sagt att man kan åka till någon av de bilbesiktningar som finns nu för tiden och betala en slant för att låta dem gå igenom bilen och se om nåt är "på gång" men utan att göra den traditonella besiktingen. Kan detta stämma ? Sålunda avser jag inte nåt tilläggspaket utan en separat genomgång som inte påverkar besitktningsdatumet som ligger långt bort just nu då.
Det babblas "på byn" och man vet inte vad som är rätt eller fel. En sak som sägs är att man får mer btalt på våren än på hösten. Kan det stämma eller är det kanske bättre att sälja nu då ?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bättre betalt på våren kan gälla säsongsbaserade bilar som couper och cabbar, men för din del så spelar det sannolikt ingen roll utan bilen är bara 6 månader äldre då.
Du får väl helt enkelt betala för extra besiktning med tilläggspaket....eller varför inte ringa och fråga?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men du har väl ägt bilar tidigare? Senast du servade eller reparerade en bil kan ju inte ha varit på 70-talet så du kan ju inte hänvisa till den tiden och glömma all tid mellan?

Använder du inte bil under hela vintern?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Sen ska jag alltså INTE lämna in bilen på en auktoriserad verkstad men vilken verkstad ska jag då välja ?"

Den frågan svarade jag på lite högre upp i tråden.
Jag körde firmabil under hela 80-90-2000-talet så jag behövde inte tänka eller engagera mig. Sen var jag bil-lös under 2 decennier och nu köpte jag denna för att kunna besöka min 90-åriga mor i ångermanland. Annars cyklar jag mest eller tar pendeltåget.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det förklarar ju saken.

Men den avvägning du gör nu tvingas ju de flesta göra.
1) Ha ny eller nyare bil med fasta men högre kostnader
2) Ha en äldre bil som du lagar själv med lägre kostnader men fullt ansvar själv att lösa alla problem vilket kan variera stort beroende på vad som går sönder
3) Ha en äldre bil som du lämnar på verkstad när den går sönder och det blir sannolikt billigare än 1, men med svår planeringshorisont för vad som kommer gå sönder och vad det kommer kosta.

Sedan finns det såklart gränspuckar mellan dessa, men huvudprincipen kvarstår. 3:an blir ju bäst om man hittar en mindre verkstad som man känner förtroende för så man inte konstant går runt med känslan att verkstadsbesöken kostar mycket mer än de skulle kunna göra.
Det dyker upp reklam för detta:

Privatleasing BMW 120.

BMW Privatleasing är det enklaste sättet för dig att köra din BMW. Just nu erbjuder vi privatleasing från 3.795 kr/mån inkl servicepaket + 295 kr/mån för vinterhjul* när du finansierar din BMW 120 via BMW Financial Services. Kampanjen gäller till och med 31 oktober 2025.

För mig som är fattigpensionär och över 70 år så är alternativen 2 och 3 ganska värdelösa särskilt med tanke på att jag fortfarande inte vet vilka verkstäder som finns i norra storsthlmsområdet som kan BMW men inte tar hutlöst betalt. Frågan är förstås vad prisvat leasing innebär vad gäller tillåten körsträcka ? Hur många mil får man köra under ett år ? 1000 mil ? Sen har vi ju det här med parkering . Alla som har bil vet ju att det kostar att ha bil och att man måste ha försäkring och betala SKATT och sen kommer olustiga reparations och underhållskostnader som man inte kan veta exakt hur mycket de kommer att gå på men ingen tar upp parkeringen . Antages det att alla bor i villa ? Själv bor jag på ett ställe där de tar hutlöst för parkering inomhus under tak och utanför finns inte en kvadratcentimeter ledigt att hyra . så frågan är om alternativ 1 i form av privatleasing är det bästa och att sen skaffa en gigantisk heliumfylld ballong som jag hänger bilen i så att den inte nuddar marken utan svävar lite lagom långt upp så att den inte innefattas av det lagrum som gäller luftfarkoster och därmed inte behöver betala hittepåavgifter för parkering.

N47-Nicke
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
1) Privatleasning innebär att du får köra den sträcka som är angivet i erbjudandet. Vanligast är 1000 mil som standard, men fler mil går att lägga till men månadskostnaden ökar.

2) Om alternativ 1 och 2 är ganska värdelösa så behöver du väl inte fokusera mer på någon privatleasingsdeal om du redan dömt ut det? Privatleasing är ju alternativ 1.

3) Övermilskostnad är också definierat i respektive avtal. Många är livrädda för övermil, men om det kostar 3795kr/månad och ger 1000 mil per år så betyder det att varje mil kostar 45,54kr. Så om övermilen kostar 5-15kr så är det fortfarande inte så mycket att orda om, de är ju markant billigare än de ordinarie milen.

4) Parkering - Det är ju helt beroende på din boendesituation och samma oavsett om du har en ny dyr bil, eller gammal billigare bil. Därför är det inte i fokus för de flesta då de redan vet om sin parkeringssituation och den ändras inte beroende på vilken sorts bil man har.

5) Anledningen att du inte vet om några verkstäder i norra storstockholm som inte tar hutlöst betalt kan bero på att du inte tidigare frågat om det. Du var väldigt noga med att de skulle vara auktoriserade och då är de sällan modesta i sin prissättning. Tvärtom har de högre krav på sig för att leva upp till auktoriseringen men tycker det är värt kostnaden för att de kan ta mer betalt av kunder som har auktoriseringen som krav.
Länk

På hedin kostar en 120 3295 kr per månad. Ändå hyfsat prisvärt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.