|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett konstigt problem med nivåregleringen på bilen! Jag har bytt kompressorn för ca 8 mån sedan utan problem, det går att fylla och tömma luft via ISTA. Problemet uppstod efter husvagnsdragning i mycket blåsigt väder. Jag har en tid hos Bavaria nästa vecka, men vad tusan jag har löst svårare saker en detta. Är det någon som har någon aning, eller haft samma symptom själv som kan hjälpa mig på traven? Symptom • Varnar för “Begränsad chassifunktion”. • Bilen pyser ner ca 1–2 cm var 3:e dag. • Diagnossystemet visar alltid 0,0 mm på båda höjdsensorerna (även vid last). • Luftbälgar och kompressor fungerar, bilen kan höjas och tömmas manuellt via Ista. • Systemet reglerar inte automatiskt. Genomförda tester Inga uppenbara skador på kablage eller kontakter bak. Luftbälgar håller tätt (endast långsam höjdförlust). Höjdsensorer (EHC-sensorer) o Både vänster och höger sensor demonterade och testade. o 5 V matning finns. o Signalen varierar 2–4 V när armen rörs (mätt med multimeter). o Slutsats: sensorerna levererar spänning och förändring vid rörelse. 5. ISTA o Ride height visas alltid som 0,0 mm på båda sidor, oavsett sensorläge eller last. o Kompressorn kan aktiveras, fylla och tömma luftbälgarna manuellt. o Ingen permanent felkod för sensorerna, men misstänkt kommunikations-/tolkningsfel. 6. Reset och kodning Transport mode avaktiverat. 7. Systemet återställt men nivåer visas fortfarande som 0,0 mm. //Stefux | |
|
Ista visar inte höjden, den visar hur mycket det skiljer från önskad höjd. Står det 12 mm till exempel menas att det skiljer 12mm från önskad höjd. Kolla kablaget som går från ecu i koffert ner till sensorer. Vanligt med skavda kablar. |
|
| Det finns en backventil som kan läcka, men jag antar att den är bytt då kompressorn är ny. | |
|
Har checkat kablage, inga synliga fel. Som sagt pumpen går utan problem när jag kör den i ISTA. Har ställt in nivån med tumstock på bägge hjulen :-), jag kör med bilen utan problem, ställer nivån med ISTA och tumstock kanske en gång i veckan. Jag har en tid på Bavaria Gävle på torsdag morgon, så det är väl bara och bita i det sura äpplet :-) och se vad dom hittar. Tack för svaren. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.