|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då vare min tur och bråka med bakre fjäderben. Har nu värmt, sprayat wd40 o bankat, använt avdragare i timmar, utan resultat. Möjligen är gummit i nedre fästet mjukare nu... Läste på innan och fixade rätt prylar för operationen..... Inga problem med baksäte o hatthylla... Men nedre fästet. Men icke.... Måste suttit där i 30 år???!!! Jag upptäckte att de bytt på vänster sida ..men inte höger..... Vad gör man? Min plan nu ...är att dela på fästet..alltså såga itu själva stödämparens nedre del vid bussningen, och kränga av den från hylsan för att sedan demolera hylsan och få ur den ur spindeln....? Är det en dålig ide?? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det samma design som på många andra modeller runt denna perioden dvs sitter en liten styrhylsa och den ärgar ofta fast? Länk Tryckluftsdriven mejselhammare har skakat loss i princip allt för mig (även det jag inte velat lossa). Så kan rekommendera att prova en sådan (då med såklart en rund hammarinsats och de där vassa som följer med). Som med alla verktyg måste det användas rätt för att få rätt effekt (så slagen/vibrationerna måste slå på så sätt att det skapar små mikroskopiska rörelser i fogen som bryter loss ärgningen - vilket man får genom att hitta en direkt väg för vibrationerna att nå till det önskade området). Ibland kan de klenare modellerna från Jula, Biltema och de vanliga byggvaruhusen räcka, men oftast behövs lite kraftigare och då kostar det mer. |
|
Exakt "den" modellen... Ja..... Dessvärre ingen kompressor o således inga av dessa verktyg... Korkat...ja.... Skall nu försöka med "balk" konceptet som jag hittade på annan hemsida... Bara nu navhus o andra lager/bussningar tål påfrestningen... |
|
|
Det löste sig! Mitt förslag är att använda en sk. brytgaffel. Satt den mellan fjäderbenet och infästning, och slog m slägga.... Tror det fungerar bäst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.