AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
896

Kan man låsa bilen utan att aktivera larmet?

St
4
Stigge123
530
E61
2006
Årsmodell 2996, e61.
Har hört att om man låser med nyckel direkt i dörren så aktiveras inte larmet. Stämmer det?
Hej igen!

JA, antingen låsa med nyckel i dörren, vrida ett kvarts varv, alltså förbi det första läget, där dörrarna låses bara genom en lätt kontakt, och fortsätta vrida tills det tar emot ordentligt.

Alternativt två tryck på nyckelns låsknapp.

Du kan försäkra dig om att metoderna fungerar genom att låsa som beskrivet och ha ett fönster öppet. Jag antar att alla originallarm också har kupé-sensor, så då räcker det med att sticka in handen genom rutan och vifta lite.

Annars går det kanske att dra i ett inre dörrhandtag eller med någon annan provokation. Eller att lyfta bilen med en domkraft, kanske rentav att bara gunga den.

/Lennart
Har inte koll på E61 men kanske är det som i min 4-serie 2021: Det är kupé och lutningssensor som avaktiveras med extra låsning med fjärren (inom 10sek). Andra larmingångar borde då fortfarande vara aktiva (huv, dörrar, batterispänning). Det tar en viss tid (20sek?) innan kupé-sensorn aktiveras.
"Larmet aktiveras inte om fordonet låses med den integrerade nyckeln." Så det verkar stänga av allt.

@bmw21, du har rätt.

Samma system som du redogör för gäller också på min -99:a, så det finns ingen anledning att tro att det förhåller sig på något annat sätt på TS' -06:a.

Så lärde jag mig något idag också... :)

//Lennart
St
4
Stigge123
530
E61
2006
Tack för svar! Vi testade att låsa med nyckel och förväntade mig inte att den röda larmknappen skulle börja blinka då… vilket den gjorde. Det innebär väl att larmet aktiveras?
Ja, larmet aktiveras på det sätt som bmw21 skriver i sitt inlägg.
St
4
Stigge123
530
E61
2006
Fast han skrev ju;
Larmet aktiveras inte om fordonet låses med den integrerade nyckeln." Så det verkar stänga av allt.
Förlåt! Jag läste inte den sista meningen i hans inlägg. Jag vet inte vad "den integrerade nyckeln" är för något.

Men jag läste på i min instruktionsbok och där står det precis som bmw21 inleder: låsning (ett kvarts varv) med nyckel i dörrlåset, alternativt dubbeltryckning på fjärren, avaktiverar - bara - kupésensorn och lutningssensorn.

Övriga sensorer - i dörrarna, för batterispänningen och kanske något mer - förblir aktiva. I ditt fall, där jag antar att du vill gardera dig mot att larmet ljuder pga att batteriet laddas ur, fungerar alltså inte den metod som jag först föreslog. Jag hade fel.

bmw21 får väl återkomma om den där "integrerade nyckeln". J a g vet inte vad som menas.

Det räcker f ö inte med att rycka larmets säkring, ätminstone inte på kort sikt, för sirenen har ett inbyggt batteri. Men det har du väl redan upptäckt.

//Lennart

Som jag skrev så gäller min information senare årsmodeller (som G2x). "Integrerad nyckel" syftar på den fysiska "nödnyckel" som finns i fjärrar till senare årsmodeller.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
På min E90, som är av samma generation som din E61, så trycker jag bara 2 gånger efter varandra på låsknappen på fjärren för att låsa och avaktivera larmet. Du kan se det genom att lysdioden till larmet (sitter under backspegeln i vanliga fall) börjar lysa med ett fast sken i några sekunder. I vanliga fall blinkar den med ett intervall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.