|
|
|
|---|---|
| Hej! Stora problem med batteri som laddar ur på vår BMW 530xi e61, 2006. Bytte batteri och all kabeldragning till högtalare och slutsteg. 1 månad senare är det urladdat batteri efter att bilen stått orörd i två dagar. Bakluckan går i baklås ibland och larmet kan aktiveras utan anledning, vart börjar man? Någon som har någon idé om vad som kan göra att batteriet drar ut? Kan man inaktivera larmet på något sätt? Säkring 51 har jag hört? Dra ur den och larmet är avktiverat? All hjälp och idéer mottages tacksamt. Är det t ex vanligt att kabelbrott orsakar batteri som laddas ur? | |
|
Välkommen! :) Det finns två typfel som kan göra att batteriet töms. Det ena är genomföringen i batterilådan av den grova pluskabeln från batteriet fram till startmotorn mm. Kolla den noga, både inuti lådan och på utsidan. Den rapporteras ofta ärgad och plåten runt blir så småningom också påverkad. Det andra är, som du är inne på, kabelstammarna i bakluckans gångjärn. Det brukar ju oftast leda till att saker inte fungerar, men jag tycker mig ha läst om krypströmmar i det sammanhanget också. Dessa är de "enkla" felen. Sen kan nog mycket annat också ställa till det. Ett typiskt fel kan vara att någon modul på grund av internt fel upprepat vaknar av sig själv och sedan väcker resten av bilen. Men börja med de enkla möjligheterna först. Om det inte är någon av dem måste du nog göra en felkodsläsning för att kanske bli klokare. Om du eller någon kompis redan har ett instrument, är det ju ett enkelt steg. Annars kontakta Länk Det är forummedlem med bra råd och support. Att larmet går är med största sannolikhet en följd av att batteriet töms. Larmet reagerar på det, t ex om någon klipper batterikabeln i tron att larmet då inaktiveras (vilket det inte gör). //Lennart |
|
|
Jag glömde: använd sökfunktionen här ovan och skriv in ”tjuvström”. Det har skrivits mycket här, bl a om hur du bäst går tillväga för att hitta boven. //Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.