|
|
|
|---|---|
|
Den är återigen buggig. För ett par veckor sedan installerade jag senaste OTA i bilen, en i5 med iDrive 8.5. I helgen märkte jag att bilen inte längre varnade för fartkameror. Kontaktade BMW som säger att de är väl medvetna om problemet och vill att man skall göra en fullständig reset av allt, inkl tappa alla inställningar. Jag har frågat vilka ytterligare störningar som introduceras med denna OTA men har inte fått något svar... Det är andra gången på ett år som BMW gör min bil sämre än vad den var innan. Verkar som att de inte vet vad quality assurance och tester är för något. Så har ni inte redan installerat den fundera på om ni verkligen vill göra det. | |
|
Här är det kompletta svaret från BMW: Hej JSN, Tack för ditt e-postmeddelande den 10.09.2025. Vi är medvetna om att problemet med Traffic Camera Information efter den senaste uppdateringen upplevs som frustrerande, och vi uppskattar ditt tålamod. För att åtgärda problemet rekommenderar vi följande steg: 1. Utför en uppdatering av alla ConnectedDrive-tjänster via iDrive. Så här gör du en uppdatering: I din bil, på din iDrive gå till Meny Systeminställningar Uppdatera appar och tjänster OK. Utför en fabriksåterställning av bilens system. Observera att en fabriksåterställning raderar alla personliga inställningar och kopplar bort bilen från både My BMW-appen och ditt BMW ID. Se därför till att ha den fysiska bilnyckeln med dig när du genomför återställningen. Vi rekommenderar också att du kontrollerar att alternativet "Synkronisera med BMW Cloud" är aktiverat i menyn "BMW ID" i bilen. På så sätt säkerställs att vissa inställningar och data sparas i ditt BMW ID och kan återställas efteråt. Så här gör du en fabriksåterställning: I bilen, gå till Meny Systeminställningar Återställ bildata. Efter återställningen behöver du koppla ditt BMW ID till bilen igen: I bilen, gå till Meny BMW ID Logga in med BMW ID Logga in med MyBMW app Skanna sedan QR-koden med MyBMW-appen i din smartphone: I appen, klicka på profilsymbolen längst ner till höger Klicka på kugghjulet uppe till höger Vid "Skanna QR-kod [BMW ID]", välj "Skanna" Om problemet kvarstår efter att du genomfört dessa steg, vänligen återkom till oss så hjälper vi dig vidare. Vi tackar för ditt samarbete och beklagar de besvär detta orsakat. Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag. |
|
| Tyskar kan helt enkelt inte utveckla mjukvara. Det är lika dåligt på VW och Audi. Det är buggar, uppdateringar hänger sig, inställningar försvinner osv osv. Det finns bara ett märke där detta funkar bra och det börjar på T... | |
|
Vilken version har du? Jag har aldrig upplevt dessa problem, men det kanske också är modellrelaterat ( kör nu med version 07/2025.38) |
|
|
Löwet: att märket som börjar på T gör det bra finns det väl olika åsikter om, bla gällande regnsensorer och att använda kameror istället för parkeringssensorer. Hjälper ju inte om mjukvaran är buggfri om man inte får önskad funktion. Men till saken så blev jag av med inställningar i min bil för ett år sedan när jag gjorde min uppdatering, gällde valet att rattvärme skulle gå på vid förvärmning av kupé. |
|
| Vissa funktioner, som fartkameravarning och temperaturstyrning av ratt&stolsvärme, har BMW listigt nog implementerat som "appar" som de tar abonnemangsavgifter för. Av någon anledning har det varit regelmässigt bortfall av dessa app-funktioner efter en systemuppdatering. Med de har varit igång igen efter någon dag eller 2. Eventuellt krävt att användaren "uppdaterar apparna" också. | |
| Jag har en 530e från -20 så inga appar där, lite irriterande när den kör rattvärme när det inte är direkt kallt men inget större problem och bryr mig inte så mvcket då min nya bil kommer om en dryg månad. | |
|
Det är 07/2025.38 som är installerad. Alla appar uppdaterade till senaste version. Det var uppåt en vecka (och flera körcykler) efter jag installerade OTAn som jag märkte att den inte varnade för kamerorna. Men detta är bara början, efter ett tag slutade Digital Key att fungera (den är igång igen för tillfället), och mobilkontakten kommer och går. Helt plötsligt ar bilen ingen dataförbindelse, RTTI finns inte, bilen rapporterar inga resor och jag kommer inte åt några fjärrfunktioner. Sedan går det ett tag så kommer datat tillbaka tills det försvinner nästa gång. En del inställningar "tar inte" utan är tillbaka till default nästa gång jag startar bilen. Tex färgen på listerna i bilen. Navigatorn är väldigt seg i flera minuter efter uppstart, tex guidar den mig inte igenom rondeller förrän jag redan passerat rondellen. Stjränorna på BMW måste komma direkt från Microsoft, de säger bara "fabriksåterställ, avinstallera och installera om." Så någonting har gått rejält åt fanders. Bilen skall in på verkstad fredag nästa vecka, skall bli intressant att se vad de hittar. |
|
|
Det är 07/2025.38 som är installerad. Alla appar uppdaterade till senaste version. Det var uppåt en vecka (och flera körcykler) efter jag installerade OTAn som jag märkte att den inte varnade för kamerorna. Men detta är bara början, efter ett tag slutade Digital Key att fungera (den är igång igen för tillfället), och mobilkontakten kommer och går. Helt plötsligt ar bilen ingen dataförbindelse, RTTI finns inte, bilen rapporterar inga resor och jag kommer inte åt några fjärrfunktioner. Sedan går det ett tag så kommer datat tillbaka tills det försvinner nästa gång. En del inställningar "tar inte" utan är tillbaka till default nästa gång jag startar bilen. Tex färgen på listerna i bilen. Navigatorn är väldigt seg i flera minuter efter uppstart, tex guidar den mig inte igenom rondeller förrän jag redan passerat rondellen. Stjränorna på BMW måste komma direkt från Microsoft, de säger bara "fabriksåterställ, avinstallera och installera om." Så någonting har gått rejält åt fanders. Bilen skall in på verkstad fredag nästa vecka, skall bli intressant att se vad de hittar. |
|
| Hoppas de får ordning på din bil, själv upplever jag inga problem vid uppdateringarna, tvärtom känns bl a navigatorn rappare än någonsin. | |
| Ny version på gång idag, 07/2025.51 tror jag den sa. Tror inte jag fått två versioner så tätt innan så det var nog en del jobbiga buggar i den. :) | |
|
Intressant att de pushar ut en bugfix såhär fort, det har de inte gjort tidigare. 13 steg i versionshanteringen på någon månad, då har de gjort många uppdateringar på kort tid... Jag fick .51 installerad på verkstan i fredags när de fixade min bil. Det var tydligen en väldigt lång lista med felkoder efter .38, säkerligen förstärkta av "råden" från BMW Connected drive. Det verkar ha löst mina problem iaf, har kört 7 "resor" (start-stopp) och hittills verkar det lira. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.