|
|
|
|---|---|
|
Dax att börja övningsköra med 16åringen. Förr hade man ju handbromshandtaget mellan sig som dålig nödbroms men hur är det på moderna bilar som har knapp istället? Vad händer om man aktiverar handbromsen under färd i fart? Bromsar den precis som om man drog i spaken på en äldre bil, dvs en dålig trumbroms och endast på bakhjulen? Eller är den elektroniskt avaktiverat i fart eller i driveläge? Dvs jag som andreförare/handledare har ingen dålig nödbroms? Glömmer man koppla ur parkeringsbromsen med knappen så avaktiveras den ju när man kör i väg. Specifikt så handlar det för min om G21a automatväxlad? På E46an har jag fortfarande mekanisk spak att dra i. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
| Min dotter övningskörde med lite olika bilar, men bland annat med vår 530GT, den måste haft elektronisk park-broms. Kanske även en Volvo vi hade. Men kontentan är att jag aldrig hade behov av park-bromsen oavsett bil. Hon var iofs duktig, men man bör nog inledningsvis övningsköra så mycket som möjligt på ställen utan trafik, eller i vart fall ytterst lite trafik så att bromsen sitter i ryggmärgen på den som övningskör. Själv skall man hålla koll så mycket att panikbromsning aldrig inträffar. Hon körde en del med trafikskola också, kanske 20 lektioner, minns inte riktigt. | |
|
Håll inne P-bromsen så bromsar alla hjul. Men varför inte bara testa? |
|
|
Man bör vara lite förvarnad vad som kommer att hända, och instruktionsboken är en källa till information: "Användning under körning fungerar som nödbroms. Dra upp omkopplaren och håll kvar den. Bilen bromsar kraftigt, så länge omkopplaren dras upp. Kontrollampan på kombiinstrumentet lyser rött, en signal ljuder och bromsljusen lyser. Ett Check-Control-meddelande visas. När bilen står stilla dras parkeringsbromsen åt." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.