AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
458

Avgassytem till 540

Bo
23
Bosse
325xiAT -01
Min 540iA -96 har mer och mer börjat låta som en rallybil från bakre burkarna, d.v.s. den låter vassare på jämna varv men det hörs inte när man belastar.

Några har på forumet nämnt att burkarna är uppbyggda av dubbel plåt och en hårdare ljud är ett första tecken på att det inre skiktet givit upp.

Nu till saken, jag letar efter ett nytt system. Det behöver inte vara original, men det får heller inte öka ljudnivån i kupén nämnvärt. Anser dessutom att en 540 inte behöver höras, den går tillräckligt ändå.

Alltså jag tar gärna iemot era förslag på var jag kan hitta ett nytt avgassytem.

Tack på förhand!
Det finns en massa olika företag som gör eller säljer avgassystem... det är bara en pris fråga/hur mycket du vill lägga ut. Du har ju Ferrita, Eisenmann, Hamnann, Ac Schnitzer, Rakarör osv.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mej vetligen så är mina orginalburkar tillverkade i rostfritt, då inte ens en kraftig magnet fastnar på burkarna. Supersprint är inte så tokigt mullrar lite trevligt men inte störande. Kan höras lite grann i bilen vid vissa varvatal upp till 2000 varv, men icke störande.(Och minst 15hkr extra:D)
Supersprint är allt innanmäte i rostfritt, ytterplåten i 1,5 mm aluminiserad plåt.
Länk

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag har dålig erfarenhet av Ferrita ljudnivå.
Det de utlovar i sin reklam är inte sant för Mercedes avgassystem i alla fall.
Mitt avgassystem gick sönder och jag tittade på alternativ för att orginalet var lite för dyrt tyckte jag. Ferrita lät lovande, men när det blev ditsatt så var ljudet i kupen högre. Irriterande.
Jag klagade, fick som svar att det behöver köras in/sotas in. Jag skulle köra några hundra mil med det.
Jag gjorde det men ingen märkbar skillnad på ljudet.
Jag klagade igen och till slut hävde jag köpet. Nu blev det lyckligtvis så att återförsäljaren var tillika MB verkstad - så det blev till slut ett orginalsystem.

Bosse - satsa på orginal, det är mitt tips. Då kommer du inte att bli irriterad på ljudet i alla fall.
Tänk efter om det är värt att riskera så mycket merjobb för att spara några hundra...

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.