AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
994

E91 vs F31 buller

Jag har en E91 med gamla run -flat däck. Har väldigt högt vägbuller i kupén vid högre hastigheter. Funderar antingen på att köpa nya tystare däck eller köpa en F31 (modellen efter).
Kommer F31 vara tystare?
Naturligtvis är F31 bättre på alla sätt då den är modernare konstruktion.

Men att köpa nya däck eller en ny bil är ett underligt val.
Köp nya däck och testa. Men förvänta dig inga underverk. Däcksbullret är väldigt liten dela av ljudbllden.

Byter du inte däck på vinterhalvåret?
Ja, kanhända märkligt val :-)
Jag tror att bullret började när jag slängde på sommardäcken i våras.
Skulle kunna testa att slänga på vinterdäcken nu och se om bullret blir bättre.
Men jag vill höra med er först om tips. Vill inte bara köpa nya däck på chans.
Med runflat kan däckbullret vara en öronbedövande del av ljudbilden. Jag hade en M135i med halvslitna Bridgestone runflat på 18” originalhjulen. Det dånade och spårade rejält på vägen. Gick mycket tystare och bättre med dubbdäck.

Hade en uppsättning 19” piratfälgar med hyfsade Kumhodäck (ej runflat) liggandes som jag testade med. Även dessa hade en brutalt mycket bättre ljudkomfort och riktningsstabilitet i jämförelse. Fick köra på dom istället.
Ni
958
Nip
320i-04
....köpa på chans....det behöver du inte.

Jämför ljudbuller spec på de du har med andra.
- eu-märkningen rolling noise runt 70dB och nedåt är vettigt
- exakt modellkod kan göra skillnad då mönstret annorlunda

Slitna däckmönster tenderar att låta mer som vindturbin som varvar ner när man stannar för stoppljus. Men beroende på mönster förståss, om vinkelrätt mot körriktning eller längsgående med däcket.
- liten andel tvärgående i princip tystare än V-mönster osv

Tycker däcken kan göra väldigt mycket vilken komfort du upplever.
- har varit lätt manisk vad gäller det
- eftersom jag kör såpass lite, 700 mil, kör jag året runt på odubbade vinterdäck, slipper mecka byten
- sista steget mot "nöjd" var att välja H-däck då jag ändå kör "gubbe" och max 210 km inget problem

Mest nöjd har jag varit med Goodyear Ultragrip 9(ej +), 67 dB EU rollingnoise
Nuvarande Pirelli Cinturato Winter, 69 dB noise

EU noise är väl yttre vägljud men jag funnit att säger tillräckligt för cupén också
- olika tester tidningar är svåra att jämföra om inte alla däcktyper i samma tidning
- EU är standardiserat

Kör vanliga 205 55 R16, så dimension kan göra en del.

Numera är det mest luft mot yttre backspegel som stör mest.
Sexcylindrisk motor är trevligt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft båda och så mycket skiljer det inte mellan bilarna. Jag hade 100% testat andra däck först.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
F31 är inte jättemycket tystare och en dyr/dålig lösning på just det specifika problemet.
Ok, intressant. Jag kanske skulle testa att tillfälligt slänga på vinterdäcken (med dubb) för att höra om den bullriga delen av ljudbilden försvinner vid höga farter. Jag provade en 318 -15 förra veckan och den hade inte samma bullrighet. Då vet jag om det är värt att köpa nya däck
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag har haft liknande problem med min Model S i alla år. Alltid tyckt att sommardäcken varit för bullriga jämfört med mina dubbfria vinterdäck osv. Jag har köpt däck som ska ha ljuddämpning och vara erkänt tysta men det har aldrig riktigt hjälpt. Förrän nu förra våren när jag köpte Hankook iOn EVO. Med dessa på blir mina 21" sommarhjul tystare än mina 19" vinterhjul med nordiska dubbfria. Det är en total gamechanger.

Nu är just de däcken till för elbilar men däcken vet ju inte vad bilen har för motor så... Och kanske har Hankook nån motsvarande modell för andra bilar? Värt att kolla upp iaf för de verkar veta vad de håller på med iaf.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har nyligen bytt från E91 till G21 hybrid med extraljudisolering (minns inte vad tystpaketet heter) och det är stor skillnad på ljudnivå även med oljebrännaren igång på 330en.
RFT 18" på båda så här är det med stor sannolikhet bilens isolering som skiljer och betalar man extra för att få en tyst bil så borde det ju märkas.

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror också du ska ta i beaktande att RFT gjort framsteg från 2005-2012 då E91 levde till 2019-> som är G21's era. Så även om det är stor skillnad i isolering så ska du nog inte helt utgå ifrån att däcken inte förändrats också. Bara en sådan sak som att 18" på E91 kanske betydde 225/40/18 medan idag är det nog minst 45 profil då hjulen växt.
"Tystpaketet" är inte extra ljudisolering utan laminerade sidorutor fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.