|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en bmw 520d med n47d20c motorn. Tog ur den och byte kamkedjan och lite packningar. Satte ihop den och timingen var bra och den snurrade fint. Monterade flexplate och allt var frid och fröjd. Försökte montera motorn i bilen och sätta ihop den med växellådan. Det strulade som fan, gav upp. Nästa dag gör jag ett nytt försök och får i motorn och ihop den med växellådan. Drar dit alla bultarna som håller lådan till motorn. Snurrar på motorn och den går runt. Lägger mig under bilen och ska dra dit bultarna mellan flexplattan och torque convertern. Av någon anledning så snurrar jag på torque convertern och den går lätt men sen heltplötsligt på ett ställe slår den i flexplattan. Tänker fan så där ska det inte vara. Den borde väl snurra helt fritt hela varvet ? Jag tog ur motorn igen och kollade på torque convertern, ser inget konstigt alls med den. Ställde en hylsa längst ner på kanten i växellådan så den precis inte tog i klacken och snurrade. Alla verkade ha samma avstånd och ingen av klackarna tog i. Kan det vara så att jag i mitt försök att få i motorn gjorde flexplattan skev ? Någon som har lite ideer om detta ? mvh Johan | |
|
Ok, motorn ur och i igen. På flexplattan runt hålen för bultarna man drar fast turbinen med fanns det 1 nit på varjesidan. som sticker ut säkert 3-4 mm. På turbinen var det en liten uppstående del där hålet med gängorna för att dra fast flexplattan. Turbinen snurrar jätte lätt men när den uppstickanden delen med gängorna kom till niten på flexplattan tog de i lite grann. Men nu är det så att i turbinen där nitarna sitter är det små nedsänkningar för nitarna. Så när jag drar ihop flexplattan och turbinen så sitter de dikt mot varandra och nitarna går ner i sänkorna. Kan det vara så by design och att niten på flexplattan tar i lite på turbinen är inget att bry sig om ? Bild på flexplattan med nitarna som sticker ut Länk Bild på turbinen med groparna för nitarna Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.