AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.438

Orkar ej dra på tomgång

Sida 1 av 2
MD
23
MDS
328ic -96
Häromdan så började bilen spöka för mig bortsett från tempmätarn. en morgon när jag skulle åka iväg så startade inte bilf_n. Startmotorn snodde som den brukar göra men den tänder inte. Men efter ett tag så startade bilen som vanligt jag lägger i backen och släpper upp kopplingen på tomgång (brukar normalt kunna backa på tomgång) men så fort det blir lite motstånd så e det precis som om man skruvar av tändningen. Prövade att nolla inspection lampan förut men utan framgång, tänkte att det kunde ha blivigt något fel. Problemen började någon dag senares så jag bytte databoxen men dom mystiska felen finns fortfarande kvar vad göra. Lite dåligt förklarat men om det e någon som vet förklaringen till dessa konstigheter HJÄLP MIG!!!

Paap Reeder
Hej!
En chansning:
Jag tror det kan vara glapp i ngn givaranslutning typ temp, termoventil, svänghjulsgivare m m .
Har haft ett sådant fel. Spraya alla kontakter 5 56.
MVH /// Paap Reeder
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om inte fördelarlocket är nybytt så kan du ha en möjlig felkälla där oxå..

Mvh Janne.
MD
23
MDS
328ic -96
Hallå igen. Prövade med det ovanstående tipsen men nej nej. Funderar på om det kan vara soppapumpen isåfall går det att kolla trycket utan att ta bort pumpen från bilen. Kanske det underlättar om jag säger att motorn e en 528 -84, har glömt att skriva det.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hur går bilen i övrigt?
FAF
MD
23
MDS
328ic -96
Bilen går som vanligt när man kör men det e bara på tomgång den inte orkar dra + att när den e kall så kan det va svårt att få den att gå på tomgång, man måste gasa lite typ 20-30 sekunder. Kom på att vakummätarn även den har DÖTT.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kollat co:n?
Servat i övrigt?

Mvh Janne.
MD
23
MDS
328ic -96
Har ej kollat co:n. Har nyligen bytt stift, olja, oljefilter, öppet filter men det har jag kört med hela tiden.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
kolla tomgångsventilsmotorn(tror att du har en sån)
ventildelen går att skölja ur med lite bensin.käglan ska gå lätt om man petar på den med en träpinne e dyl.
FAF
MD
23
MDS
328ic -96
Vart sitter den? om jag nu har en.

MD
23
MDS
328ic -96
har märkt nu dom två senaste dagarna att bilen inte startar när den e varm. men den går bra när den väl är igång, bortsett från tomgångskörningen.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

528 E28 har ingen tomgångsmotor utan en vanlig ställskruv för tomgången.

Angående problem med tomgången när motorn är kall så kan det vara en kärvande tillsatsluftslid som är en orsak..dvs den öppnar ej som den ska.

Mvh Janne.
MD
23
MDS
328ic -96
Är det den som sitter under insugningsröret, mellan ventilkåpan och insprutningen. Behöver all hjälp jag kan få börjar bli GALEN på bilen. Har en 3,5 motor med 2,8 insprut som ligger. tänkte om det finns något jag kan nyttja eller byta. Har även prövat att byta luftmängdsmätarn men ingen skillnad.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Den sitter mellan luftmängdsmätaren o spjällhuset,syns ganska enkelt därunder med elkontakt...Mvh Janne.
MD
23
MDS
328ic -96
då ska jag byta den imorgon och se om det blir någon förbättring.

janne T min 528 hade det!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

jimbooo>>>Troligen ombyggt av någon isf!?
528 E28:a har ingen tomgångsmotor originalmonterat iaf.

Mvh Janne
An
33
Användarnamn
E28 528 -83
924 Carerra GT
Hmm... låter som om vacuumslangen till ekonomi-
mätaren kanske lossnat och ger motorn tjuvluft

/ Fredde
MD
23
MDS
328ic -96
Hallå igen när jag skulle byta tillsatsluftsliden eller vad den nu heter så märkte jag att ALLA slangar va sprucken HMMM. har beställt nya ska byta dom och luftsliden så får vi se vad som händer och FÖTTER.

har haft samma problem på en bil jag hade, då var det bränsletrytcks regulatorn som lagt av, när trycket var högt (när den var varm) så släppte den igenom och tappade trycket, när den stått ett tag så tappade den ochså trycket, dvs bensinen rann tillbaka i tanken, och den fick börja suga upp bensin igen för att kunna starta.. vet inte om bmwn funkar så eller om pumpen startar när man slår på tädningen och bygger upp tryck, för opeln byggde upptryck när man slog av bilen, och sen skulle regulatorn spärra så att trycket fanns kvar.
MD
23
MDS
328ic -96
Nu efter bytet av slangar så vart den bättre på tomgång men fortfarande knäpp å starta. Någon som vill köpa bmw.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.