AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.013

F31 340i RWD Manuell

Hej! Är på jakt efter en F31 340i och har spanat in en bil som legat ute till försäljning sedan i mars.
Bilen är en sedan, årsmodell 2017 med bakhjulsdrift, manuell växellåda och power kit. I övrigt är den rätt "klent" utrustad. Den borde ju vara varje entusiasts dröm (tycker jag?) eftersom den är mer av en klassisk BMW med bakhjulsdrift och manuell, vilket gör känslan mer "analog".

Någon som vet något om den här bilens historia? har lyckats ta reda på att en anställd på Öhlins hade den som tjänstebil i 3 år och därefter köpte ut den och behöll den tills i mars i år. Med andra ord bara en brukare. Har hört av mig till honom men han verkar inte så pigg på att svara på frågorna jag skickat om bilen.

Vad tror ni andra om den? Är den något att ha? Någon som sett den live?

Annonsen: Länk
Spontant 270' för bil som gått 19' mil...vad är värdet när det gått 25'?

Inte så många entusiasters dröm kanske om den stått osåld i 6 mån...

Därav min formulering "borde" och "tycker jag". Känns ju som något är knas med bilen om den inte blir såld. Lite därför jag ställer frågan om någon vet något om den.
"Knaset" är nog mest priset i förhållande till miltalet.

Riskerar att bli dyra mil både underhåll och värdeminskning.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag sålde min förra manuella M235i från 2016 till en bilfirma för 260' för dryga 3 år sedan. Den hade då gått 9100 mil. Att den här som är 1 år nyare, men nu 3 år senare och har gått det dubbla ska kosta 270' är nog det som är problemet.

Det var inga direkt "rena entusiaster" som hörde av sig på den heller.

Hade den varit en annan färg, gått 5000 mil färre och kostat runt 200' hade jag nog varit seriöst sugen.
Det sjuka är ju att det ser likadant ut bland alla annonser på 335d och 340i. Kollar man historiken så har många av dom legat på annonser för 3-4 år sedan för i stort sett samma pris som de ligger ute för idag... men med 5-10,000 mil mer.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jo, men om de säljs så är det logiskt. Men när de inte säljs så borde ju priserna sänkas. Min bil gick ned i väre första 3 åren men stod sedan ganska stilla år 3-6 också.
"Fast priser = rätt pris direkt"...också sänker de priset med 10'

Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
med 270' för en 9 år gammal modest utrustad rwd manuell med+19 tusen mil, är ryggmärgsreflexen en mkt dyr bil! Men om det är just en f30 340i manuell du söker och man jämför med utbudet i övrigt, verkar den faktiskt vara rätt så normalt prissatt? ( entusiastbil= speciell bil/utrustning, med få köpare till högt pris) Tidigare ägare har inte bara varit anställd på Öhlins utan i 17 år varit utvecklingschef på Öhlins Racing AB, och dessutom verkar ha ett personligt sportvagnsintresse då han bla för något år sedan vunnit sportvagnsmästerskapet ( roadsport A). Hans bakgrund är säkert orsaken till den något speciella specen på bilen. Synd att han inte vill svara på historiken om bilen, men den verkar ha varit använd för långpendling och hans andra bilar har fått utstå hans genuina motorintresse på bana. Det är ingen garanti, men med tidigare ägares branschintresse, så vore det förvånande om inte bilen är lika välskött och dokumenterad som det står i annonsen. Dessutom verkar återförsäljaren har otroligt god renomme. Tittar man på betyg och åf:s hemsida har de inte för vana att ha några hyllvärmare i sin butik, även om denna kärra inte tilltalat marknaden ännu ( priset?). Har du inte en för lång resa och vill just ha en manuell 340, så är nog det bästa att ta en kontakt för att få bekräftat ( eller inte) bilens historik och goda skick. Hellre 19 000 väldokumenterade landsvägsmil än 10 000 halvdant dokumenterade stockholmspendlarmil. Spontant högt pris, men det kan kanske ändå vara den "entusiastbil"du söker? Pruta är aldrig förbjudet!
Tack Freude för ett oerhört vettigt svar!
Det är en F30...inte F31.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Begagnatpriserna är relativa mot aktuellt nypris. 2017 kanske den där kostade ~450 tusen. Nu börjar den på 790 tusen. Det är klart att begagnatpriserna följer med upp.

Men med det sagt, 270 tkr för den där? Njae... Ok om den varit bättre utrustad och varit lackad i nåt annat än grundfärg...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag vette tusan om den kostade 450' runt 2017. Jag tittade på M235i mot 435i under 2015 och minns det då som att skilde det nästan 150' mellan den M235i som jag beställde, mot en motsvarande 435i som då alltså gick på 600'. Så jag tror den där 2017 låg närmare 600' med, även om sedanen är billigare än coupen och jag hade valt mer utrustning så var det ingen extremt välutrustad 435i för 600' som jag jämförde med och redan 2017 så var allt lite dyrare än det var 2015.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att bara tycka att en bil är dyr för den gått långt och är gammal är en märklig åsikt. Finns det några andra motsvarande billigare? Vad kostar den att köpa ny? Vad kostar den i tyskland? Att man tycker den borde vara billigare spelar ju liksom inte så stor roll.

Det säljs nästan inga motorstarka diesel och bensinbilar längre i Sverige så givetvis trycks inte begagnatpriserna nedåt på samma sätt som förr på dessa bilar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Löwet, men att tycka en bil är för dyr då den varit osåld i ett halvår är väl inte så konstigt? Priset kan ju inte vara helt perfekt för då skulle den vara såld på en månad eller två.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Absolut, det är ett mkt starkare argument för att priset är för högt. Men jag kan inte tro det finns så många köpare av den här typen av bilar (manuell+rwd) så det tar ett tid av naturen. Entusiaster är en liten grupp (även om vi är många här) och antalet med 270k i handen är ännu färre. Är det ett förmedlingsuppdrag så har firman inte så bråttom heller.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Du lär behöva köpa en diffbroms om du vill ha ner kraften från 6an i backen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det tror inte jag, den lär gå utmärkt i de flesta fall med vettiga däck. Men klart det går att provocera fram däcksläpp om så önskas.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Lite mer udda den här (dock 335i), gått mindre mil också: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min 335a är manuell. Inga problem att få grepp. Sånt monster är det inte original.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.