AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
419

Slut på diesel. Startar inte nu. X3 e83

Ra
3
Racsopingu
X3 2.0d e83 2009
Hej.
Vi körde tyvärr slut på dieseln i x3an för några dagar sen.
Det är en x3 2.0d från 2009, e83

Fyllde först på 5 liter. Men den startade inte.
Ringde bmw som sa: fyll på minst 30 liter.

Fyllde på 40 liter men den startade inte.
Har kört tändningen till läge 2 flera gånger för att låta systemet lufta. Men utan resultat.

Läste ut felkoderna.
Fick endast en kryptisk kod som säger D4 EKPS no message from engine management (torque_3 AA)

Noterar även att mätaren för temperaturen stiger till max direkt efter att tändningen vrids på.

Har testat att byta bränslefilter. Tänkte att det kanske hade sugit in skräp i det från botten av tanken.

Jag har även tagit upp lågtryckspumpen i tanken och kontrollerat kontakter och gjort rent filtret i botten på pumpen.
Märkte nämligen att pumpen aldrig stannar när man vrider nyckeln till läge 2.

Testat köra pumpen i bränsletanken utan att sätta dit locket för att se om det pumpar ut bränsle via returen.
Det porlar i tanken när tändningen står i läge 2.

Alla säkringar är hela.

Jag har slut på idéer.
Bilen gick utan problem och hade inga felkoder alls fram tills att dieseln tog slut.

Har någon tips på vad man kan göra?

Mvh Oscar
Hej och välkommen! :)

Kanske dieseln inte tog slut? Bara nivån som var så låg att det såg ut så?

Googlade (D4)EKPS och det pekar på bränslepumpsmodulen, en för mig helt obekant enhet som antagligen är en intelligent (?) vidareutveckling av det gamla bränslepumpsreläet.

Denna länk gäller en bensinare men ger dig nog ändå en del vibbar.

Länk

//Lennart

Ra
3
Racsopingu
X3 2.0d e83 2009
Tack Lennart :)

Jag började klura på det du skrev.

Kopplade upp bilen mot ista+
Fick inte kontakt med DDE eller EKPS.
Gick inte att köra luftning på systemet.

Testade att lufta högtryckssidan på spridare. Luft tryckte ut.. Men efter några försök som fortfarande resulterade i att bilen inte startat så ryckte jag ur kontaktstyckena till DDE. Det visade sig att det var fullt med vatten i kontakten!

Gick igenom hela enheten och fick efter en del rengöring åtgärda en pin som styrde bränslet.

Satte ihop alltsammans. Och bilen startade direkt.

Det var verkligen ett osannolikt sammanträffande att bilen hade gått väldigt länge med lysande tankmätare. Trodde såklart att startfältet berodde på detta.. men icke.

Mvh Oscar
Men va gôtt!

Tack för din återkoppling!

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.