AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.019

E39 - Bilprovningen säger inga fel, jag tycker den är "skramlig"

Hej!
"Inga fel" och "väldigt fin" är ju glädjande, men, speciellt på ojämn asfalt etc. känns det inte hundra, direkt (skramligt, svårt att beskriva).

Fattar att de tittar på säkerheten, inte komforten, så det känns ju tryggt, men var ska jag börja?

Att bara planlöst byta ut gamla, men fungerande delar, mot sämre, nya, känns ju sådär.

Gått 20k från 2000, så såklart är allt gammalt men den håller inte på och gungar, när jag trycker ner.

Gör "reparatürsatz Zusatzdämpfer/Stützlager" någon skillnad, eller är det bara på marginalen? Den där gula Zusatzdämpfer är verkligen helt genomrutten på min bil!

Länk
Länk

Lite "hur långt är ett snöre" fråga, men det är väl därför vi är här :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, "det där gula" är genomslagsgummit och det har endast inverkan när fjädringen trycks ihop kraftigt och snabbt och börjar slå i botten helt enkelt (fullt komprimerat) och istället för att tvärstanna med en smäll i chassit så blir det en aningens liten inbromsning (och därmed lite mjukare) med detta genomslagsgummi.

Jag tror du får beskriva problemen lite mer konkret eller fokusera på något specifikt scenario där du upplever det som riktigt dåligt (eller låta en duktig mekaniker provköra bilen).

Att den "skramlar" uppfattas av de flesta som ett audiellt problem och då får man förtydliga mer kring var/vad/när/hur.
Men samtidigt så håller du på och tittar på fjädringen och känner på denna och då blir man osäker på om det är ett audiellt problem vi jagar eller ett mer taktilt problem.

Så yes, det är lite av en "hur långt är ett snöre" eller kanske mer "jag känner mig lite skramlig - vad är problemet?" till doktorn :-)
Ni
958
Nip
320i-04
Skramligt senast har varit två saker för min 2004a <15000 mil
- krängningshämmare(stabiliserings-något) fram, slammer ojämn väg fram, typ grus
- trasig fjäder bak, tog i hjulhuset en aning i ett läge, annars klonk när lämnade hög trottoarkant typ eller djupare gupp i högre fart så fjäder komprimerades och bakvagnen sedan lyftes
- de som bytte fjädern lyckades göra sönder stabliliseringsstagen ena sidan bak också, så det byttes länkarmarna i änden på den stången. Klonkade lite över gatubrunnar, typ.

Fjäder bak brukar bli några cm lägre avstånd hjulhuskant och toppen däcket ena sidan.
- rakt bakifrån för lite för att se att det lutade

Några saker ur verkligheten på äldre bmw....
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Om bussningarna till krängninsgshämmaren fram är dåliga så låter det när man kör i ojämnheter. Även stagen till kräningshämaren kan orsaka missljud. Bussningarna kostar ca 100:-/st. Bytte dessa på min i våras och nu är den helt tyst.
Tack! Var som jag trodde, med genomslags-gummit (namnet säger ju egentligen allt), men man griper ju efter halmstrån.

Vad gäller "duktig mekaniker" gäller det ju att hitta en (södra Sörmland/norra Östergötland).

Jag förstår att det här är vagt, och jag har aldrig kört en relativt ny E39, men vad jag förstår ska det vara en rätt behaglig upplevelse, även på landsväg med ojämn asfalt.

Min känns som om alla ojämnheter kommer till ratten direkt och att bilen inte riktigt har kontakt (överdriver lite) .

Vad tror ni om att gå till 16" med nya däck? Har idag 17" och däck från 2021 med bra djup. Vill egentligen slita på dem ett tag till, och är osäker om mer gummi gör en jätteskillnad.

I grunden lutar jag åt att, även om allt är mekaniskt säkert, är alla bussningar gamla och hårda, och gör inte sitt jobb, lika bra, längre.

Även 25 år gammal fjädring måste ju rimligtvis förändrats i karaktär.

Så en hel-renovering vad det lider, men inte akut.

Tack för svar!
Ni
958
Nip
320i-04
Hade en tråd om bra verkstäder, en som kanske passar in för dig
- Hackefors Bil Linköping
- har inte provat själv än, men kommer flytta närmare snart så tänkte prova dem

Länk

Om en verkstad är riktigt bra är det GULD, man åker en bra bit...
Tack, är ju en BMW, man räknar, konstigt nog, bort dem, för en gammal bil!

Är ju närmre än att åka upp till GW i Haninge.

Får se hur jag gör!
Som Håkan föreslog, bytte bussningar och stag till krängningshämmaren.
Bussningarna var inte dåliga, men mjukare än de nya (BMW).

Tycker det blev en rejäl skillnad, känns "stramare" på något sätt.
Men, kan var inbillning.

Va ett himla slit att få in bussningen på höger sida :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.